نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
2 استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
چکیده
هدف آموزش ارتقای دانش، مهارت و تغییر نگرش است از این رو این پژوهش در جهت ارزشیابی و سنجش اثربخشی دورههای آموزشی تخصصی لکوموتیورانان جمهوری اسلامی ایران ناحیه خراسان رضوی براساس الگوی ۴سطحی کرکپاتریک انجام شده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی ازنوع پیمایشی، روش طولی میباشد. در سطح اول:واکنشِ فراگیران نسبت به دورهی آموزشی، در سطح دوم:میزان یادگیری فراگیران از دورهی آموزشی، در سطح سوم:میزان تغییر رفتار فراگیران ازمنظر مدیران، درسطح چهارم: میزان تحقق اهداف از پیش تعیین شده ازمنظر مدیران بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه لکوموتیورانان شرکتکننده در دورههای برگزارشده 6 ماهه دوم سال 1395 به همراه مدیران و سرپرستان آنان به تعداد 260 نفر ازروش نمونهگیری تصادفی ساده باjوجه به جدول مورگان بین 152 نفر پرسشنامه توزیع شده است.این پژوهش نشان میدهد که سازمان چگونه میتواند از میزان اثربخشی دوره های خود آگاهی یابد، بطوریکه مشاهدات سطح اول این پژوهش، مبین واکنش مطلوب وبالاتر از حد متوسط را گزارش کرده است. در سطح دوم، میزان یادگیری فراگیران از دورههای آموزشی، در پیش آزمون از میانگین 7/94 به میانگین 17/23 در پس آزمون ارتقا یافته است. درسطح سوم میزان تغییررفتار فراگیران پس ازگذشت 6ماه ازاجرای دورههای آموزشی، 4/033 بوده است.در سطح چهارم میزان تحقق اهداف سازمانی از منظر مدیران 3/933 بوده است. طبق الگوی 4 سطحی کرک پاتریک، دورههای آموزشی، درتمامی سطوح، موفق و اثربخش ارزشیابی شده اند. همچنین این پژوهش نشان میدهد که تحقق اهداف آموزشی این سازمان، در سایه اجرای دورههای آموزشیِ اثربخش، واقع شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation and assessment of effectiveness of specialized training courses of Iranian railways system based on Kerkpatrick’s Model
نویسندگان [English]
- Mohammad Ebrahim Sadeghi 1
- Hamid Erfanian Khanzadeh 2
- Vahabzadeh Hossein 3
1 MAPNA GROUP
2 Academic staff
3 Planner of training
چکیده [English]
The aim of training is to promote knowledge skills and changing the attitude of the trainers. Therefore, this research is done to evaluate and assess the effectiveness of specialized training courses for locomotive drivers of Iranian Railways in Razavi Khorasan province according to Kirkpatrick's Four-Level Model. This research is applied (in terms of purpose), evaluative (in terms of function) and descriptive (in terms of data gathering method). It is also a survey and linear research, which is calculated in the four levels of reaction, learning, behavior and results. The sample of this research is all the locomotive drivers participated in the courses held in the last 3 months of 2016 and the beginning 3 months of 2017 along their managers and supervisors who were 260 persons. 152 persons are selected as the sample using simple random sampling according to Krejcie-Morgan table. The results obtained from this research show the respondents' reaction to satisfactory educational courses, as their learning average from the training courses raised to 17.23 from 7.94. The change in the behavior of learners after 6 months from the training course was 4.033 and the degree of realization of organizational goals from the perspective of manager was 3.33. According to Kirkpatrick's four-level model, training courses have been considered successful and effective at all levels. It also shows that the organization has achieved its goals by implementing effective training courses.
کلیدواژهها [English]
- Training
- effectiveness
- assessment
- Kirkpatrick model
- Iranian railways-Khorasan