آتشک، محمد (1386). بررسی کارایی نظام آموزش عمومی استانهای کشور و عوامل مؤثر بر آن در سال 84-83، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
اسماعیلسرخ، جعفر (1386). نابرابریهای آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی و منطقهای (مطالعه موردی دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 81-80 ، فصلنامه تعلیم و تربیت، 23(3)، 124-103.
امیری، مجید و موسوی، ستاره (1396). آگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشته های فنی و مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 19(74)، 95 -71.
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمودرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، 3(2)، 44- 15.
جوادی، محمدجعفر (1379). آموزش چند فرهنگی به عنوان یک رویکرد در آموزش، فصلنامه تعلیم و تربیت، 16(3)، 26- 9 .
دکوئیار، خاویر پرز (1377). تنوع خلاق با: گزارش کمیسیون جهانی فرهنگ و توسعه، ترجمه گروه مترجمان، تهران: کمیسیون ملی یونسکو.
دهقان، حسین (1386). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی با توجه به رویکرد شبکه، مجله رشد علوم اجتماعی، 24، 42-29.
حسینبر، محمدعثمان (1386). هویت جمعی و نگرش به دموکراسی در ایران، رساله دکتری منتشرنشده. رشته جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
سجادی، سیدمهدی (1384). کثرتگرایی فرهنگی، هویت و تعلیم و تربیت (تبیین و ارزیابی). نشریه اندیشههای نوین تربیتی، 1(1)، 38-25.
صادقی، علیرضا (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران، راهبرد فرهنگ، 17 و 18، 121-93 .
صفری، ثنا (1390). ویژگیهای فرایند تدریس ـ یادگیری درآموزشعالی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 13(500)، 90 -73.
عادل مهربان، مرضیه (1394). مروری بر تحلیل محتوای کیفی و کاربرد آن در پژوهش اصفهان: نشر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان.
عبدلی سلطان احمدی، جواد و صادقی، علیرضا (1394). طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامهدرسی چند فرهنگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی در ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10(39)، 108-71.
عراقیه، علیرضا و فتحی واجارگاه، کورش (1391). جایگاه چند فرهنگی در آموزش مدرسهای و آموزش عالی. راهبرد فرهنگ، 17 و 18، 204 -187.
علیپور، نسرین و علیپور، لیلا (1395). آموزش چندفرهنگی و قومیت در برنامه درسی. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 11. 182-167 .
غریبی، حسن؛ قلی زاده، زلیخا؛ غریبی، جلال و فتحی آذر، اسکندر (1388). برنامه درسی چند فرهنگی درآموزش عالی، نهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.
قادرزاده، امید و شفیعینیا، عباس (1391). تأثیر ساختار اجتماعی آموزش، بر قومگرایی دانشجویان. فصلنامه علوم اجتماعی. دانشگاه علامه طباطبایی، 19(59)، 214-174.
محمدی، شیرکوه؛ کمال خرازی، سید علی نقوی؛ کاظمی فرد، محمد و پورکریم، جواد(1395). ارائه الگویی برای آموزش چند فرهنگی در نظام آموزش عالی: واکاوی دیدگاه های متخصصان این حوزه در ایران، 4(1)، 91 ـ 65.
نوریان، محمد (1396). راهنمای عملی پژوهش روایی (همراه با فعالیتهای کارگاهی) چاپ اول، تهران: شورا.
Banks, J. A. (2006). Cultural diversity and education: Foundations. Curriculum, and Teaching. Boston: Pearson Education, Inc.
Banks, J. A.(1999). An introduction to multicultural education. Boston: Allyn and Bacon.
Banks, J. A. and Banks, C. A. M. (2010). Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed.)New York: John Wiley.
Bennet, C. I. (1990). Comprehensive multicultural education: Theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
Chittom, L. N. (2011). Teachers tips for erecting a multicultural curriculum. Available at: //www.brighthub.com
Delors, J. (1996). Learning. The treasure within UNESCO. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-First Century.
Feysia, D. and Kiristin, L. (2011). Raising the achievement of portuguese pupil in british school: A case study of good practice, Available at http://www,Eric.ed,gov.
Ford, D. Y. and Harris, J. (2000). A Frame work for infusing multicultural curriculum to gifted education. Roeper Review, 12(2), 9-12
Gay, G. (2006). The importance of multicultural education. New York: Teachers College Press.
Green, P. E. (2009). Nonverbal differences in communication style between American Indian and Anglo elementary classrooms. American Association of Colleges for Teacher Education.
Johnson, O. (2011). Dose multicultural education improve student racial attitudes? Journal of Studies. 42(8),1252-1274.
Lin, J. (2007). Love, peace, and wisdom in education: Transforming education for peace. Harvard Educational Review, 77(3), 362-365.
Mishell, W. (2007). Black childrens race awareness, racial attitudes and self-concept: A reinterpretation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 25, 433-441
Nairn, S.; Hardy, C.; Parumal, L. and Logan, W. and Gelnn, A. (2004). Multicultural or anti-racist teaching in nurse education: A critic appraisal. Nurse Education Today, 19, 195-211.
Nieto, S. (1992). Affirming diversity: The sociopolitical context of multicultural education. Longman, 10 Bank Street, White Plains, NY 10606.
Parekh, B. (1986). The concept of multicultural education. Multicultural education: The interminable debate, 19-31.
Parekh, B. (2008). The concept of multicultural education. In s. Modgil, G. K. Verma, K. Mallick and C. Mogdgil (Eds). Multicultural Education: The Interminable Debate, 19-31.
Rosado, C. (2008). What makes a school multicultural? Available at: http:/www.wducation.org/multicultural/papers/caleb/multiculticultural.html
Venäläinen, S. (2010). Interaction in the multicultural classroom: Towards culturally sensitive home economics education.