نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران
2 استاد دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
چکیده
داشتن مدرک مهندسیدر دنیای رقابتی امروز بهتنهایی کافی نیست و دانشآموختگان مهندسیبرای پاسخگویی مؤثر به نیازهای صنعت باید مهارتهای نرم خود را در کنار مهارتهای سخت در دوره دانشجویی توسعه دهند. هـدف این مقالـه، احصـای مهارتهای نرم برای دانشجویان است که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. در این راستا ادغام مهارتهای نرم با مهارتهای سخت برای دانشجویان مهندسی از اهمیتی دوچندان برخوردار است. این پژوهش جهتگیری کاربردی دارد و رویکرد آن تطبیقی و قیاسی است و پس از انجام مطالعات کتابخانهای و بررسی مدلهای مهارتی دانشگاههای معتبر با 13 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان مقطع دکتری (که تجربه کار در صنعت، آموزش و خدمات را داشتند) مصاحبه و نیز از سخنرانیهای هشت نفر از مدیران صنعت و دانشگاه درخصوص مهارتهای نرم استفاده شد. پساز تحلیل محتوا و جمعبندی، مدل نهایی مشتمل بر چهار مهارت اصلی: ارتباطی، تصمیمگیری، مدیریت بر خود و دیگـران، و سیاستگذاری و کارآفرینـی و 17 مهارت فرعی ارائه شـده است. در انتها پیشنهادهایـی برای توسعه این مهارتها در قالب توصیههای کلی و کارگاهها ارائه شده است. استمرار این کارگاهها با مشارکت انجمنهای علمی بهویژه انجمن آموزش مهندسی ایران و فرهنگستان علوم و سایر مؤسسات با صلاحیت، تأثیر قابلتوجهی در تأمین نیروهای توانمند و موردنیاز صنعت خواهد داشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Soft skills for engineering students and graduates
نویسندگان [English]
- Ali Mohammadzadeh 1
- Rahmat Sotudeh gharebagh 2
1 School of Management, University of Tehran
2 professor of chemical engineering,university of tehran
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the compliance of electrical engineering ethics codes among students of electrical faculty of Tabriz University and its related factors. In this descriptive-analytic cross-sectional study, 120 students of electrical engineering with a history of activity were selected purposefully. Data were collected by a researcher-made questionnaire. The content validity index was calculated based on the Bausell& Waltz scale for the total tool of 83.21 and the Cronbach's alpha was 0.76. The questionnaire contains 40 items in three dimensions: individual, technical and professional, and social. Data were analyzed by SPSS software version 20 and comprehensive descriptive information of participants was used for inferential information using T, Friedman, analysis of variance and Tukey's post hoc test. The findings of the research show that the rate of students' compliance with the ethical codes of engineering in all three areas was higher than the average of society and the rankings of these subscales were respectively social ethics, individual morality and technical ethics. Gender variables, job experience and level of familiarity with ethical codes did not show significant differences with respect to ethics codes of electrical engineering. But the level of education varied significantly with ethical codes. By adopting approaches such as designing and codifying the ethical code of electrical engineering and incorporating it into the professional ethics of engineering, teachig and internalization of these ethical codes, the degree of observance of these codes among the students of electrical engineering can be increased.
کلیدواژهها [English]
- Ethics
- ethics codes
- electrical engineering
- Tabriz University