مهارت‌های نرم برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی

نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران

2 استاد دانشکده مهندسی شیمی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران

10.22047/ijee.2019.156398.1592

چکیده

داشتن مدرک مهندسیدر دنیای رقابتی امروز به­تنهایی کافی نیست و دانش­آموختگان مهندسیبرای پاسخگویی مؤثر به نیازهای صنعت ­باید مهارت­های نرم خود را در کنار مهارت­های سخت در دوره دانشجویی توسعه دهند. هـدف این مقالـه، احصـای مهارت­های نرم برای دانشجویان است که اغلب مورد غفلت قرار گرفته است. در این راستا ادغام مهارت­های نرم با مهارت­های سخت برای دانشجویان مهندسی از اهمیتی دوچندان برخوردار است. این پژوهش جهت‌گیری کاربردی دارد و رویکرد آن تطبیقی و قیاسی است و پس از انجام مطالعات کتابخانه­ای و بررسی مدل­های مهارتی دانشگاه­های معتبر با 13 نفر از دانشجویان و دانش­آموختگان مقطع دکتری (که تجربه کار در صنعت، آموزش و خدمات را داشتند) مصاحبه و نیز از سخنرانی­های هشت نفر از مدیران صنعت و دانشگاه درخصوص مهارت­های نرم استفاده شد. پس­از تحلیل محتوا و جمع­بندی، مدل نهایی مشتمل بر چهار مهارت اصلی: ارتباطی، تصمیم­گیری، مدیریت بر خود و دیگـران، و سیاستگذاری و کارآفرینـی و 17 مهارت فرعی ارائه شـده است. در انتها پیشنهادهایـی برای توسعه این مهارت­ها در قالب توصیه­های کلی و کارگاه­ها ارائه شده است. استمرار این کارگاه­ها با مشارکت انجمن­های علمی به­ویژه انجمن آموزش مهندسی ایران و فرهنگستان علوم و سایر مؤسسات با صلاحیت، تأثیر قابل­توجهی در تأمین نیروهای توانمند و موردنیاز صنعت خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Soft skills for engineering students and graduates

نویسندگان [English]

  • Ali Mohammadzadeh 1
  • Rahmat Sotudeh gharebagh 2
1 School of Management, University of Tehran
2 professor of chemical engineering,university of tehran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the compliance of electrical engineering ethics codes among students of electrical faculty of Tabriz University and its related factors. In this descriptive-analytic cross-sectional study, 120 students of electrical engineering with a history of activity were selected purposefully. Data were collected by a researcher-made questionnaire. The content validity index was calculated based on the Bausell& Waltz scale for the total tool of 83.21 and the Cronbach's alpha was 0.76. The questionnaire contains 40 items in three dimensions: individual, technical and professional, and social. Data were analyzed by SPSS software version 20 and comprehensive descriptive information of participants was used for inferential information using T, Friedman, analysis of variance and Tukey's post hoc test. The findings of the research show that the rate of students' compliance with the ethical codes of engineering in all three areas was higher than the average of society and the rankings of these subscales were respectively social ethics, individual morality and technical ethics. Gender variables, job experience and level of familiarity with ethical codes did not show significant differences with respect to ethics codes of electrical engineering. But the level of education varied significantly with ethical codes. By adopting approaches such as designing and codifying the ethical code of electrical engineering and incorporating it into the professional ethics of engineering, teachig and internalization of these ethical codes, the degree of observance of these codes among the students of electrical engineering can be increased.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • Ethics Codes
  • electrical engineering
  • Tabriz University

ابوالعلایی، بهزاد (1395)؛ مدیریت برخود و برنامه­ریزی توسعه فردی (ایده­هایی برای تغییر انتخاب مسیر موفقیت و توسعه شخصی)، سازمان مدیریت صنعتی.

ابوالعلایی، بهزاد (1389)، مدیریت عملکرد؛ راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان، سازمان مدیریت صنعتی.

اساسنامه انجمن آموزش مهندسی ایران (1397)، برگرفته از: www.isee.ir

پورعزت، علی­اصغر؛ فتحی، فاطمه و قاسمی، فرزانه (1396)، تصویرپردازی از کتابخانه­های تعالی­گرا و دانش­مبنا در امتداد توسعه نسل­های جدید دانشگاه، تحقیقات کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاهی، 51، (4)، 38 ـ 13.

تبریزی، منصوره (1393)، تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی، فصلنامه علوم اجتماعی، 21(64)، 138 ـ 105.

تسلیمی، محمدسعید (1392)؛ تحلیل فرایندی خط مشی­گذاری و تصمیم­گیری، تهران: سمت.

خالق­خواه، علی و نجفی، حبیبه (1397). استخراج مؤلفه­های مهارت­های نرم مدیران آموزشی بهروش آمیخته اکتشافی (طراحی یک ابزار اندازه­گیری). فصلنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(1) 33، 44-25.

خردمندی­نیا، شاکر و ستوده قره­باغ، رحمت (1397)، آموزش­های تکمیلی برای مهندسان شیمی از نگاه مهندسان مشاور، فصلنامه آموزش مهندسی ایران،20 (77)، 17 ـ 1.

خلخالی، علی (1393)، بررسی اثربخشی آموزش تفکر سیستمی بر بهبود مهارت­های تفکر سیستمی و اصلاح باورهای غیرمنطقی مدیران، نشریه مدیریت بر آموزش سازمان­ها، 3(1)، 120 ـ 97.

دانایی فرد، حسین؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1383)، روش­شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار.

دوستی، هومن؛ خراسانی، اباصلت و محمدبیگی، یزدان (1392)، ارزیابی اثربخشی آموزش­های مهارت محور در بخش صنعت، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 15(58)، 47 ـ 65.

رحیم­نیا، فریبرز؛ ناظمی، شمس­الدین و مشرقی، ابراهیم (1390)، بررسی عناصر برنامه­ریزی استراتژیک به منظور ارائه مدلی مفهومی و کاربردی برای شرکت­های صنعتی کوچک، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 9(23)، 70 ـ 49.

سلیمانی، مهدی (1390)، بررسی نقش مدیریت هیجان (هوش عاطفی) در دستیابی به اهداف برنامه عملیاتی بانک ملت (بررسی موردی: مدیران شعب شهر تهران)، پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (پردیس قم).

‏‏شاه­طالبی، سمیه؛ لیاقت­دار، محمدجواد و شریفیان، فریدون (1395). شایستگی­های مهارتی دانش‌آموختگان دکتری برنامه درسی ایران؛ بررسی دیدگاه صاحب نظران و ‏متخصصان برنامه درسی، پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 13(51)، 37-21‏.

شرافت، شاپور؛ خائف الهی، احمدعلی؛ قلی­پور، آرین و دانایی­فرد، حسین (1397)، ساخت و اعتبارسنجی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی هم راستا با اهداف سازمانی، پژوهش­های مدیریت عمومی، 11(39)، 59 ـ 33.

شعبانی، احمد و عبدالملکی، حجت­ا... (1390)، توسعه اقتصادی دانش­پایه، مبنای نظری، تجربیات و الزامات سیاستگذاری (مقایسه تطبیقی ایران و کشورهای پیشرو)، فصلنامه برنامه­ریزی و بودجه، 16(1)، 127 ـ 97.

فیض، مهدی و بهادری­نژاد، مهدی (1389)، الگوی شایستگی‌حرفه‌ای دانش‌آموختگان دانشکده­های مهندسی نظام آموزش عالی ایران (موردپژوهی: دانش­آموختگان دانشگاه صنعتی شریف)، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 12(46)، 68 ـ 37.

قلی­پور، رحمت­الله (1392)؛ تصمیم­گیری سازمانی و خط­مشی­گذاری عمومی، تهران: سمت.

کاستن، ژوزف (1347)، ترجمه اردشیر جهانشاهی، گزارش و پیشنهادات درباره دانشکده فنی دانشگاه تهران.

موسوی موحدی، علی­اکبر؛ امانی، مجتبی و کیانی بختیاری، ابوالفضل (1384)، آموزگاران علم و معنا، رهیافت، 35(73)، 73 ـ 66.

مرادی، مهدی و افشار ایمانی، یگانه­السادات (1396)، رابطه بین هوش هیجانی، هوش معنوی و عملکرد حسابرس، پژوهش­های حسابداری مالی و حسابرسی، 9(35)، 64-41.

مولائی، بختیار (1391)، بررسی مقایسه‌ای تأثیر آموزش عالی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب جهان با تأکید بر نظام اقتصادی ـ اجتماعی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

نرگسیان، عباس (1390)، تئوریهای مدیریت دولتی، تهران: نگاه دانش.

نظری، احد؛ جابری، مجید و صادق عمل نیک، محسن (1392)، طراحی مدل مدیریت ریسک در یک سازمان پروژه ­محور، نشریه تخصصی مهندسی صنایع، 47(1)، 104 ـ 93.

Association, I. U. (2008). Irish Universities’ PhD Graduates’ Skills. https://www.iua.ie/publication/irish-universities-phd-graduates-skills/,accessed on October 3, 2018

Bly, R. W. (1998). Improve your interpersonal skills. chemical engineering progress, 94(10), 110-112.

Brown, T. R. and Ahmadian, M. (2014), Improving students’ soft skills through a NSF-supported, American Society for Engineering Education (ASEE). https://www.asee.org/public/conferences/32/papers/9054/download. accessed on Jnauary 12, 2019

Delft University of Technology, Doctoral education competences model. l.https://www.tudelft.nl/en/education/programmes/phd/doctoraleducation-programme-de/.accessed on October 1, 2018

Phillips, E., & Pugh, D. (2005). How to get a PhD. A handbook for students and their supervisors. Open University Press, 4th edition.

Forbes magazine (2016), These are the skills bosses say new college grads do not have.https://www.forbes.com/sites/karstenstrauss/2016/05/17/these-are-the-skills-bosses-say-new-college-grads-do-not-have/#56afd0365491.accessed on November14, 2018.

Heuer, R. J. (1999). Psychology of intelligence analysis: Lulu. com.

http://info.worldbank.org/governance/wgi/#home‏, accessed on 15 November 2018

Kumar, S.  and Hsiao, J. K. (2007). Engineers learn “soft skills the hard way”: Planting a seed of leadership in engineering classes. Leadership and Management in Engineering, 7(1), 18-23.

Mathur, A. K. (2017). The role of soft skills in enhancing employability of technical graduates: A study, International Journal on Emerging Technologies (Special Issue NCETST-2017), 8(1): 65-66

Melser, N. A. (2019). Teaching soft skills in a hard world: skills for beginning teachers. Rowman & Littlefield Publishers.

https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=SdB5DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR7&dq=soft+skills&ots=BoxPWc-3L6&sig=BUjyUTvmglb4qYwYetjCLuiJUUM#v=onepage&q=soft%20skills&f=false.accessed on Janury 5, 2019.

Robles, M. M. (2012). Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly, 75(4), 453-465.

Sethi, D. (2014). Executive perceptions of top Ten soft skills at work: Developing these through Saif. Indian Institute of Management Kozhikode.http://dspace.iimk.ac.in/handle/2259/706.accessed on October 23, 2018.

Schulz, B. (2008). The importance of soft skills: Education beyond academic knowledge. Journal of Language and Communication.

Virginia, U. O. Graduate student professional skills and competencies checklist. graduate Career Development • Randall Hall. https://gradcareer.virginia.edu/sites/gradcareer.virginia.edu/files/Graduate%20Student%20Professional%20Skills%20and%20Competencies%20Checklist.pdf.accessed on October 1, 2018

World Health Organization (WHO) (1997). Life SkillsEducation InSchools.http://www.asksource.info/pdf/31181_lifeskillsed_1994.pdf.accessed on October 14, 2018.