نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استاد مرکز تحقیقات پدیدههای انتقال، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز
2 ددانشجوی دکتری مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز
3 استاد گروه مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس
4 دانشجوی دکتری مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی سهند
چکیده
فناوری امروزه بشر را میتوان مدیون تلاش، نوآوری و خلاقیت مهندسان دانست. مهندسان برآنند تا هر روزه با کشف راهها و ابزارهای جدید و پیشرفته، زندگی را بر انسان آسانتر کنند. تأثیر بسزای برنامه درسی دانشگاهها بر تواناییهای دانشآموختگان مهندسی و سرعت فناوری عصر حاضر ایجاب میکند که برنامه درسی دانشگاهها بهصورت مداوم ارزیابی و در صورت لزوم، کمبودها و نقاط ضعف آن رفع و تصحیح شود. بدین منظور، میتوان از مقایسه برای تشخیص نقاط قوت و ضعف برنامههای درسی بهره برد. علاوه بر این، با پیشرفت هر روزه علوم، نیاز به جایگزینی روشهای سنتی تدریس با روشهای نوینتر بهمنظور یادگیری مؤثرتر دانشجویان احساس میشود. بدین منظور، با مقایسه برنامه درسی و روش تدریس رشته مهندسی شیمی در دانشگاههای ایران و تعدادی از دانشگاههای برگزیده آمریکا، پژوهش حاضر برای بهبود آموزش رشته مهندسی شیمی در کشور انجام شد. ابتدا درباره شیوههای جدید تدریس رشتههای مهندسی در این دانشگاهها بحث و بررسی صورت گرفت و سپس، دروس اصلی ارائه شده در دانشگاههای مورد مطالعه و دروس مختص گرایشهای رایج موجود در این رشته بررسی شد. در نهایت، نتایج بهدست آمده از این مطالعه برای بهبود کیفیت شیوه و برنامه آموزشی در کشور بهویژه در رشته مهندسی شیمی ارائه شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Study and comparison of curriculum and methodology of chemical engineering in American and Iranian universities
نویسندگان [English]
- Jafarsadegh Moghaddas 1
- Naeimeh Yasrebi 2
- Abbas Shojaossadati 3
- Mahsa Taghavi 4
1 Transport Phenomena Research Center, Faculty of Chemical Engineering, Sahand University of Technology, Tabriz, Iran
2 Chemical engineering faculty, Sahand university of technology
3 Chemical engineering faculty, Tarbiat Modares University
4 Chemical engineering faculty, Sahand university of technology
چکیده [English]
Human technology today can be attributed to the efforts, innovation and creativity of engineers. Engineers will make life easier for humans by discovering new ways and advanced tools. The impact of university curriculum on the skills of engineering graduates and the speed of modern technology requires that the curriculum of universities be continuously evaluated and, if necessary, remedied and corrected for deficiencies and weaknesses. To do this, one can use the comparison to identify the strengths and weaknesses of the curriculum. In addition, with the advancement of science every day, the need to replace traditional teaching methods with more modern methods is essential in order to learn more effectively the students. For this purpose, by comparing curriculum and teaching methodology of chemical engineering in Iran and a number of selected American universities, this paper has been presented to improve the education of chemical engineering in the country. Firstly, discussions about the new methods of teaching engineering courses in these universities have been discussed; then, the main courses provided in these universities and the lessons of current trends in this field have been studied. Finally, the results of this study are presented to improve the quality of the educational method and curriculum in the country, especially in the field of chemical engineering.
کلیدواژهها [English]
- Curriculum
- chemical engineering
- update
- top universities
- United State