@article { author = {Azin, Reza}, title = {ENGINEERING EDUCATION AND RESEARCH BASED ON TECHNOLOGY VALUE CHAIN-CASE STUDY: RESERVOIR ENGINEERING IN GAS INDUSTRY}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {23}, number = {89}, pages = {1-18}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.215289.1714}, abstract = {The classic approach in engineering education starts with basic definitions, principles, mathematical modeling and formulation of an individual course and is well documented in textbooks. New engineering problems are normally beyond a course or an engineering area and graduates need to involve in a multidisciplinary team to analyze and solve these problems. To prepare for this team collaboration, students need to get familiar with an integrated education and research approach during their studies, as well as sensitivity analysis, interdisciplinary thinking, and understanding the value chain. In this approach, the instructor raises applied research questions and problems while presenting the course curriculum in association with broader engineering and technology value chain. In this paper, first the importance of a converging view in engineering education is presented. Then, by focusing on reservoir engineering course as part of the petroleum engineering curriculum, the technology chain of gas industry is described. Next, the link between topics of this course with such areas as chemical engineering, process design, is clarified. After that, real cases are presented to further discuss on the link between reservoir engineering and fluid flow hydrodynamics, carbonated reservoirs, engineering science history, intelligent techniques, and engineering mathematics. In each case study, the student becomes familiar with the output of research studies related to the subject and learns inherently the research methodology in engineering. The presented examples cover the reservoir engineering and value-chain topics from reservoir to refinery. The engineering education aligned with research empowers the student in integrated thinking, understanding different features of new reservoir engineering problems and reservoir economy.}, keywords = {engineering education,Research,Value chain,Reservoir Engineering,gas industry}, title_fa = {آموزش مهندسی و پژوهش مبتنی بر زنجیره ارزش فناوری-مطالعه موردی: مهندسی مخزن در صنعت گاز}, abstract_fa = {رویکرد رایج آموزش مهندسی بر پایه تعریف اصول، مبانی، تشریح روابط ریاضی و عددی یک درس استوار است که به‌طور معمول در کتاب‌های درسی آن موضوع به‌خوبی تشریح شده است. مسئله‌های جدید حوزهٔ مهندسی فراتر از یک درس یا یک رشته است و دانش‌آموختگان معمولاً در گروه‌های متشکل از رشته‌ها و حوزه‌های مختلف به تجزیه و تحلیل و حل مسئله‌های چندرشته‌ای و چندبعدی می‌پردازند. برای آمادگی ورود به این عرصه‌ها نیاز است که فراگیران در زمان تحصیل با رویکرد یکپارچه آموزش همگام با پژوهش، تحلیل حساسیت، تفکر بین‌رشته‌ای، توجه به زنجیره ارزش فناوری آشنایی پیدا کنند. در رویکرد جدید، استاد حین تدریس مطالب کلاسیک، جایگاه درس را در منظومه زنجیرهٔ ارزش فناوری مشخص می‌نماید. در این مقاله، ابتدا اهمیت و نیاز به دیدگاه همگرا در آموزش مهندسی مطرح می‌شود. در ادامه، با تمرکز بر درس مهندسی مخزن رشته مهندسی نفت، زنجیره فناوری صنعت گاز معرفی شده و ارتباط مبحث مهندسی مخزن با حوزه‌های مهندسی شیمی، طراحی فرایند، پیوند مبحث‌های مهندسی مخزن با حوزه‌های یادشده با ذکر نمونه‌های واقعی تشریح می‌گردد. در مثال‌های ذکرشده، پس از طرح سؤالات پژوهشی، دانشجو با نتایج پژوهش‌های مرتبط با موضوع تدریس آشنا می‌شود و با مرور یک یا چند پژوهش کاربردی مرتبط با مبحث، روش تحقیق مهندسی را حین تدریس فرا می‌گیرد. مثال‌های ارائه‌شده مربوط به مهندسی مخزن و زنجیره ارزش از مخزن تا پالایشگاه می‌باشند. رویکرد آموزش مهندسی، هم‌راستا با پژوهش به فراگیر قدرت تفکر یکپارچه، شناخت ابعاد مختلف مسئله‌های جدید مهندسی مخزن و درک جامع‌تر از مسئله را به دست می‌دهد.}, keywords_fa = {engineering education,Research,Value chain,Reservoir Engineering,gas industry}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_127546.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_127546_7d484877a845756ddd7e8784e6ea9757.pdf} } @article { author = {Salehi Omran, Ebrahim and Einkhah, Farnaz}, title = {DESIGNING A COMPETENCY DEVELOPMENT MODEL FOR CIVIL ENGINEERING BASED ON THE NEEDS OF THE LABOR MARKET}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {23}, number = {89}, pages = {19-41}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.254958.1791}, abstract = {The purpose of this study is to design a competency model for civil engineering based on the needs of the labor market. The research was conducted using the dominant exploratory sequential mixed method. The research included collecting and analyzing qualitative data by content analysis and mapping, holding DACUM workshops with experts and collecting and analyzing quantitative data to validate competencies. Quantitative data analysis was performed using inferential descriptive statistics (Friedman mean and mean rank) using SPSS Ver 24. In this study targeted and snowball sampling methods have been used. Competency components were identified and prioritized, and a competency model and a competency evaluation model were presented. The results show that specialized knowledge (engineering and technology, construction, mathematics and design) along with computer and electronics, English, government law, customer service are in the first priority of knowledge competencies. Practical skills (mathematics, science, monitoring, human resource management, material and financial) and cognitive skills (critical thinking, problem solving, comprehension, operations analysis and systems) are also important to meet the needs of the labor market. To evaluate the components of knowledge: written test and project, practical skills: functional written test, identification, and work sample, cognitive components: emotional and cognitive tests were suggested.}, keywords = {Competency Model,civil engineering,Curriculum,Labor Market}, title_fa = {طراحی الگوی توسعه شایستگی‌ها برای رشته مهندسی عمران با توجه به نیازهای بازار کار}, abstract_fa = {هدف این پژوهش طراحی الگوی شایستگی رشته مهندسی عمران متناسب با نیازهای بازار کار است. پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی متوالی غالب انجام‌ شد. پژوهش شامل گردآوری و تحلیل داده‌های کیفی به روش تحلیل محتوا و انباشت نگاشتی و همچنین برگزاری کارگاه‌های دیکوم با خبرگان و گردآوری و تحلیل داده‌های کمی جهت اعتباربخشی شایستگی‌ها بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمی با استفاده از روش‌های آمار توصیفی استنباطی (میانگین و میانگین رتبه فریدمن) با استفاده از نرم‌افزار SPSS Ver.24 انجام شد. نمونه‌گیری از خبرگان به‌صورت هدفمند و گلوله برفی انجام ‌شد. مؤلفه‌های شایستگی‌ شناسایی و اولویت‌بندی شد و الگوی شایستگی و الگوی ارزشیابی شایستگی‌ها ارائه شد. نتایج نشان‌دهنده آن است که دانش تخصصی (مهندسی و فناوری، ساختمان‌سازی، ریاضیات، طراحی) در کنار دانش رایانه و الکترونیک، زبان انگلیسی، قوانین دولتی، خدمات مشتری در اولویت اول شایستگی‌های دانشی قرار دارند. مهارت‌های عملی (ریاضی، علمی، نظارت، مدیریت منابع انسانی، مادی و مالی) و مهارت‌های شناختی (تفکر انتقادی، حل مسائل پیچیده، درک مطلب، تجزیه‌وتحلیل عملیات و سامانه‌ها) نیز از اهمیت بالایی جهت پاسخگویی به نیازهای بازار کار برخوردارند. برای ارزشیابی مؤلفه‌های دانش: آزمون کتبی و پروژه، مهارت‌های عملی: آزمون کتبی عملکردی، شناسایی، نمونه کار...، مؤلفه‌های شناختی: آزمون‌های عاطفی و شناختی پیشنهاد شد.}, keywords_fa = {Competency Model,civil engineering,Curriculum,Labor Market}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_129868.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_129868_2f6f2b0857761b98a4ec4c7cdb13cb37.pdf} } @article { author = {Seyyednosrati, Amin and Mohammadzadeh, Ali and Abdollahnejad, Hamed and Sotudeh gharebagh, Rahmat}, title = {ANALYSIS OF INTERNSHIP COURSES IN TECHNICAL AND ENGINEERING FIELDS USING GROUNDED THEORY}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {23}, number = {89}, pages = {43-64}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.251111.1782}, abstract = {The lack of empirical vision in the graduates and the lack of skills necessary to be effective in their jobs, puts a lot of criticism on the educational programs of universities. Internships with the aim of filling this gap have been included in the subject of technical and engineering courses, but so far it has not been able to achieve its goals at the desired level. The purpose of this study is to analyze internships and explain the factors affecting the productivity of these courses. The statistical sample of this study, which was selected as a snowball, is made up of university faculty members, industrialists, and students with internships. Semi-structured interviews were used to collect data and the Grounded theory was used to analyze them. Finally, 16 categories were counted after two coding steps and then, using axial coding, the categories in the form of axial phenomena. Causal, contextual, intervening conditions, strategies and consequences emerged in the selective coding stage, the narration of the categories was done around the central phenomenon, and at the end, and suggestions were made to increase the productivity of the internships.}, keywords = {internship,engineering,university,Industry,Grounded theory}, title_fa = {واکاوی دوره‌های کارآموزی رشته‌های فنی و مهندسی به روش نظریه داده‌بنیاد}, abstract_fa = {دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، در حوزه‌های مختلفی از جمله صنعت و مدیریت دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌ها مشغول کار می‌شوند. در این بین، نبود دید تجربی در آنان و عدم‌کسب مهارت‌های لازم برای اثرگذاری در شغل خود، انتقادهای زیادی را متوجه برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالی کشور می‌کند. دوره‌های کارآموزی با هدف پرکردن این خلاء مهم، در سرفصل دروس رشته‌های فنی و مهندسی قرار گرفته، اما تا کنون نتوانسته است آن‌گونه که باید، اهداف خود را در سطح مطلوبی محقق نماید. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی دوره‌های کارآموزی و تبین عوامل مؤثر در بهره‌وری این دوره‌ها است. نمونه آماری این پژوهش را که به روش گلوله‌برفی انتخاب شده بودند، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، صنعت‌گران و دانشجویانی که تجربه کارآموزی داشتند، تشکیل می‌دهد. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و برای تحلیل آنها نیز از راهبرد نظریه داده‌بنیاد استفاده شد که در نهایت 16 مقوله پس از دو مرحله کدگذاری احصاء گردید و سپس با استفاده از کدگذاری محوری، مقوله‌‌ها در قالب پدیده‌های محوری، شرایط علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها ظهور یافتند. در مرحله کدگذاری انتخابی نیز روایت مقوله‌ها حول پدیده محوری انجام یافت و در انتها، پیشنهادهایی برای افزایش بهره‌وری دوره‌های کارآموزی ارائه شد. نتایج این پژوهش می‌تواند مورد استفاده سیاست‌گذاران، رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مهندسی، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارفرمایان و کارآموزان قرار گیرد و از ‌طریق افزایش توانمندی کارآموزان، دانش‌آموخته‌گان متخصص وارد صنعت شده و موجب پیشرفت علمی و اقتصادی کشور شوند.}, keywords_fa = {internship,engineering,university,Industry,Grounded theory}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_127547.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_127547_96d6d4122d3e1f4653ffb0a9f8011e38.pdf} } @article { author = {merrikhpour, zahra and Choopankareh, Vahid and samiei, shabnam}, title = {EVALUATION THE EFFECT OF APPLYING TRIZ METHOD ON CREATIVITY AND CONCEPTUALIZATION OF PRODUCT REDESIGN TRAINING BY INDUSTRIAL DESIGN STUDENTS}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {23}, number = {89}, pages = {65-85}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.247595.1777}, abstract = {In today’s world of design, creativity is an indispensable skill for designers and part of the educational process of industrial design students. One of the challenges in design education is to understand the concept of creativity for students and to guide them in using various approaches as an effective tool in design. The purpose of this study was to evaluate the quantitative and qualitative efficacy of using creative TRIZ method by industrial design students in product design based on 40 creative principles, its parameters and contradiction matrix. It is hypothesized that contrary to popular belief that most people feel that innovation is based on emotion and instinct, the main hypothesis in using this method is that creativity can be taught. To address this hypothesis, 20 undergraduate industrial design students at 6th semesters, were selected in the course of Creativity Project. They were asked to conceptualize and redesign their selected products based on 40 creativity principles and TRIZ Contradiction Matrix. The results show that applying the TRIZ method had a positive effect on students’ ability to analyze the product design process, leading to exact understanding of the problem, generating newer solutions, and enhancing creativity in ideation. Based on the obtained results, teaching this method and its practical application in the product design process is recommended. In this method, using the paper pen method in recording ideas made it possible to understand and make the method more effective.Keywords: Personal knowledge management, employability, students, engineering education, academi achivement.}, keywords = {creativity,product design,Idea Development,TRIZ method,Contradiction Matrix}, title_fa = {ارزیابی تأثیر به‌کارگیری روش تریز در میزان خلاقیت و ایده‌پردازی برای آموزش بازطراحی محصولات توسط دانشجویان طراحی‌‌صنعتی}, abstract_fa = {در دنیای امروز طراحی، خلاقیت به‌عنوان مهارت ضروری برای طراحان و بخشی از روند آموزشی دانشجویان طراحی‌صنعتی محسوب می‌شود. یکی از چالش‌های قابل‌توجه در آموزش طراحی، درک و انتقال مفهوم خلاقیت به دانشجویان و راهنمایی آنها جهت به‌کار‌گیری روش‌های مختلف آن به‌عنوان ابزاری مؤثر در روند ایده‌پردازی است. هدف از این مطالعه بررسی میزان کارآیی کمی و کیفی به‌کار‌گیری روش خلاقانۀ تریز توسط دانشجویان طراحی‌صنعتی در طراحی محصول برمبنای اصول چهل‌گانه تریز، موئلفه‌های آن و ماتریس تناقضات است. بر مبنای فرضیۀ اصلی آموزش فراگیر، روش‌های این‌چنینی منجر به کاهش سردرگمی احتمالی دانشجویان در حل مسائل پیچیده و پیدا‌ کردن عملکردهای یکپارچه توسط آن‌ها می‌شود. پژوهش بر روی 20 دانشجوی نیم‌سال ششم مقطع کارشناسی طراحی‌‌صنعتی در قالب درس پروژه چهار طراحی‌‌صنعتی (پروژه خلاقیت) انجام‌ گرفت و از دانشجویان خواسته شد تا به ایده‌پردازی و طراحی مجدد محصولات انتخابی توسط خود آنها بر مبنای اصول چهل‌گانه تریز و ماتریس تناقضات بپردازند. یافته‌ها در این پژوهش نشان داد که به‌کارگیری روش تریز به‌طور مشخص بر قابلیت تحلیل دانشجویان در فرایند طراحی محصول اثر مثبت داشته است و منجر به درک کامل‌تری از عمق یک مسئله، تولید راه‌‌حل‌های جدیدتر و افزایش میزان خلاقیت در ایده‌پردازی گردید.}, keywords_fa = {creativity,product design,Idea Development,TRIZ method,Contradiction Matrix}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_126878.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_126878_f58c9669b583cf0a92da401405c1d9ed.pdf} } @article { author = {Gholami, Khalil and Azizi, Nematollah}, title = {PROVIDING A FRAMEWORK FOR BRANDING TECHNICAL UNIVERSITY USING LANCASTER AND KURT RAIL MODELS (CASE STUDY OF SHARIF UNIVERSITY OF TECHNOLOGY)}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {23}, number = {89}, pages = {87-112}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.233965.1749}, abstract = {The purpose of this study is to provide a framework for branding a technical university using the Lancaster and Kurt rail models. The research is applied in terms of purpose, descriptive in terms of data collection method and field in terms of implementation. The research sample is selected by purposive sampling method and includes 23 people. The data collection tool is a semi-structured interview. The research results show that university branding includes three concepts of identification, goal setting and response. Each concept has three categories, main, real and value added. For each category, one or more variables are presented. In the sense of brand identity, it is legally unique and has an independent identity in a competitive market. The main category includes naming, the actual category includes the logo and the value-added category includes university missions. The concept of purpose includes the services and products of the university and its requirements. The main category includes products or services and students, the real category includes staff and faculty, the added target category includes marketing and graduates. The concept of answer is to interpret the market performance of the university brand in the market. The main category includes the fastest person, the real category includes the image or perception of the person and the value added category includes the core value of the university brand. In the following, the strategies obtained for branding technical universities are categorized.}, keywords = {framework,Branding,Sharif University of Technology,Lancaster model and Kurt rail}, title_fa = {ارائه چهارچوبی برای برندسازی دانشگاه‌های صنعتی با استفاده از مدل لنکستر و کرت‌ریل (مطالعه موردی دانشگاه صنعتی شریف)}, abstract_fa = {هدف پژوهش، ارائه چهارچوبی برای برندسازی دانشگاه‌های صنعتی با استفاده از مدل لنکستر و کرت‌ریل است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی اکتشافی و به‌ لحاظ اجرا، از نوع میدانی است. نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و شامل 23 نفر است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌ نیمه‌ساختار‌یافته است. نتایج تحقیق نشان داد که برندسازی دانشگاه شامل سه مفهوم هویت‌گذاری، هدف‌گذاری و پاسخ است. هر مفهوم دارای سه مقوله اصلی، واقعی و ارزش‌افزوده است. برای هر مقوله، یک یا چند متغیر ارائه شده است. در مفهوم هویت برند از نظر قانونی منحصربه‌فرد شده و در بازار رقابتی دارای هویت مستقل است. مقوله اصلی شامل نام‌گذاری، مقوله واقعی شامل لوگو و مقوله ارزش‌افزوده شامل مأموریت‌های دانشگاه است. مفهوم هدف، شامل خدمات و تولیدات دانشگاه و الزامات آن است. مقوله اصلی شامل محصولات یا خدمات و دانشجویان، مقوله واقعی شامل کارکنان و اساتید و مقوله هدف افزوده شامل بازاریابی و فارغ‌التحصیلان است. مفهوم پاسخ تفسیر عملکرد بازار برند دانشگاه در بازار است. مقوله اصلی شامل سریع‌ترین واکنش فرد، مقوله واقعی شامل تصویر یا تصور فرد و مقوله ارزش‌افزوده شامل ارزش اصلی برند دانشگاه است. در ادامه، راهبردهای به‌دست‌آمده برای برندسازی دانشگاه‌های صنعتی، دسته‌بندی‌های شده است.}, keywords_fa = {framework,Branding,Sharif University of Technology,Lancaster model and Kurt rail}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_129863.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_129863_401eeacf221fa93c4e46c394fdaaa0b1.pdf} } @article { author = {Mollaei, Somayeh and Fakher Ajabshir, Zahra}, title = {INVESTIGATING THE EFFECTS OF FLIPPED METHOD IN ONLINE COURSE ON STUDENTS’ LEARNING AND SATISFACTION DURING COVID-19 PANDEMIC- A CASE STUDY: TECHNICAL ENGLISH COURSE FOR CIVIL ENGINEERING (B.S.}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {23}, number = {89}, pages = {113-132}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.241332.1763}, abstract = {One of the barriers to deep learning of undergraduate students is their passive role in the classroom. Especially, in the compulsory online classes during the COVID-19 pandemic, students are less active compared with face-to-face classes. Here, the effect of online flipped classrooms on the learning and satisfaction of undergraduate civil engineering students was investigated. A semi-experimental study was conducted with 35 civil engineering students who took technical language course at University of Bonab. The same course, which was previously presented by the same instructor using a traditional lecture-based method, was selected as the control group to compare the results. The data obtained from the scores of quizzes and final exams as well as the questionnaires completed by the students were analyzed statistically, and the results indicated that in the initial sessions, the mean scores of the quizzes in the flipped method did not differ significantly from those of the traditional class. In the flipped online class, there was a statistically significant difference between the results of the initial quizzes compared to the subsequent ones. Although the scores of the subsequent quizzes and the final exam in the flipped class were higher than those obtained in the traditional class, it was statistically insignificant. The students’ statements indicated their satisfaction with the online class using flipped model compared to their other traditional online classes. However, there were some objections to the online flipped class, which were often due to lack of experience of the students and the instructor in using the method in cyberspace.Keywords: Personal knowledge management, employability, students, engineering education, academi achivement.}, keywords = {Flipped Learning,On-line Classroom,teaching method,Civil Engineers’ Technical English,COVID-19 pandemic}, title_fa = {بررسی اثر روش معکوس در کلاس برخط بر یادگیری و رضایت دانشجویان در ایام دنیاگیری کووید-19- مطالعه‌ موردی:درس زبان تخصصی مهندسی عمران دانشگاه بناب}, abstract_fa = {یکی از موانع یادگیری عمیق دانشجویان در مقطع کارشناسی، نقش منفعلانۀ آنها در کلاس است. در ایام دنیاگیری کووید-19 و با برگزاری کلاس‌های برخط، که نقش مخاطب در آن کمتر از کلاس‌های حضوری است، این مشکل نمود بیشتری پیدا کرده است. در این مقاله، تأثیر کلاس درس معکوس برخط بر یادگیری و رضایت دانشجویان مهندسی عمران در مقطع کارشناسی که درس زبان تخصصی مهندسی عمران در دانشگاه بناب را اخذ کرده بودند بررسی شد. این طالعۀ نیمه‌تجربی با حضور 35 دانشجو در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 99-98 برگزار شد. کلاس مربوط به همین درس که در گذشته توسط همین مدرس و به شیوۀ سنتی ارائه شده بود، به‌عنوان کلاس کنترلی جهت مقایسه نتایج انتخاب گردید. داده‌های حاصل از نمرات آزمون‌های کلاسی و پایا‌‌نی به ‌همراه پرسش‌نامه‌های تکمیل‌شده توسط دانشجویان به روش‌های آماری تحلیل شد و نتایج نشان داد که در جلسات آغازین، میانگین نمرات آزمون‌های کلاسی در روش معکوس نسبت به کلاس تدریس سنتی اختلاف چشم‌گیری نداشت. در کلاس برخط معکوس، اختلاف آماری معناداری میان نتایج آزمون‌های کلاسی آغازی نسبت به آزمون‌های کلاسی بعدی وجود داشت. با وجود اینکه نمرات آزمون‌های کلاسی بعدی و آزمون پایانی در کلاس معکوس نسبت به کلاس سنتی بالاتر بود اما این افزایش از لحاظ آماری معنادار نبود. اظهارات دانشجویان حاکی از رضایت آنها از برگزاری کلاس برخط به روش معکوس نسبت به دیگر کلاس‌های برخط سنتی بود. البته از نظر دانشجویان ایرادهایی به کلاس معکوس برخط وارد بود که اغلب ناشی از تجربه‌ اندک افراد در به‌ کارگیری این روش می‌شد.}, keywords_fa = {Flipped Learning,On-line Classroom,teaching method,Civil Engineers’ Technical English,COVID-19 pandemic}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_126877.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_126877_2927e85997995feda9d41602e4483a70.pdf} } @article { author = {mohammadpour, samaneh and salarzehi, habibollah and kamalian, amin reza and yaghoubi, noor mohammad and Mehdi, Mohamad}, title = {IDENTIFICATION AND ANALYSIS OF THE STRATEGIC DRIVERS OF ENTREPRENEURIAL UNIVERSITY USING BY CROSS IMPACT ANALYSIS APPROACH}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {23}, number = {89}, pages = {133-156}, year = {2021}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2021.264839.1808}, abstract = {The main purpose of the research was to identify the strategic drivers affecting on the future of the entrepreneurial university and design its scenarios using the futures study approach using combination of qualitative and quantitative methods. In order to collect information, first review of the theoretical literature was done, then using Fuzzy Delphi method in two rounds, key factors affecting the future of entrepreneurial university were identified. In this section, 51 factors were identified, which were classified into16 categories. The members of Fuzzy Delphi panel in this study were experts in the field of management, entrepreneurship and futures studies of higher education who were selected using judgmental sampling and snowball sampling methods. In order to analyze the data, a futures study toolbox including Fuzzy Delphi, trend analysis, cross impact analysis and scenario planning has been used. The concepts extracted from the Fuzzy Delphi method were analyzed by the interaction analysis method. The four drivers of government strategic policies, development of open innovation, market-oriented governance model, emphasis on sustainable development were identified as strategic variables. Then, using the scenario writing method were analyzed and three scenarios for each of the variables, four scenarios with strong compatibility were presented as the future scenarios of the entrepreneur university.}, keywords = {Entrepreneurial University,Future Studies,in higher education,Fuzzy Delphi,Cross Impact Analysis,Scenario Planning}, title_fa = {شناسایی و تحلیل پیشران‌های راهبردی دانشگاه کارآفرین با بهره‌گیری از رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل}, abstract_fa = { بر اساس چشم‌انداز جهانی آموزش عالی، دستیابی به فناوری، توسعه اقتصادی و رفاه جوامع درگرو تحول نظام آموزش عالی و تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه نوآور و کارآفرین است. این پژوهش با هدف شناسایی پیشران‌های راهبردی مؤثر بر آینده دانشگاه کارآفرین و طراحی سناریو‌های آن، با بهره‌گیری از رویکرد آینده‌پژوهی و با استفاده از روش ترکیبی در دو بخش کمّی و کیفی انجام شده است. به منظور گردآوری اطلاعات، ابتدا به مرور گسترده ادبیات نظری و بررسی پژوهش‌های موفق در حوزه دانشگاه کارآفرین و آینده‌پژوهی پرداخته شد، سپس با استفاده از روش دلفی فازی در دو دور، عوامل کلیدی مؤثر بر آینده دانشگاه کارآفرین شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش 51 عامل شناسایی و در 16 مقوله دسته‌بندی شدند. اعضای پنل دلفی فازی در این پژوهش تعداد 21 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت، کارآفرینی و آینده‌پژوهی آموزش عالی بوده‌اند که با استفاده از روش‌های نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از یک جعبه ابزار آینده‌نگاری شامل نظر خبرگان از‌طریق دلفی فازی، تحلیل روندها در حوزه دانشگاه کارآفرین، تحلیل تأثیر متقابل و سناریو‌پردازی استفاده شده است. مفاهیم استخراجی از روش دلفی فازی به روش تحلیل تأثیر متقابل و با استفاده از نرم‌افزار میک‌مک مورد تحلیل قرار گرفت، برهم‌کنش این عوامل بر یکدیگر سنجیده شد و پیشران‌های راهبردی شناسایی شدند. چهار متغیر سیاست‌های راهبردی دولت، توسعه نوآوری باز، الگوی حکم‌رانی بازارمحور، تأکید بر توسعه پایدار به‌عنوان پیشران‌های راهبردی مشخص شدند. لذا اساس کار سناریو‌نویسی بر این چهار متغیر گذاشته شد. سپس با روش سناریو‌نویسی با استفاده از نرم‌افزار سناریو‌ ویزارد و ارائه سه سناریو‌ برای هر یک از متغیرها، چهار سناریو‌ با سازگاری قوی به‌عنوان سناریو‌های آینده دانشگاه کارآفرین معرفی گردید}, keywords_fa = {Entrepreneurial University,Future Studies,in higher education,Fuzzy Delphi,Cross Impact Analysis,Scenario Planning}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_127759.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_127759_6ca250f763539068010a1ff52a844f2e.pdf} }