@article { author = {Motahhari Nejad, Hossein}, title = {Analysis of the gap between current and desired states of engineering education (Case study: Universities in Kerman Province)}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {67}, pages = {1-21}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.9656}, abstract = {This paper aims to identify the gap between current and desired states of engineering education. First, the validity of the extracted criteria from global models of engineering education was studied by sending electronic questionnaire to faculty members of engineering schools in Iran. From the perspective of engineering faculty members, all of the criteria specified bear higher importance than the average boundary; therefore, they should be addressed in engineering education programs of Iran. Then, to determine compliance with set criteria, the viewpoints of educators and senior students of engineering schools in Kerman province were studied. Results showed that the educators' viewpoint, the current state of majority of criteria in engineering education is average and lower than average. While, based on the students' viewpoint the current state of all criteria of engineering education is below the average. Also, by comparing the current and desired conditions of engineering education it has been revealed that based on the views of both educators and students, there is a difference between the current state of engineering education and desired state. Therefore, the state of engineering education is less than desired. Finally, it was concluded that all dimensions and criteria of engineering education should be considered in a framework of organized and systematic to promote quality of engineering education system in Iran.}, keywords = {Criteria,analysis of gap,Engineering education,quality evaluation,universities}, title_fa = {تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب آموزش مهندسی در ایران (مطالعه موردی دانشگاههای استان کرمان)}, abstract_fa = {هدف این مقاله تعیین فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب آموزش مهندسی است. ابتدا از طریق پرسش‌نامۀ الکترونیکی که برای اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های مهندسی کشور ارسال شد، اعتبار معیارهای مستخرج از مدلهای جهانی آموزش مهندسی مورد‌بررسی قرار گرفت. از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های مهندسی کشور، اهمیت تمام معیارهای تعیین‌شده بالاتر از ملاک حد متوسط است، لذا باید در برنامه‌های آموزش مهندسی کشور مورد توجه قرار گیرند. سپس برای تعیین میزان رعایت معیارهای تعیین‌شده، دیدگاه استادان و دانشجویان سال آخر رشته‌های مهندسی دانشگاههای استان کرمان مورد‌مطالعه قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که از دیدگاه استادان، وضعیت موجود اکثریت معیارهای آموزش مهندسی در حد متوسط و پایین‌تر از متوسط قرار دارد. اما از دیدگاه دانشجویان مهندسی وضعیت موجود تمام معیارهای آموزش مهندسی پایین‌تر از متوسط است. همچنین مقایسۀ وضعیت موجود و مطلوب آموزش مهندسی نشان داد که هم از دیدگاه استادان و هم از دیدگاه دانشجویان بین وضعیت موجود و مطلوب آموزش مهندسی در کشور تفاوت وجود دارد. یعنی، میزان رعایت معیارهای آموزش مهندسی پایین‌تر از وضعیت مطلوب است. سرانجام، نتیجه‌گیری شد که تمام ابعاد و معیارهای آموزش مهندسی باید در یک چارچوب مدوّن و نظام‌مند مدنظر قرار گیرد تا بتوان کیفیت نظام آموزش مهندسی را ارتقاء بخشید.  }, keywords_fa = {Criteria,analysis of gap,Engineering education,quality evaluation,universities}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_9656.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_9656_770d257ca907043c6edc2b91993b512d.pdf} } @article { author = {Rahmani, Mehran and Majrouhi, Javad}, title = {Code of professional ethics of engineering in Iran}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {67}, pages = {23-55}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.9661}, abstract = {Professional ethics set of regulations and rules which define ethical practice for that profession specifically. Engineering ethics in general is the application of code of ethics and professional standards. Ethical regulations differ only with respect to cultural, social and political conditions and they have different effects. Since, the standardized ethical regulations of engineering are not codified according to the needs of engineers group and secondly, SMSM and IRSCE are the only ethical documents which are recognized among engineers group. So, the codification of professional ethics of engineering is necessary to provide the local condition which should be proportional with cultural, social and political characteristics. In this study, in order to codify regulation, after studying scientific sources, the code of professional ethics of engineering in different countries are considered in the surrounding area. Then, classification and primary form of draft of ethical regulation are suggested by interviewing and consulting with experienced engineers. The draft was designed in the form of questionnaire for validation. The data was analyzed by SPSS after distributing and collecting data among the experienced people. Finally, for presenting the code of professional ethics of engineering in IRAN, the draft is proportionate with local condition of our country according to the results of questionnaire.}, keywords = {Code of professional ethics؛ engineering ethics,code classification}, title_fa = {آئین نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی در ایران}, abstract_fa = {اخلاق حرفه‌ای، مجموعه‌ای از آیین‌نامه‌ها و مقرراتی است که عمل اخلاقی را برای آن حرفۀ مشخص و خاص تعریف می‌کند و اخلاق مهندسی به طور عام، کاربرد اصول اخلاقی و استانداردهای حرفه‌ای است. آیین‌نامه‌های اخلاقی باتوجه‌به شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هر کشوری متفاوت است و اثرگذاری متفاوتی نیز دارد. از آنجا که در ایران آیین‌نامه‌های اخلاق مهندسی مدوّنی مطابق با نیازهای قشر مهندسان تدوین نشده و سوگندنامۀ مهندسی و آیین اخلاق حرفه‌ای مهندسان مشاور، تنها اسناد اخلاقی موجود شناخته‌شده در بین قشر مهندسان است، لذا تدوین آیین‌نامۀ اخلاقی در حرفۀ مهندسی به شرط لحاظ کردن شرایط بومی متناسب با ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور امری ضروری به نظر می‌رسد. به همین سبب در این تحقیق برای تدوین آیین‌نامه، پس از مطالعۀ منابع علمی، به مطالعه و بررسی آیین‌نامه‌های اخلاق حرفه‌ای مهندسان کشورهای مختلفی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند، پرداختیم و سپس با مصاحبه و مشاوره با افراد باتجربه متن اولیۀ پیش‌نویس آیین‌نامه اخلاق را دسته‌بندی کردیم و پیشنهاد دادیم و برای اعتبارسنجی آن، پیش‌نویس را به صورت پرسش‌نامه طراحی کردیم و پس از توزیع و جمع‌آوری پرسش‌نامه به تحلیل و بررسی نتایج حاصل از پرسش‌نامه به‌وسیلۀ نرم‌افزار SPSS پرداختیم و سرانجام باتوجه‌به نتایج پرسش‌نامه موفق به ارائۀ آیین‌نامۀ اخلاق حرفه‌ای مهندسان در ایران متناسب با شرایط بومی کشور شدیم.}, keywords_fa = {Code of professional ethics؛ engineering ethics,code classification}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_9661.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_9661_07abb7954426283ca7fb344766d8de51.pdf} } @article { author = {Khabiri, Mohammad Mehdi and Elahizadeh, Mahnaz}, title = {Comparing the effectiveness of environmental education along with or without independent of engineering courses}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {67}, pages = {57-74}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.10864}, abstract = {For presentation of approaches and models for engineering education, special emphasis has been made on teaching skills and attitudes (engineering practices) in addition to teaching engineering knowledge. Hence, determining the effective teaching methods and educational topics than technical issues were the base of many researches in the present century. Nowadays, training courses for engineering due to irreparable damages to the environment has become very necessary. Engineers’ knowledge on environmental science increase their sense of responsibility towards preventing or reducing the environmental degradation. Although the effectiveness of knowledge on people's sense of responsibility is shown in previous studies, it needs more emphasis for the present engineers. In this study, the effect of teaching environmental science and paying attention to the environmental issues on civil engineering students was examined. 80 students were selected and put in two different groups randomly. They were taught two different methods: studying environmental course and learning environmental issues along with technical course. For collecting data, we used a self-made questioner with reliability coefficient of 0.792. Data were analyzed by use of Pearson correlation coefficient and statistical analysis of paired and decision tree. The results suggested teaching has significant effect on knowledge and observance of environmental issues of students at work, but there's no significant difference between teaching methods and student gender. Decision tree shows considering environmental issues during work by students will increase when their knowledge increases.  }, keywords = {Engineering education,Environmental education,knowledge,Environmental Issues,Effectiveness}, title_fa = {مقایسه میزان اثربخشی آموزش مسائل زیست محیطی همزمان با دروس مهندسی یا مستقل از آنها}, abstract_fa = {در ارائۀ رویکردها و مدلها برای آموزش مهندسی علاوه بر دانش فنی (علم مهندسی) بر آموزش مهارتها و نگرشها (عمل مهندسی) نیز تأکید ویژه‌ای شده است. ازاین‌رو تعیین روشهای آموزشی تأثیرگذار و موضوعات آموزشی علاوه بر دانش فنی مهندسان، مبنای بسیاری از مطالعات در قرن حاضر است. امروزه به دلیل خسارات جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست، آموزش به مهندسان برای ارتقاء دانش زیست‌محیطی و حس مسئولیت در قبال جلوگیری و یا کاهش روند تخریب محیط‌زیست، لازم است. مطالعات گذشته اثربخشی دانش بر حس مسئولیت‌پذیری افراد را نشان داده است، ولی کمتر به تأثیر شیوۀ آموزش مسائل محیط‌زیستی بر عملکرد مهندسان توجه شده است. این تحقیق به بررسی تأثیر آموزش زیست‌محیطی بر میزان دانش و رعایت مسائل زیست‌محیطی دانشجویان عمران می‌پردازد و همچنین مقایسه‌ای بین میزان تأثیر روشهای آموزش بر عملکرد دانشجویان. جامعۀ آماری را 80 نفر از دانشجویان عمران تشکیل می‌دهند که به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفته‌اند و دو روش متفاوت (گذراندن درس محیط‌زیست و آموزش مسائل محیط‌زیستی به‌موازات دروس فنی) به آنها آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات از یک پرسش‌نامۀ خودساخته با ضریب پایایی 792/0 استفاده شد. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل آماری مقایسة زوجها و درخت تصمیم تجزیه‌وتحلیل شده است. نتایج حاکی از آن است که آموزش تأثیر معنا‌داری بر میزان دانش و رعایت مسائل زیست‌محیطی در کار دانشجویان داشته است ولی بین روشهای آموزشی و بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معنا‌داری دیده نشده است. درخت تصمیم نشان می‌دهد با افزایش دانش دانشجویان رعایت مسائل زیست‌محیطی آنها در کار نیز بیشتر خواهد شد.}, keywords_fa = {Engineering education,Environmental education,knowledge,Environmental Issues,Effectiveness}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_10864.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_10864_28aa2107b1432f2526fcb8d62be69a6f.pdf} } @article { author = {Motaghipour, Mahdi}, title = {Evaluation of effectiveness of engineering drawing course on improvement of engineering and basic science disciplines students' 3D spatial abilities}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {67}, pages = {75-90}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.10865}, abstract = {3D Spatial ability is an important and vital ability for engineering disciplines in the fields such as designing, modeling, reverse engineering, production and manufacturing and etc. Furthermore, this ability plays an important role even for basic disciplines such as physics, mathematics, chemistry in the fields such as idea, perception of mathematics complex relations, structure of molecule and etc. There are several instances which can be presented that high spatial ability has a major impact on students’ scientific improvements. Recent research has demonstrated some strong links between spatial ability and educational success with different disciplines. Although the spatial ability of each person is unique, it can be improved by correct and classified education. In this paper, the effectiveness of Engineering Drawing course on improvement of students' 3D spatial abilities in Sharif University of Technology is evaluated by tests being taken and it is found good enough evidence that this course improves students' 3D spatial abilities remarkably.  }, keywords = {3D Spatial ability,engineering drawing course,Mental Rotation Test,View Test,Missing-View Test}, title_fa = {ارزیابی تأثیر آموزش درس نقشه کشی صنعتی بر بهبود قدرت تجسّم سه بعدی دانشجویان رشته های مهندسی و علوم پایه}, abstract_fa = {قدرت تجسّم سه‌بعدی برای رشته‌های مهندسیدر مباحثی مانند طراحی، مدلسازی، مهندسی معکوس، ساخت و تولید و غیره توانایی حیاتی و مهم محسوب می‌شود. از طرفی این توانایی حتی برای رشته‌های علوم پایه نظیر فیزیک، ریاضی، شیمی در زمینه‌هایی همچون ایده‌پردازی، درک روابط پیچیدۀ ریاضی، ساختار مولکولی و غیره نقش مهمی بازی می‌کند. نمونه‌های زیادی می‌توان ارائه کرد مبنی بر اینکه قدرت تجسم بالا اثر قابل‌توجهی روی پیشرفتهای علمی دانشجویان داشته است. تحقیقات امروزی نشان می‌دهد که  یک رابطۀ تنگاتنگ بین قدرت تجسم و موفقیت تحصیلی دانشجویان با گرایشهای مختلف وجود دارد. هر چند که قدرت تجسم برای هر شخصی منحصربه‌فرد است ولی می‌توان آن را با آموزشهای مدون و صحیح بهبود بخشید. در این نوشتار، تأثیر درس نقشه‌کشی صنعتی بر بهبود قدرت تجسّم سه‌بعدی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریفباتوجه‌به آزمونهای برگزار‌شده ارزیابی شده است و مشخص می‌شود که این درس قدرت تجسّم سه‌بعدی دانشجویان را به طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.  }, keywords_fa = {3D Spatial ability,engineering drawing course,Mental Rotation Test,View Test,Missing-View Test}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_10865.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_10865_bda3df214677008020bc89d17018c10a.pdf} } @article { author = {Mohammdi, Reza and Zamanifar, Maryam and Sadeghi, Fateme}, title = {Quality evaluation of faculty members performance in engineering departments (Based on internal evaluation reports}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {67}, pages = {91-111}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.10863}, abstract = {Universities and Higher Education Institutions (HEI) like other organizations evaluate performance of faculty members for effective management of human resources. Faculty members are one of the key factors of higher education systems the most important human capital and the most effectiveness inputs of higher education systems that their quality functions improvement has deep influence on the efficiency and effectiveness enhancement. Therefore evaluating the performance of faculty members in most university systems are very important and its results can use for improving in quality of university system. There are various methods for evaluating the performance of faculty members and among them internal evaluation have many applications in higher education system and evaluation of faculty members. The purpose of this research is to study the status of teachers activities in engineering departments based on the results of internal evaluation reports. In this research meta-analysis method on 50 internal evaluation reports of engineering departments and the performance of faculty members have been studied in three domains of education, research and specialized services. In order to study the current status of the faculty members’ performance 10 criteria and 38 indicators are used. The analysis of data indicates that the quality of the faculties’ performance is far from desirable level and need revision and reformation. At the end, in order to improve the weak points, some recommendations have been presented.  }, keywords = {Quality,evaluation,Performance Evaluation,Faculty Members,engineering departments}, title_fa = {ارزشیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی در گروه های آموزشی مهندسی(بر مبنای گزارشهای ارزیابی درونی)}, abstract_fa = {ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت‌علمی در اکثر نظامهای دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است و نتایج آن می‌تواند جهت برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت استفاده شود. شیوه‌های گوناگونی برای ارزیابی عملکرد اعضای هیئت‌علمی وجود داشته و ارزیابی درونی به‌عنوان یکی از رویکردهای ارزیابی، کاربرد وسیعی در نظام آموزش عالی و ارزشیابی هیئت‌علمی دارد. هدف این پژوهش بررسی وضعیت فعالیتهای اعضای هیئت‌علمی در گروههای آموزشی مهندسی بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی درونی است. با‌توجه‌به اینکه فعالیتهای هیئت‌علمی بهبخشهای آموزش، پژوهش و عرضۀ خدمات تخصصی مرتبط است و در فرایند ارزیابی درونی عملکرد آنها در این سه حیطه علاوه بر ملاکها و نشانگرهای عامل هیئت‌علمی، به نحوی در سایر عوامل ارزیابی نیز بررسی می‌شود، بنابراین با استفاده از معیارهای ارائه‌شدۀ دانشگاههای کشورهای پیشرو در این زمینه، ملاکها و نشانگرهای مرتبط با این عامل از 50 گزارش ارزیابی درونی موجود در گروههای آموزش مهندسی استخراج و عملکرد اعضای هیئت‌علمی این گروهها در سه حیطۀ مذکور بررسی شده است. روش تحقیق مقالۀ حاضر تحلیل اسنادی و فرا - تحلیلی است. برای بررسی کیفیت عملکرد اعضای هیئت‌علمی، از 10 ملاک و 38 نشانگر استفاده شده و تحلیل داده‌ها نشان داد که کیفیت عملکرد آنها تا سطح مطلوب فاصله داشته و نیازمند بازنگری و اقدامات اصلاحی برای رسیدن به وضعیت مطلوب است؛ بر اساس نتایج مذکور پیشنهادهای لازم برای بهبود کیفیت آنها ارائه شده است.}, keywords_fa = {Quality,evaluation,Performance Evaluation,Faculty Members,engineering departments}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_10863.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_10863_71d97b078299848ebc354f67aeb1c53d.pdf} } @article { author = {Ashrafizadeh, Seyed Nezameddin}, title = {Challenges in the research of science and engineering during the past decades in Iran}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {67}, pages = {113-127}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.12046}, abstract = {One of the main focuses of Iranian universities and research institutions during the past decade have been conducting research which is counted as one of the main components of development in Iran. Proof of this statement lies in the fact that political leaders and academics have been stressing the rigorous advance and development of science and technology during the past decade. On the other hand, weaknesses and shortcomings in both planning and implementation of targeted scientific research has caused confusion among bodies involved and has faced the country’s prospects of development with serious doubts. The lack of mechanisms for commercialization of research products has created numerous problems for successful implementation of scientific research. In this work, it is suggested that the society put their efforts for the targeted actualization of the road map which is implemented for the recent decade through dialogue and consultation. In this regard, through presentation of documents and statistics and also an analysis of research trends in the past decades, an effort has been made to present a model, albeit rudimentary and incomplete for the present decade. Based on the facts presented in this paper, organization of research depends on the execution of two sets of useful suggestions to be acted upon by universities and the industrial sectors. Providing a mechanism for “commercialization of research achievements” is the essential key for solving current problems and issues.}, keywords = {Research,technology,research incubator,Knowledge-based companies,industry-university collaboration}, title_fa = {آسیب شناسی پژوهش در علوم و مهندسی طی دهه های اخیر در ایران}, abstract_fa = {پژوهشهای علمی، که بخش عمده‌ای از فعالیتهای دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور را طی دو دهۀ اخیر به خود اختصاص داده است، بدون شک یکی از مؤلفه‌های قطعی توسعه و پیشرفت کشور قلمداد می‌شود. تأکید رهبران سیاسی و نخبگان علمی کشور بر نیاز جدی به توسعۀ هرچه بیشتر علم و فنّاوری گواهی بر مدعای فوق است. از طرفی، بروز ضعفها و کاستیها، چه در برنامه‌ریزی و چه در اجرای هدفمند پژوهشهای علمی، موجب سردرگمی نهادهای دست‌اندرکار شده و چشم‌انداز آتی پیشرفت علمی کشور را با شک و تردید جدی مواجه ساخته است. نبود سازکار مناسب برای تجاری‌سازی محصولات پژوهشی، و در یک کلام، پای کار نبودن مشتریان نیازمند، مشکلات عدیده‌ای برای استمرار اجرای موفق پژوهشهای علمی رقم زده است. در این نوشته، ضمن انتقاد از صرفاً بیان مشکلات موجود، پیشنهاد شده است تا آحاد جامعۀ فرهیخته پژوهشی کشور، از طریق تبادل‌نظر و همفکری، مساعی خویش را در ترسیم نقشه راهی برای اجرای هدفمند پژوهش علمی طی دهۀ اخیر به ‌کار بندند. در همین راستا، سعی شده است تا به کمک آمار و مستندات موجود، و از طریق تحلیل روند پژوهش طی چند دهۀ گذشته، الگویی اگرچه ناقص و ابتدایی برای دهۀ جاری ارائه شود. به گمان نوشتۀ حاضر، ساماندهی امر پژوهش، منوط به اجرای دو گروه از پیشنهادهای مفیدی است که ‌باید به تفکیک بخش دانشگاهی و بخش صنعتی کشور عملیاتی شوند. تدارک سازکار لازم برای «تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی» به‌عنوان اقدام محوری و شاه‌بیت فعالیت ارکان کشور طی دهۀ جاری برای برون‌رفت از مشکلات موجود پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {Research,technology,research incubator,Knowledge-based companies,industry-university collaboration}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12046.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12046_6f4d286c92ea94043e03239375c785b4.pdf} } @article { author = {}, title = {Identification and analysis of research trends in industrial engineering in the papers published between January 2012 to January 2015}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {67}, pages = {129-150}, year = {2015}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2015.12047}, abstract = {In the recent decades, amount of researches in the field of industrial engineering grew increasingly which makes hard to find a new area in this field. Indeed it needs extensive searches on the many published papers related to the field. One the goal of review papers is to identify research trends and to introduce them to the researchers. So far, review papers published in the research fields of industrial engineering are focused on a specific area and there are a few articles with wider view to the scope (industrial engineering field). Related works are surveyed some specific journals, hence, in this paper using search through resources and scientific databases, research trends in the Industrial Engineering in the recent years (2012 to 2015 January) are determined. For better classification of the researches, two general classes of scientific researchers are considered. Finally, based on this classification, research trends in Industrial engineering are surveyed and analyzed.}, keywords = {Industrial engineering؛ scientific research؛ research trends,papers؛ scientific databases}, title_fa = {شناسایی و تحلیل روندهای پژوهشی در رشته مهندسی صنایع در مقالات منتشر شده در بازه زمانی 2012 تا 2015 میلادی}, abstract_fa = {در دهه‌های اخیر حجم پژوهشهای صورت‌گرفته در رشتۀ مهندسی صنایع به حدی بالا رفته است که یافتن حوزه‌های کاری جدید در این زمینه نیازمند جست‌و‌جوهای گسترده‌ای در میان انبوهی از مقالات مرتبط است. یکی از اهداف انتشار مقالات مروری شناسایی روندهای پژوهشی و معرفی آنها به پژوهشگران است. تاکنون اغلبمقالات مروری منتشرشده درارتباط‌با حوزه‌های پژوهشی مهندسی صنایع بر یک زمینه‌ خاص متمرکز شده‌اند و مقالات معدودی روندهای پژوهشی را در سطح کلان‌تر (رشتۀ مهندسی صنایع) بررسی کرده‌اند.بیشترمقالات مرتبط منتشرشده، تعداد محدودی از مجلات را موردبررسی قرار داده‌اند. ازاین‌رو در این مقاله با استفاده ‌از روش جست و‌‌جو در منابع و پایگاههای علمی معتبر، سعی شده است که روند تحقیقاتی در این زمینه در سالهای اخیر (ابتدای سال 2012 تا ژانویه سال 2015) تا حدودی مشخص شود. برای دسته‌بندی بهتر پژوهشها، دو دسته‌بندی کلی برای طبقه‌بندی پژوهشهای علمی در نظر گرفته شده است. در انتها نیز روندهای پژوهشی رشتۀ مهندسی صنایع در قالب دسته‌بندی پیشنهادی، بررسی و تحلیل شده است.نتایج نشانگر حجم بالای مقالات منتشرشده درارتباط‌با زنجیره تأمین و روند روبه‌رشد توجه به مدیریت نوآوری در مقالات منتشرشده در رشتۀ مهندسی صنایع است.}, keywords_fa = {Industrial engineering؛ scientific research؛ research trends,papers؛ scientific databases}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12047.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12047_f7486fd62a0155ac7f1c3bfb44694a19.pdf} }