@article { author = {Hakimzadeh, Rezvan and Tarkhan, Rezaali and Mohamadi farsani, Fariborz}, title = {Investigation of engineering students' perceptions of the quality of teaching and its influence on the choice of learning approaches (Case study: Tehran University)}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {1-14}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.12048}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the impact of student perceptions of teacher quality on learning approach. For this reason, 250 students (150 males, 100 females) were chosen randomly from students of Engineering Faculty of Tehran University and completed the 36-item scale of perceived learning environment (Taylor and Fisher and Fraser, 1996), short-form approaches, study skills and learn (Antvysl and Ramsdn, 2000). For the analysis of correlation a regression analysis were used. The results showed that the relationship between individual communication components, reflective thinking, interactivity classroom with deep learning and strategic learning strategies is significantly positive and with surface learning is negative. Relationship of support with deep learning is positive and with strategic strategy is negative and significant. Relationship between leadership with deep learning is positive and with strategic learning is negative and significant. Empathy also has a negative relation with surface learning.}, keywords = {Quality teaching,deep learning approach,strategic learning approach,surface learning approach,Engineering students}, title_fa = {بررسی ادراک دانشجویان فنی ـ مهندسی از کیفیت تدریس و تأثیر آن بر انتخاب رویکرد یادگیری (مطالعۀ موردی: دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ادراک دانشجویان فنی ـ مهندسی از کیفیت تدریس بر انتخاب رویکرد یادگیری است. به‌این‌منظوراز بین تمام دانشجویان دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران نمونه350نفر(200 مرد و 150 زن) به روش تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس 36 پرسشی ادراک از کیفیت تدریس (تیلور و فیشر و فریزر، 1996) و همچنین  فرم کوتاه رویکردها و مهارتهای مطالعه و یادگیری (انتویسل و رامسدن، 2000) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل نتایج از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان بهره برده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در آزمون همبستگی نشان داد که رابطۀ مؤلفه‌های ارتباط فردی، تفکر تأملی، تعامل کلاسی با یادگیری عمیق و یادگیری راهبردی مثبت و معنادار اما با یادگیری سطحی منفی و معنادار است. رابطۀ حمایت و رهبری با یادگیری عمیق مثبت اما با یادگیری راهبردی منفی و معنادار است. همدلی نیز رابطۀ منفی و معناداری با یادگیری سطحی دارد. همچنین نتیجۀ آزمون رگرسیون همزمان نشان داد که مؤلفه‌های ادراک از کیفیت تدریس به ترتیب 27 ، 34 و 21 درصد از واریانس رویکردهای یادگیری عمیق، راهبردی، و سطحی را تبیین می‌کند.}, keywords_fa = {Quality teaching,deep learning approach,strategic learning approach,surface learning approach,Engineering students}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12048.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12048_28415276ffbf174cad8918f43d527a7b.pdf} } @article { author = {Nikafrooz, Negin and Azadi Yazdi, Ehsan}, title = {Teaching Control Engineering Using a Complementary Software}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {69-88}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.12050}, abstract = {Nowadays, automatic control and its applications appear in many scientific and industrial fields; hence automatic control course is introduced as a mandatory course in many engineering disciplines. The goal of this course is to provide basic concepts of control engineering and to develop control system analysis and synthesis skills. Failure in achieving educational goals of automatic control results in both educational and job market losses for students. This paper proposes a new method based on MATLAB to enhance automatic control learning. A software based on MATLAB is developed which contains a number of complementary automatic control problems and examples. The developed software has a graphical interface that facilitates the learning process. The effectiveness of the software is investigated trough a survey. Results of the survey show that the software has an outstanding effect on teaching performance. Moreover, according to the results, students evaluated the software as being very easy to use.  }, keywords = {Educational software,automatic control,education quality,MATLAB,E-education}, title_fa = {استفاده از بسته نرم افزاری در آموزش درس کنترل خودکار}, abstract_fa = {امروزه کاربرد مهندسی کنترل مخصوص به دسته‌ای خاص از رشته‌ها نیست و گسترۀ وسیعی از مسائل روزمره را دربرمی‌گیرد. بنابراین درس کنترل خودکار به‌عنوان یک درس سه‌واحدی در بسیاری از رشته‌های مهندسی ارائه می‌شود. دسترسی نداشتن به اهداف آموزشی درس کنترل خودکار علاوه بر زیانهای کوتاه‌مدت آموزشی مذکور، باعث کاهش توانایی دانش‌آموختگان در بازار کار خواهد‌ شد. در این مقاله روشی نوین بر مبنای نرم‌افزار متلب برای ارتقای کیفیت برنامۀ آموزشی درس کنترل خودکار ارائه شده ‌است. ازآنجاکه دانشجویان تمایل زیادی به استفاده از محیط برنامه‌نویسی متنی ندارند، بستۀ نرم‌افزاری مذکور محیطی گرافیکی دارد. برای بررسی میزان تأثیر نرم‌افزار بر روی کیفیت آموزش درس کنترل خودکار از روش توصیفی ـ پیمایشی  استفاده‌ شده است. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر قابل‌توجه پیاده‌سازی این روش در راستای افزایش کیفیت آموزشی درس کنترل خودکار در رشته‌های مهندسی است.}, keywords_fa = {Educational software,automatic control,education quality,MATLAB,E-education}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12050.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12050_a6bc106c2f2ec86486611a787bcf0843.pdf} } @article { author = {Engineering Group, Members of Architecture Branch}, title = {ARCHITECTURAL EDUCATION STRATEGIC PHD}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {41-68}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.15153}, abstract = {The first PhD program in architecture in Iran was initiated in the early nineties. The rapid expansion of such programs in recent years has resulted in a critical situation in the country, where several public and private universities and academic institutions take PhD candidates, and have already graduated a large number of PhD holders. Unfortunately, though, the products of PhD courses, either the graduates or the dissertations, have not lead to the expected developments, while the unbalanced expansion of such programs is turning out to become a big problem. The present report is to draw the attention of architectural education planners, managers, professors and thinkers to the most important aspects of PhD courses in architecture as well as their advantages and drawbacks. By doing so, it intends to find proper approaches towards the improvement of such courses to meet the real needs of the discipline as well as the profession of architecture, so crucial to the enhancement of the built environment. This text is organized in five chapters on the following issues: current problems in architectural PhD courses, the nature, the product, the types and context of PhD research, and the research moda operandi.  }, keywords = {PhD Program in architecture,learning assessment,Architectural education,architecture as profession,architectural research}, title_fa = {سند راهبردی آموزش معماری دوره دکتری}, abstract_fa = {تاریخ تأسیس نخستین دورۀ دکتری معماری در ایران به سه دهه نمی‌رسد. این دوره،‌ که نخست در یک دانشکده و با چند دانشجو آغاز شد، امروز با دهها دانشکده و مؤسسۀ دولتی و خصوصی آموزش عالی صدها دانش‌آموختۀ دکتری معماری در سال به وضعی انفجاری رسیده است. محصولات این دوره‌ها، چه دانش‌آموختگان و چه رساله‌های ایشان، متأسفانه موجب تحول متوقع نشده‌اند و در صورت ادامۀ رشد کمّی، این دوره‌ها خود به معضلی تبدیل خواهد شد. هدف از این نوشتار بررسی معضلات ماهوی و علمی و مدیریتی دوره‌های دکتری معماری و سپس پیشنهاد راههایی به مسئولان و استادان دوره‌های دکتری معماری برای بهسازی این دوره‌ها در جهت تنظیم آنها برای خدمت بیشتر به علم و حرفۀ معماری و محیط مصنوع در کشور است. این نوشتار در پنج فصل تنظیم شده است:  مروری بر آسیبهای وضع کنونی دورۀ دکتری معماری، چیستی، محصول، زمینه‌ها و انواع تحقیق، و آداب تحقیق.}, keywords_fa = {PhD Program in architecture,learning assessment,Architectural education,architecture as profession,architectural research}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_15153.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_15153_de7ae31dad769e420416cfb6a5588b6d.pdf} } @article { author = {Soltani, Asghar}, title = {Accreditation and its role in quality assurance in engineering education}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {15-40}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.12051}, abstract = {The purpose of this study is to examine the role of accreditation in quality assurance of engineering education. Accreditation of academic curricula is a process carried out by the professional bodies to provide benchmarking against international standards. This process assures that high standards are maintained; assures consistency amongst diverse academic institutions, assures uniform, high standard learning outcomes and guarantees graduates with high standard skills. In this paper, by using a descriptive – analytical method, the appearance of external quality assurance programs is examined, and the accreditation and its role in quality in higher education, especially in engineering education, are analyzed. Results showed that the quality assurance programs changed their focus from content of higher education programs to students learning and from output measures to outcome ones. Also, accreditation is based on a core group of values such as institutional mission, institutional autonomy, academic freedom that assures threshold quality and assists students to recognition the abilities of higher education institutions. The examination of accreditation in engineering education showed that this process is based on standards such as academic and institutional criteria, and engineering ethics criteria. Herein criteria such as students program educational objectives, student outcomes, continuous improvement, curriculum, faculty, facilities, institutional support, ethics leadership, visible ethics and ethics behavior have specific situation in accreditation and quality assurance program of engineering education.  }, keywords = {accreditation,Quality Assurance,Engineering education,engineering ethics,university}, title_fa = {اعتباربخشی و نقش آن در فرایند تضمین کیفیت در آموزش مهندسی}, abstract_fa = {  هدف اصلی این پژوهش واکاوی نقش اعتباربخشی در فرایند تضمین کیفیت در آموزش مهندسی است. اعتباربخشی برنامه‌های دانشگاهی فرایندی است که مجموعه‌های حرفه‌ای به‌منظور بررسی وجود برخی معیارهای بین‌المللی در آنها انجام می‌دهند. این فرایند حفظ و تداوم استانداردها، هماهنگی میان مؤسسات گوناگون علمی و معیارهای یکسان دربارۀ نتایح یادگیری و تربیت دانش‌آموختگان با استانداردهای بالای مهارتی را تضمین می‌کند. روش پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی است و پس از بررسی تاریخچۀ پیدایش برنامه‌‌های تضمین کیفیت بیرونی و انواع مختلف آنها، موضوع اعتباربخشی و نقش آن در کیفیت آموزش عالی و به‌طور ویژه آموزش مهندسی مورد‌تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان دادند که برنامه‌های تضمین کیفیت، کانون توجه خود را از محتوای برنامه‌ها به یادگیری دانشجویان و از مقیاسهای برونداد به پیامد تغییر داده‌اند. همچنین اعتباربخشی بر ارزشهای اساسی نظیر مأموریت، استقلال و آزادی دانشگاهی مؤسسات آموزش عالی مبتنی است و به تضمین کیفیت آستانه‌ای و بهبود آن منجر می‌شود و منبعی قابل‌اعتماد از کیفیت برای دانشجویان و جامعه به شمار می‌رود. بررسی اعتباربخشی در آموزش مهندسی نیز نشان داد که این فرایند بر استانداردهایی چون معیارهای دانشگاهی و مؤسسه‌ای و اخلاق مهندسی استوار است. در‌این‌میان، معیارهایی مانند دانشجویان، هدفهای آموزشی، بروندادهای مورد انتظار از دانشجویان، بهبود مداوم، برنامه‌‌ درسی، اعضای هیئت ‌علمی، امکانات و تسهیلات، حمایت مؤسسه‌‌ای، رهبری اخلاقی، اخلاق مشهود و رفتار اخلاقی، جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌‌های اعتباربخشی و تضمین کیفیت آموزش مهندسی دارند.}, keywords_fa = {accreditation,Quality Assurance,Engineering education,engineering ethics,university}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12051.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12051_65d1935d32c0b7394a8c155e17350fe0.pdf} } @article { author = {kamal Kharrazi, Ali Naghi and Bazargan, Abbas and Narenji Sani, Fatemeh and Mostafavi, Zeinab sadat}, title = {The relationship between interaction of engineering and technical students' in e-learning environments higher education institute of Mehr Alborz and their academic performance}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {89-111}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.12052}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between the interaction of students of engineering higher education institution Mehr Alborz and their academic performance. The study population included all male and female students at the University School of Engineering and sampling is simple random sampling. The data collection tool is questionnaire. The results of the survey questions showed that the average obtained for different kinds of interaction in e-learning Mehr Alborz is relatively favorable. As well as for interactions between all components of academic performance, there was a significant positive correlation coefficient. The highest power components was predicted academic performance of student interaction with faculty and student interaction with students. Additionally there is no significant difference between components of interaction and gender and vice versa. There is a significant difference only for student-content, student-teacher assistant with IT experience. In the others word students who having IT experience have more interaction with content and teaching assistant.}, keywords = {E-learning,Interaction,interactive environment,Educational Technology,Academic performance}, title_fa = {بررسی رابطۀ بین میزان انواع تعامل دانشجویان گروه فنی ـ مهندسی مؤسسۀ آموزش عالی مهر البرز با عملکرد تحصیلی}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطۀ بین میزان انواع تعامل دانشجویان گروه فنی ـ مهندسی مؤسسۀ آموزش ‌عالی مهر البرز با عملکرد تحصیلی آنها است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان زن و مرد دانشکدۀ فنی ـ مهندسی این دانشگاه و روش نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامة محقق‌ساخته است که روایی آن را استادان و خبرگان یادگیری الکترونیکی تأیید کرده‌اند و پایایی آن به وسیلۀ آلفای کرانباخ تأیید شده است، همچنین معدل دانشجویان به‌عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمونهای T دو گروه مستقل و همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است.نتایج مربوط به بررسی پرسشهای پژوهش نشان داد که میانگین به‌دست‌آمده برای انواع تعامل در دوره‌های یادگیری الکترونیکی مهر البرز 94/2 بود، که نشان‌دهندۀ این است که انواع تعامل در این دانشگاه در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد، هم‌چنین بین تمام مؤلفه‌ها‌ی تعامل و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری در سطح 05/0 وجود داشت؛ ضریب همبستگی تعامل دانشجو با محتوا و عملکرد تحصیلی 31/0، تعامل دانشجو با دانشجو 48/0، تعامل دانشجو با استاد 51/0، و تعامل دانشجو با دستیار 31/0 بود. مؤلفه‌هایی که بیشترین توان پیش‌بینی عملکرد تحصیلی را داشت تعامل دانشجو با استاد و تعامل دانشجو با دانشجو بود، علاوه بر آن بین میزان انواع مؤلفه‌های تعامل با اشتغال و جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد و فقط در مؤلفۀ تعامل دانشجو ـ محتوا و دانشجو ـ دستیار آموزشی با تجربۀ فنّاوری اطلاعات تفاوت معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر، دانشجویانی که از تجربۀ فنّاوری اطلاعات برخوردارند می‌توانند تعامل بیشتری با محتوا و دستیار آموزشی برقرار کنند.}, keywords_fa = {E-learning,Interaction,interactive environment,Educational Technology,Academic performance}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12052.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12052_2d41da47b5933fbeec8ecbba963f91b8.pdf} } @article { author = {Jafari rad, Ali and Azizi Shamami, Mostafa and Karafestani, Zahra}, title = {Studying postgraduates’ satisfaction level about quality services offered by Tehran state-run universities}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {113-125}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.12254}, abstract = {The present paper related to studying postgraduates’ satisfaction status about quality services offered by Tehran state-run universities. The method of this research is descriptive-survey. The statistical population comprises all postgraduate students studying at Tehran state-run universities in 2014-2015. Number of 384 students were sampled from Khrazmi, Beheshti, Tehran, Amirkabir, and khajehnasir universities. Of this sample, 361 students participated in the study and filled out a 48 item questionnaire. The results of factor analysis show four higher value than 1, by using the main elements (pc), first element: educational services, the second element: welfare service. Third element: administrative services, and fourth element: research services. To compare these factors, one sample t test were conducted. Findings indicated satisfaction of university services quality (academic services, research services, facilities, administrative services) was significantly below mean. It seems that regarding to the purpose of higher education for advancement of knowledge in order to have a better-society; therefore, universities ought to better respond to their clients’ needs regarding to their services increasingly.    }, keywords = {Postgraduate,Students,Satisfaction,services quality,university}, title_fa = {بررسی وضعیت رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کیفیت خدمات دانشگاههای دولتی شهر تهران}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کیفیت خدمات دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی است و جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. نمونۀ آماری تحقیق، 384 دانشجو از دانشگاههای تربیت معلم، تربیت مدرس، شهید بهشتی، تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی خواجه‌نصیر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و در نهایت 361 نفر در تحقیق حاضر مشارکت داشتند، که به‌وسیلۀ پرسش‌نامه محقق‌‌ساختة 48 گویه‌ای، مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش مؤلفه‌های اصلی(pc)، چهار عامل را با ارزش بالاتر از 1 نشان می‌دهد؛ عامل اول: خدمات آموزشی؛ عامل دوم: خدمات رفاهی؛ عامل سوم: خدمات اداری و عامل چهارم: خدمات پژوهشی. این عوامل با استفاده از آزمون t تک‌نمونه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان می‌دهند رضایت از کیفیت خدمات دانشگاه (خدمات آموزشی، پژوهشی، خدمات رفاهی، و اداری) به شکل معناداری پایین‌تر از حد متوسط است. به نظر می‌رسد باتوجه‌به اینکه هدف آموزش عالی پیشرفت دانش به‌منظور ایجاد جامعه‌ای بهتر است، دانشگاهها باید بیش از پیش پاسخ‌گوی نیازهای متقاضیان و استفاده‌کنندگان از خدمات خود باشند.}, keywords_fa = {Postgraduate,Students,Satisfaction,services quality,university}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12254.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12254_5c7ef1a3a30dd5c6d61accabeb097a5d.pdf} } @article { author = {Bahraini, Hossein and Fallah Manshadi, Elham}, title = {Analyzing similarities and differences of urban planning knowledge in Iran and other countries with emphasis on undergraduate level}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {127-138}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.12054}, abstract = {Urban planning education consists of three main components: knowledge, skills and values. The present research focuses on the evaluation and comparison of urban planning curriculum of undergraduate courses in Iran with 10 countries around the world. To determine the importance of each lesson in Iran, 312 questionnaires have been completed by three groups of students, graduates and professors in the field of urban planning. To determine the importance of lessons in global scale, internet search and site visit, 10 different universities have been used to identify which lessons are being thought. The results show that the basic lessons extracted from literature review are taught at universities around the world. Most of the courses are offered in the curriculum of undergraduate curriculum planning in Iran too. The major difference is the emphasis on the teaching of environmental and social issues. While these are less important lessons in Iran, they taught in all schools surveyed. These differences can be viewed from social and environmental look at the global level against technical view to urban planning in Iran.}, keywords = {Urban Planning Education,Curriculum,Comparative,Undergraduate Level,Iran}, title_fa = {تحلیلی بر شباهتها و تفاوتهای محتوای آموزشی (دانش) شهرسازی در ایران با سایر کشورها با تأکید بر مقطع کارشناسی}, abstract_fa = {آموزش شهرسازی شامل سه مؤلفة اصلی است: دانش، مهارتها، و ارزشها. تأکید تحقیق حاضر بر ارزیابی دانش شهرسازی با مقایسۀ سرفصل درسی مقطع کارشناسی شهرسازی در ایران با 10 دانشگاه برتر در کشورهای مختلف است. در این مقاله ابتدا دانش موردنیاز برای آموزش در رشتۀ شهرسازی معرفی شده است و سپس سطح اهمیت هر درس در ایران با اهمیت درس در سطح جهان مقایسه شده است. برای تعیین اهمیت هر درس در ایران از روش نظرسنجی استفاده شده و 312 پرسش‌نامه را سه گروه از دانشجویان، دانش‌آموختگان، و استادان رشتۀ شهرسازی تکمیل کرده‌اند. برای تعیین سطح اهمیت هر درس در مقیاس جهانی با استفاده از جستو‌جوی اینترنتی و مراجعه به وبگاه 10 دانشگاه مختلف مشخص شده که هر درس در چند دانشگاه تدریس می‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که دروس اساسی مستخرج از مبانی نظری عمدتاً در دانشگاههای جهان تدریس می‌شود. عمدۀ این دروس در سرفصل درسی مقطع کارشناسی شهرسازی در ایران نیز وجود دارد. دو تفاوت عمده تأکید بر درس محیط‌زیست و مباحث اجتماعی است که در ایران اهمیت کمتری دارد، درصورتی‌که در همۀ دانشگاههای بررسی‌شده تدریس می‌شود که این تفاوت می‌تواند از غلبۀ نگاه فنی در ایران در مقابل نگاه اجتماعی وزیست‌محیطی در سطح جهانی ناشی شود.}, keywords_fa = {Urban Planning Education,Curriculum,Comparative,Undergraduate Level,Iran}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12054.html}, eprint = {} } @article { author = {Rahimi, Gholam}, title = {Oil Lamps of Banu Musa}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {17}, number = {68}, pages = {139-168}, year = {2016}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2016.12049}, abstract = {One of the most important topics in the field of engineering is automatic control of industrial systems with feedback or without it. Most of the university teachers and students think that the subject of automatic control is relatively a young branch of engineering. In this paper it is shown that the idea of automatic control has a long background in the history of engineering, and one of the most prominent Iranian engineers is the van of automatic control. With the aim of familiarizing teachers and students with the background of automatic control engineering, this paper introduces four oil lamps with the automatic control invented by Banu Musa and are described in his book entitled Keta-al-Heyal. With a reference to the history of automatic control of engineering, three of the four Banu Musa’s oil lamps are briefly introduced. As an example, oil lamp with self-regulated wick is described in detail. It is proposed that by using Banu Musa models of auto-control designs the subject of automatic control can be better taught.    }, keywords = {automatic control,Banu Musa,Oil lamp,Keta-al-Heyal}, title_fa = {استفاده از چراغهای روغنی بنوموسی برای کمک به تدریس و تفهیم کنترل خودکار (چراغ روغنی با فتیلة خود تنظیم)}, abstract_fa = {یکی از مباحث مهم حوزۀ مهندسی، سامانه‌های کنترل خودکار با بازخورد یا بدون آن است. از منظر غالب استادان و دانشجویان این موضوع از مباحث کمابیش جدید و پیشرفتة مهندسی محسوب می‌شود و لذا از حوزه‌های جوان در تاریخ مهندسی تلقی می‌شود. در این مقاله نشان داده می‌شود که ایدة کنترل خودکار پیشینة دیرینه‌ای در تاریخ مهندسی دارد و یکی از برجسته‌ترین مهندسان ایرانی را باید پیش‌قراول مبحث کنترل خودکار دانست.  با هدف آشناسازی استادان و دانشجویان مهندسی با مبحث کنترل خودکار، مقالة حاضر به معرفی چراغهای روغنی با کنترل خودکار، که در کتاب‌الحیل بنوموسی تشریح شده است، می‌پردازد. نخست پیشینة کتاب‌الحیل و فشرده ویژگیهای علمی آن بیان می‌شود. سپس اشاره‌ای به پیشینه کنترل خودکار در تاریخ مهندسی می‌شود. پس از آن سه چراغ روغنی از چهار چراغ به‌اختصار معرفی می‌شود. در انتها و به‌عنوان نمونه، چراغ روغنی با فتیله خودتنظیم به تفصیل تشریح می‌شود. در این مقاله پیشنهاد شده است که با استفاده از طرحهای بنوموسی می‌توان موضوع کنترل خودکار را به دانشجویان بهتر تفهیم کرد و در تدریس از آن بهره گرفت.}, keywords_fa = {automatic control,Banu Musa,Oil lamp,Keta-al-Heyal}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12049.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_12049_eb136cded4de8f768b0b9bf4c2c36e59.pdf} }