@article { author = {Shams, A. and Naghibzadeh, M.}, title = {Engineering}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {5}, number = {18}, pages = {71-84}, year = {2003}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2003.2108}, abstract = {Not available}, keywords = {}, title_fa = {پژوهشی در زمینه نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران}, abstract_fa = {طراحی نظام درسی علوم و مهندسی کامپیوتر باید بر اساس پژوهش های علمی و آینده نگرانه ای صورت پذیرد که کمبود آن در مجموعه پژوهش های جاری احساس می شود. مقاله حاضر رویکردی بر تحلیل و مقایسه نظام درسی دوره کارشناسی علوم و مهندسی کامپیوتر در ایران و برخی کشورهای صنعتی است که بر علوم کامپیوتر(که بر خلاق تصور رایج، معادل با مهندسی نرم افزار است) تأکید دارد. پژوهش انجام شده در نظام درسی دانشگاه های معتبر دنیا و مقایسه نتایج آن با نظام رایج در کشور ما بیانگر شکاف موجود بین این دو می باشد. این شکاف معمولاً مورد غفلت واقع شده و بعضاً به دلایل غیر علمی انکار شده است. با ارائه و بررسی یک مدل جدید نظام درسی نشان داده شده است که چگونه بر خلاق انتظار اولیه، پر کردن قسمت اعظم این شکاف با استفاده از امکانات فعلی کشور ممکن و عملی است. برای ارائه این مدل بیش از هشتصد عنوان درسی از 9 دانشگاه معتبر بررسی شده است.}, keywords_fa = {نظام درسی,دوره کارشناسی,علوم کامپیوتر,مهندسی کامپیوتر,مهندسی نرم افزار,شکاف آموزشی}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2108.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_2108_f7eef0df6d2751c7b2df773b9e531539.pdf} }