@article { author = {Imanzadeh, Ali and Marandi Heydarlo, Maryam}, title = {Internal evaluation of civil engineering department of Malayer University based on CIPP model}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {19}, number = {73}, pages = {119-137}, year = {2017}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2017.59672.1402}, abstract = {Internal evaluation is a process of the study of the university system and quality of scientific groups by members of system that can make a surprising evolution in higher education. The aim of this study was to internal evaluate of Civil Engineering Department of Malayer University to develop and improve the quality of that department and provide solutions to its problems. For this purpose, after grounding the CIPP model components, to internal evaluate of this group, seven factor such as objects, management and organization; Faculty members, students, educational and non-educational training courses and curricula, teaching-learning process, graduates and educational, and research facilities was evaluated. In order to assess these factors 47 criteria and 182 items was considered. Each of these items was recorded by measuring one or more variables. This research is applied research and the descriptive - survey research method were used. The instruments used for data collection included researcher made questionnaires, interviews, checklists and necessary data analysis. It is tried to determine the current status of the department and the suitability of each item. The results showed that except of faculty members factor that was desirable, other factors of internal evaluation was not favorable in civil engineering department. In other words, the present situation of civil engineering department was relatively favorable. To improve the quality of the department, university authorities and department planners should eliminate the above-mentioned deficiencies.    }, keywords = {Internal evaluation,quality؛ CIPP model؛ Civil Engineering Department؛ Malayer University}, title_fa = {ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر با استفاده از الگوی (CIPP)}, abstract_fa = {ارزیابی درونی فرایند مطالعۀ وضعیت نظام دانشگاهی و کیفیت گروههای علمی توسط خود اعضای نظام است که می­تواندزمینه­سازتحولیدر نظام آموزش عالی باشد. هدفپژوهش حاضر ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر در جهتتوسعهوبهبودکیفیتگروهمهندسی عمراندانشگاهو ارائۀ راهکارهایی برای آناست. بهاینمنظور،پسازملاک قرار دادن مؤلفه­هایالگوی CIPP، برایارزیابیدرونیگروهموردمطالعه، هفتعامل شامل: 1ـ هدفها: مدیریتوسازماندهی؛2ـ هیئت­علمی؛ 3 ـدانشجویان؛4ـدوره­هایآموزشیوبرنامه­های درسیوغیردرسی؛5ـ فرایندیاددهیویادگیری؛6ـ دانش­آموختگان؛7ـ امکاناتو تجهیزاتآموزشیوپژوهشی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. به­منظورارزیابیعواملفوق47ملاکو182گویهدرنظر گرفتهشد.هرکدامازاینگویه­هابااندازه­گیرییکیاچندمتغیرهمراهبود.پژوهش از نوع کاربردی است و در آن از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی استفاده شد.ابزارهایمورداستفادهبرایجمع­آوریاطلاعاتشاملپرسش­نامه، مصاحبه، بازبینهوتحلیل داده­هایلازمبود. یافته­های پژوهش نشان می­دهد به­جز عامل هیئت­علمی، که در سطح مطلوبی قرار داشت، بقیۀ عوامل ارزیابی درونی گروه عمران دانشگاه ملایر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.به عبارت دیگر،دروضعیتموجودگروهدرسطحنسبتاًمطلوبقرارداشت؛ارتقای کیفیت گروه مستلزم رفع نواقص از سوی مسؤلان دانشگاه و برنامه­ریزان گروه است.  }, keywords_fa = {ارزیابی درونی,کیفیت,الگوی CIPP,مهندسی عمران دانشگاه ملایر}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_45040.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_45040_4546232ae558d37ee7a0c01c3e7c8d10.pdf} }