@article { author = {Mansoorian, Ali reza}, title = {Reviewing educational Situation of Bionical Creativity Engineering}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {11}, number = {41}, pages = {61-91}, year = {2009}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2009.622}, abstract = { Nature, with its great variety of efficient structures, is suitable as a source for the stimulation of possible ecologically sound and ergonomic solutions to problems and opportunities. Examples in nature can become a creative element within the process of producing a solution to a problem. Bionical creativity engineering has fundamental role in researches and developments in all sciences. Bionical creativity a engineering inspiration and modeling of evolution nature principles, and opening a new and modern approaches for problem solving, management, research & development. This paper describes bionical creativity engineering and its education in university in all sciences and engineering disciplines.}, keywords = {Bionical,creativity engineering,Education,bionics,creativity}, title_fa = {بررسی وضعیت آموزشی مهندسی خلاقیت بیونیکی}, abstract_fa = {فرایند¬های خلاقیت و نوآوری نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه آموزش و پژوهش در نظام آموزشی و پژوهشی کشور دارند، چنان که فعالیتهای جهانی در نظامهای آموزش و پژوهش کشورهای پیشرفته بر اساس خلاقیت و نوآوری است. همچنین، طبیعت به عنوان منبع خلاقیت و نوآوری از مظاهر قدرت خداوند بزرگ در دسترس انسانها برای آموزش و پژوهش است. در این مقاله ضمن معرفی مهندسی خلاقیت بیونیکی، وضعیت آموزشی این حوزه نوین و بین رشته¬ای بررسی و پیشنهاد ¬شده است که این دانش به عنوان یک رشته یا دروس انتخابی در دانشگاههای کشور تدوین و برنامه ریزی شود.}, keywords_fa = {مهندسی خلاقیت بیونیکی,آموزش,بیونیک و خلاقیت}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_622.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_622_6992f2c85d971ff0899afc89e57189d9.pdf} }