@article { author = {Eidi, Nasrin and Nourian, Mohammad}, title = {The impact of multicultural situations in the process of teaching, learning investigating of human factors experiences in Ahvaz Faculty of Petroleum}, journal = {Iranian Journal of Engineering Education}, volume = {20}, number = {80}, pages = {97-114}, year = {2019}, publisher = {The Academy of Sciences of I. R. of Iran}, issn = {1607-2316}, eissn = {2676-4881}, doi = {10.22047/ijee.2019.148353.1575}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the effect of multicultural situations in the process of teaching, learning the human factors of Ahvaz Faculty of Petroleum. In order to achieve this goal a qualitative approach and narrative study method have been used. The study population and the human factors include professors, students and other staff, such as an advisor to the Ahvaz Faculty of Petroleum. Using purposeful sampling method and based on theoretical saturation of findings, four of them were selected as samples.. Data collection method is face -to-face and unstructured interviews. Also, the method of research analysis is a qualitative content analysis method. The research findings were extracted from 6 themes.They are factors causing racial discrimination in the classroom and in the community. As they can fight ethnic prejudices, they will be able to respect their ethnicity, customs, language and culture that eliminate injustice among the classroom.}, keywords = {Multicultural Situations,Narrative Research,process of teaching,Learning,human factors experiences,Ahvaz Faculty of Petroleum}, title_fa = {تأثیر موقعیت‌های چندفرهنگی در فرایند یاددهی ـ یادگیری؛ واکاوی تجربیات عوامل انسانی دانشکده نفت اهواز}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تأثیر موقعیت­های چندفرهنگی در فرایند یاددهی ـ یادگیری؛ واکاوی تجربیات عوامل انسانی دانشکده نفت اهواز است. به­منظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش روایت­پژوهی استفاده شده است. جامعه موردمطالعه عوامل انسانی شامل استاد، دانشجو و دیگر کارکنان مثل مشاور از دانشکده  نفت اهواز است که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و برمبنای اشباع نظری یافته­ها، تعداد 4 نفر از آنها به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، مصاحبه حضوری و بدون ساختار و روش تحلیل پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی است. یافته­های پژوهش با توجه به 6 درونمایه استخراج­شده نشان می­دهد که همه از عواملی هستند که باعث تبعیض نژادی در کلاس درس و به دنبال آن در جامعه می­شوند. مدرسان قدرت بالایی در بالا بردن ارزش­ها دارند و می­توانند جلوی تعصبات قومیتی را بگیرند و باعث احترام به قومیت­ها، آداب و رسوم، زبان و فرهنگ شوند.}, keywords_fa = {موقعیت‌های چندفرهنگی,روایت‌پژوهی,فرایند ـ یاددهی,یادگیری,تجربیات عوامل انسانی,دانشکده نفت اهواز}, url = {https://ijee.ias.ac.ir/article_84335.html}, eprint = {https://ijee.ias.ac.ir/article_84335_5c83354a30b6f6d49c8e8fd5c416e4df.pdf} }