%0 Journal Article %T تطبیق برنامه دروس گرافیک مهندسی با رویکردهای مدرن طراحی با استفاده از یک روش داده‌کاوی هایبریدی مبتنی بر به‌کارگیری تابع کیفیت و تحلیل چندمعیاره DEMATEL به‌صورت فازی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A حق شناس گرگانی, حمید %A جهانتیغ پاک, علیرضا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 22 %N 86 %P 55-83 %! تطبیق برنامه دروس گرافیک مهندسی با رویکردهای مدرن طراحی با استفاده از یک روش داده‌کاوی هایبریدی مبتنی بر به‌کارگیری تابع کیفیت و تحلیل چندمعیاره DEMATEL به‌صورت فازی %K : گرافیک مهندسی %K مهندسی همزمان %K برنامه درسی %K QFD %K DEMATEL %R 10.22047/ijee.2020.212668.1708 %X  درس نقشه‌کشی همواره به‌عنوان یک آموزش پایه و اجباری در برنامه درسی رشته‌های مهندسی مطرح بوده است. تغییر رویکرد طراحی مهندسی در سال‌های اخیر از روش خطی مرحله‌ای به سمت مهندسی همزمان، که در آن کلیه افراد شاغل در پروژه در قالب یک تیم یکپارچه عمل می‌کنند، همواره این سؤال را مطرح می‌کند که آیا همچنان به آموزش گرافیک مهندسی مانند گذشته نیاز هست یا خیر و چنانچه نیاز وجود دارد، محتوای آن چه تغییراتی باید داشته باشد؟ روش پیشنهادی در این پژوهش یک روش هایبریدی پردازش داده‌هاست که بر مبنای به‌کارگیری تابع کیفیت (QFD) - به‌عنوان روشی بسیار ساده، مؤثر و کارا در طراحی محصول مطابق نیازهای مشتریان - پایه‌ریزی شده است. یکی از نقاط ضعف اساسی روش QFD فرض استقلال بین ویژگی‌های فنی محصول است که برای برطرف کردن آن، روش DEMATEL با این مدل ترکیب و همچنین برای هر چه قانونمندتر بودن اولویت‌بندی نیازها، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج نشان داد که گرافیک مهندسی همچنان به‌عنوان یک درس ضروری در آموزش مهندسی مدرن مطرح است، لیکن محتوای آن باید متناسب با نیازهای جدید تغییر کند. این تغییرات در بخش نتایج ارائه و سرفصل دروس جدید پیشنهاد شده است. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_106447_8b2a1dc1fc8c539c7c6b4fcda716620f.pdf