%0 Journal Article %T ارزشیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی در گروه های آموزشی مهندسی(بر مبنای گزارشهای ارزیابی درونی) %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A محمدی, رضا %A زمانی فر, مریم %A صادقی مندی, فاطمه %D 2015 %\ 12/01/2015 %V 17 %N 67 %P 91-111 %! ارزشیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی در گروه های آموزشی مهندسی(بر مبنای گزارشهای ارزیابی درونی) %K کیفیت %K ارزشیابی %K ارزشیابی عملکرد %K هیات علمی %K گروههای آموزشی مهندسی %R 10.22047/ijee.2015.10863 %X ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت‌علمی در اکثر نظامهای دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است و نتایج آن می‌تواند جهت برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت استفاده شود. شیوه‌های گوناگونی برای ارزیابی عملکرد اعضای هیئت‌علمی وجود داشته و ارزیابی درونی به‌عنوان یکی از رویکردهای ارزیابی، کاربرد وسیعی در نظام آموزش عالی و ارزشیابی هیئت‌علمی دارد. هدف این پژوهش بررسی وضعیت فعالیتهای اعضای هیئت‌علمی در گروههای آموزشی مهندسی بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی درونی است. با‌توجه‌به اینکه فعالیتهای هیئت‌علمی بهبخشهای آموزش، پژوهش و عرضۀ خدمات تخصصی مرتبط است و در فرایند ارزیابی درونی عملکرد آنها در این سه حیطه علاوه بر ملاکها و نشانگرهای عامل هیئت‌علمی، به نحوی در سایر عوامل ارزیابی نیز بررسی می‌شود، بنابراین با استفاده از معیارهای ارائه‌شدۀ دانشگاههای کشورهای پیشرو در این زمینه، ملاکها و نشانگرهای مرتبط با این عامل از 50 گزارش ارزیابی درونی موجود در گروههای آموزش مهندسی استخراج و عملکرد اعضای هیئت‌علمی این گروهها در سه حیطۀ مذکور بررسی شده است. روش تحقیق مقالۀ حاضر تحلیل اسنادی و فرا - تحلیلی است. برای بررسی کیفیت عملکرد اعضای هیئت‌علمی، از 10 ملاک و 38 نشانگر استفاده شده و تحلیل داده‌ها نشان داد که کیفیت عملکرد آنها تا سطح مطلوب فاصله داشته و نیازمند بازنگری و اقدامات اصلاحی برای رسیدن به وضعیت مطلوب است؛ بر اساس نتایج مذکور پیشنهادهای لازم برای بهبود کیفیت آنها ارائه شده است. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_10863_71d97b078299848ebc354f67aeb1c53d.pdf