%0 Journal Article %T وضعیت اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A مهدی, رضا %A کیخا, احمد %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 22 %N 86 %P 99-116 %! وضعیت اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از منظر معاونان فرهنگی و دانشجویی %K اشتغال‌پذیری %K دانش‌آموختگان %K آموزش عالی فنی‌وحرفه‌ای %K رویکرد قابلیت‌ها %R 10.22047/ijee.2020.208878.1698 %X جهیز دانشجویان و دانش‌آموختگان به انواع شایستگی‌ها و مهارت‌های نرم و سخت برای موفقیت در بازار کار و ارتقای سطح اشتغال‌پذیری آنها یکی از معیارهای ارزیابی کیفیت نظام آموزش عالی به‌ویژه دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین است. با توجه به اهمیت اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان، این پژوهش با هدف تحلیل سطح اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به روش آمیخته شامل پیمایش کمّی و تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 107 تن از معاونان فرهنگی و دانشجویی آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای بودند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته، اقتباس شده از پرسشنامه «دی‌وس و سوئنز» (2008) و برای تحلیل داده‌های کمّی از آماره‌های توصیفی و آزمون تی استفاده شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از دیدگاه جامعه آماری در سطح مطلوب ارزیابی می‌شود. در بخش دوم، راهکارهای ارتقای سطح اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بررسی شد. بر اساس تحلیل دیدگاه‌های جامعه آماری، 5  مقوله اصلی، 13 مقوله فرعی و 108 کد و مفهوم کلیدی برای ارتقای سطح اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استخراج و دسته‌بندی شدند. با به‌کارگیری راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش نظیر بازنگری در برنامه‌های درسی و متناسب‌سازی آنها با نیازهای بازارکار، آمایش آموزش عالی و تأسیس و توسعه آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها بر اساس آن، تجهیز زیرساخت‌ها و به‌روزرسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، ترویج فرهنگ کارآفرینی و پُررنگ کردن نقش رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای، تعامل مستمر با صنعت، برگزاری اثربخش دوره‌های کارآموزی و حمایت مادی و معنوی از دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار، می‌توان سطح اشتغال‌پذیری این دانش‌آموختگان را تا حد زیادی ارتقا داد. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_111371_3ec61975f42b5da69e1fa193438ac5e6.pdf