%0 Journal Article %T کارگاه عمومی: درسی برای مهارت‌آموزی یا فرصتی برای نمایش دورنمای حرفه مهندسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A کابلی, شهریار %A نصیری, صیاد %A حق شناس گرگانی, حمید %A متقی پور, مهدی %A جهانتیغ پاک, علیرضا %A پیرچراغی, غلامرضا %A ارغوانی هادی, جمال %D 2022 %\ 09/22/2022 %V 24 %N 94 %P 23-38 %! کارگاه عمومی: درسی برای مهارت‌آموزی یا فرصتی برای نمایش دورنمای حرفه مهندسی %K فلسفه یادگیری %K حرفه مهندسی %K کارگاه عمومی %K اشتراکات مهندسی %R 10.22047/ijee.2022.325828.1885 %X  آموزش مهندسی در شکل فعلی خود، با تأکید بر مهارت‌آموزی اجرا می‌‌شود. این در حالی است که پدیده انقلاب اطلاعات باعث دستیابی دانشجویان به انواع مراجع برای آموزش مهارت‌آموزی شده است که به دلایل مختلف از برخی جنبه‌ها خیلی بهتر از آموزش‌های سنتی دانشگاهی هستند. لذا این موضوع لزوم تغییر نگرش به آموزش‌های مهندسی را ایجاد می‌کند. درس کارگاه عمومی به‌عنوان یک درس اساساًَ سال اولی در دوره آموزش مهندسی دوره کارشناسی می‌تواند نقش زیادی در آشنایی سریع دانشجویان با حرفه مهندسی داشته باشد. این درس اکنون با هدف مهارت‌آموزی تدریس می‌شود، در حالی‌ که بازه زمانی کوتاه ارائه این درس، تعدد موضوعات تدریس‌شده و نحوه ارائه آن نمی‌توانند این هدف را برآورده سازند. در این مقاله نگاهی دوباره به این درس شده است و از آن به‌عنوان فرصتی برای آشنا کردن دانشجویان با فضای کار مهندسی استفاده شده است. مفاهیمی که می‌توان در قالب این درس و بدون تغییر قابل‌توجه در اجرا اما با تغییر قابل‌توجه در هدف آن به دانشجویان منتقل کرد، شرح داده می‌‌شوند و انتظار می‌‌رود با این تغییر، بسیاری از مشکلات دانشجویان در دوره کارشناسی که به عدم‌اطلاع دقیق آنها از روح کار مهندسی بر‌می‌گردد، مرتفع شود. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_151167_52ab1ba10c6845a02133623fa8a8a607.pdf