%0 Journal Article %T تحلیلی بر لزوم ارائه دروس مکمل از علوم اجتماعی و انسانی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته مهندسی برق %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A دهقانی, مریم %A علوی, سید مسلم %A آسمانی, محمد حسن %A عارفی, محمدمهدی %A ستوده, پیمان %A صفوی, علی اکبر %D 2016 %\ 11/01/2016 %V 18 %N 71 %P 41-64 %! تحلیلی بر لزوم ارائه دروس مکمل از علوم اجتماعی و انسانی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته مهندسی برق %K آموزش عالی %K مهندسی برق %K آموزش مهندسی برق %K دروس مکمل مهندسی برق %K تحلیل %R 10.22047/ijee.2016.31968 %X در این تحقیق، نظرات اساتید و شاغلان صنعت برق در مورد اهمیت ارایه برخی دروس مربوط به حوزه حقوق، مدیریت، ارتباطات و حسابداری برای دانشجویان رشته مهندسی برق بررسی گردیده است. این تحقیق از نظر هدف تحقیقی کاربردی و از نظر روش تحقیقی توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه اساتید رشته برق دانشگاه شیراز و شاغلان صنعت برق در شرکت برق منطقه ای استان فارس می باشند. نمونه برای جامعه آماری اساتید به روش سرشماری و برای شاغلان به میزان 69 نفر بدست آمده است. جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی آن به روش ظاهری/ محتوایی و پایایی آن به دو روش آلفای کرونباخ و روش دو نیم کردن تایید گردید. در تحلیل داده ها نیز از آزمون های کولوموگروف/ اسمیرنوف، دوجمله ای، تی تست و فریدمن استفاده شده است. یافته‌های آماری نشان می‌دهد از نظر اساتید، دروس مرتبط با حسابداری و نامه‌نگاری اداری از اهمیت متوسطی برخوردار بوده و سایر دروس از جمله گزارش‌دهی فنی، حقوق، روابط با کارفرما، مدیریت، مالکیت‌معنوی، محیط‌زیست و انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که از نظر شاغلان در صنعت، دروس حقوقی و حسابداری دارای اهمیتی متوسط و سایر دروس اهمیتی بالا داشته‌اند. یافته دیگر آن است که در مورد دروس حقوقی و مالکیت معنوی، نظرات اساتید و شاغلان متفاوت بوده و این اساتید بوده‌اند که اهمیت بالاتری برای این دروس قائل شده‌اند. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_31968_d47c284356529db385d599c3fc644757.pdf