%0 Journal Article %T بررسی کیفی نقش بازتاب در حل مسئلۀ ریاضی دانشجویان مهندسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A فیروزیان, فریبا %A فدایی, محمدرضا %A رفیع پور, ابوالفضل %D 2017 %\ 09/22/2017 %V 19 %N 74 %P 51-70 %! بررسی کیفی نقش بازتاب در حل مسئلۀ ریاضی دانشجویان مهندسی %K بازتاب %K حل مسئله ریاضی %K دانشجویان مهندسی %K فراشناختی %K تحقیق کیفی %R 10.22047/ijee.2017.65851.1420 %X هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفی نقش بازتاب فراشناختی در حل مسئله ریاضی دانشجویان مهندسی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل دانشجویان مهندسی عمران، مکانیک و الکترونیک است که در سال تحصیلی 94-1393 در دانشگاه شهید باهنر کرمان مشغول به تحصیل بودند و تعداد 12 نفر از آنان با استفاده از نمونه­گیری هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند. در این مقاله بازتاب فراشناختی بر روی حل مسئله دانشجویان مهندسی در دو مقولۀ دانش و نظارت فراشناختی مورد­بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد که «بازتاب»می­تواندتواناییحلمسئلهریاضیدانشجویانمهندسیراافزایشدادهوتواناییکنترلوارزیابیدرستیدرشرایطحلمسئلهبهآنهابدهد.این پژوهش نشان می­دهد حل مسئله امروزه چیزی فراتر از راه­حلهای جزئی و به­کاربردن آنها برای حل مسائل در دسترس است بلکه می­تواند راهی برای تشویق دانشجویان مهندسی باشد تا با علم مهندسی به حل مسائل دنیای واقعی بپردازند؛ زیرا حل مسائل دنیای واقعی فراگیران را به استدلال و قضاوت در سطوح بالاتر و همچنین یافتن ایده­های جدید وامی­دارد. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_50577_f8db697c4c74cbcdec34c311bc78e14c.pdf