%0 Journal Article %T بررسی عوامل موثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان در رشته مهندسی راه آهن %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A خادم ثامنی, ملودی %A حیدری ابهری, مهنا %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 19 %N 76 %P 61-77 %! بررسی عوامل موثر بر رضایت تحصیلی دانشجویان در رشته مهندسی راه آهن %K مهندسی راه‌آهن %K آموزش %K دانشگاه %K رضایت تحصیلی %K نیروی کار %R 10.22047/ijee.2018.84215.1459 %X در دهه اخیر به جهت تحقق توسعه پایدار، توجه بسیاری از کشورها معطوف به حمل و نقل ریلی بوده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده عوامل تاثیرگذار بر رضایت تحصیلی 158 نفری از جامعه 701 نفری دانشجویان دانشکده مهندسی راه آهن از جهت وجهه‌ی رشته، سطح آموزش و پژوهش و دورنمای شغلی بررسی شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه تدوین شده توسط چند تن از اساتید و دانش آموختگان رشته مهندسی راه آهن انجام گرفت. میزان پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرون باخ برابر با 0.85 برآورده شد. اهم نتایج نشان می دهد که ضریب همبستگی بالایی بین رضایت تحصیلی و میزان افتخار به رشته در میان دوستان و آشنایان و همچنین با آینده شغلی وجود دارد. نتایج آزمون تی (T) و آنوا (Annova)یک‌طرفه جهت بررسی آزمون فرض‌ها و تأثیر رضایت براساس جنسیت، گرایش رشته و سال گویای آن بود که تفاوت معناداری براساس جنسیت و گرایش در رضایت تحصیلی دانشجویان این رشته وجود نداشته اما رضایت دانشجویان براساس سال تحصیلی کاهش می‌یابد. در انتها رهنمودهایی برای سیاست‌گذاری براساس نتایج به دست آمده استخراج گردید. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_63057_af65f526fe932800f5ee1aff0e98bcf4.pdf