%0 Journal Article %T مدیریت کیفیت جامع در برنامه¬های آموزش مهندسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A هداوند, سعید %D 2010 %\ 12/01/2010 %V 12 %N 47 %P 27-48 %! مدیریت کیفیت جامع در برنامه¬های آموزش مهندسی %K آموزش مهندسی %K مدیریت کیفیت جامع %K بهبود مستمر %R 10.22047/ijee.2010.680 %X  اغلب سازمانهای صنعتی برای تأمین نیازهای دانشی مهندسان خود دوره‌های فنی متعددی را برگزار ¬کنند. از آنجا که اجرای این دوره¬ها متضمن سرمایه‌گذاری هنگفت و صرف زمان خدمتی نیروی انسانی فعال است، آگاهی از کیفیت آموزشهای اجرا شده و بازدهی حاصل از میزان اثربخش بودن آنها از مهم¬ترین انتظاراتی است که سازمان از نظام آموزش دارد. پاسخگویی به این انتظارات مستلزم شناسایی عوامل تأثیر¬گذار در برنامه¬ریزی و اجرای دوره¬ها نظیر استراتژی، اهداف و ساختار سازمانی مرکز آموزش، سازماندهی و مدیریت آن، استانداردهای آموزشی، کادر آموزشی، امکانات و تجهیزات در اختیار، فرایند یاد دهی ـ یادگیری و ارزیابی میزان تأثیر هر یک از آنها در کمک به ایفای نقش آموزش در بهبود کیفیت محصول یا خدمات تولید شده سازمان است. در این مقاله با رویکرد به «مدیریت کیفیت جامع» به عنوان شناخته شده‌ترین مدل کیفی سازی، شیوه¬های بهبود کیفیت در برنامه¬های آموزش مهندسی بررسی شده است. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_680_614dd398b3972b12900cfe784cd52232.pdf