%0 Journal Article %T تحلیل محتوای مقالات حوزه کیفیت آموزش عالی فنی و حرفه‌ای: به‌منظور شناسایی عوامل ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A نصیریان ثمرین, کریم %A ثمری, عیسی %A نامور, یوسف %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 20 %N 77 %P 33-67 %! تحلیل محتوای مقالات حوزه کیفیت آموزش عالی فنی و حرفه‌ای: به‌منظور شناسایی عوامل ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای %K دانشگاه فنی و حرفه‌ای %K کیفیت آموزشی %K ارزشیابی %K تحلیل محتوا %K تحلیل اسنادی %R 10.22047/ijee.2018.126505.1529 %X هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ارتقای کیفیّت آموزشی در دانشگاه فنّی و حرفه‌ای و بررسی رویکرد پژوهش مقالات حوزه‌ آموزش‌ عالی فنّی و حرفه‌ای است. روش پژوهش‌: تحلیل محتوای کیفی و تحلیل اسنادی است. جامعه آماری پژوهش: شامل مقالات پژوهشی مرتبط با کیفیّت آموزشی در حوزۀ آموزش عالی فنّی و حرفه‌ای است. تعداد17 مقاله (9 مقاله فارسی و 7مقاله خارجی) مربوط به سال‌های 1386 تا 1396، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، موارد مطلوب انتخاب شده‌اند. مفاهیم مرتبط با عوامل مؤثّر بر کیفیّت آموزشی در دانشگاه فنّی و حرفه‌ای به تعداد 106مفهوم شناسایی گردید، سپس با ادغام مفاهیم مشابه و مشترک در 29 مقوله فرعی طبقه‌بندی شدند. همچنین بررسی روش‌شناسی مقالات نشان داد که رویکرد اکثر تحقیقات آموزش‌عالی فنی و حرفه‌ای ایران از نوع کمّی و اکثر ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه است؛ در مقابل، رویکرد اصلی درتحقیقات خارجی، به صورت کیفی و ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه است. به طور کلی با اینکه نیاز به پژوهش‌های کیفی و ترکیبی، آموزش عالی فنی و حرفه‌ای احساس می‌شود، اما نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کمتر از 23 درصد از پژوهش‌های مورد بررسی در حیطه آموزش عالی فنی و حرفه‌ای ایران، با رویکرد کیفی و ترکیبی انجام شده‌اند. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_68460_d7e7df994d84519d2033ae3bd89ba3d7.pdf