%0 Journal Article %T نقش شناسائی شاخصهای ارزیابی فناوری در توسعه آموزش های مهندسی %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A شیخان, ناهید %A بختیاری نژاد, فیروز %D 2014 %\ 12/01/2014 %V 16 %N 63 %P 25-38 %! نقش شناسائی شاخصهای ارزیابی فناوری در توسعه آموزش های مهندسی %K شاخص ارزیابی فناوری %K توسعه آموزشهای مهندسی %K کشور فناور %K مؤسسات فناور %K افراد فناور %K مهندس فناور %R 10.22047/ijee.2014.7715 %X از ارکان اصلی سیاستهای تولید علم و توسعه فناوری یک کشور ارزیابی منظم فعالیتهای مربوط به آن است. سطح و میزان فعالیتهای فناوری را می‌توان برای یک کشور و در سطوح مختلف بین‌المللی، ملّی و برای مؤسسات فناور شامل پژوهشکده‌ها و مراکز رشد و فناورانه و در آخر برای فعالیتهای  افراد فناور شناسایی و ارزیابی کرد. نتایج این ارزیابی می‌تواند به بهبود عملکرد و در صورت نیاز بازنگری مستمر اهداف، ساختارها، روشهای اجرایی و از همه مهم‌تر اصلاح روشهای متناسب آموزش مهندسی با نیازهای فناوری کشور و تحولات جهانی منجر شود. در این مقاله با معرفی شاخصهای ارزیابی فناوری در سه سطح  کشوری، مؤسسه‌ای و فردی، ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم بین ارزیابی با توسعه و بهبود آموزش مهندسی بررسی شده است. راهکارهای به دست آمده از این نتایج می‌تواند سبب توسعه آموزش مهندسی در کشور و جهتگیری آن به سمت تربیت مهندسانی با تواناییهای  فناورانه بشود. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_7715_8804e5798229d2f7ae7fef8d786d75ab.pdf