%0 Journal Article %T بررسی و تبیین تأثیر انگیزش بر یادگیری دانشجویان (با تأکید بر نقش کیفیت منبع درسی) %J فصلنامه آموزش مهندسی ایران %I فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران %Z 1607-2316 %A مهدیه, امید %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 20 %N 79 %P 98-118 %! بررسی و تبیین تأثیر انگیزش بر یادگیری دانشجویان (با تأکید بر نقش کیفیت منبع درسی) %K انگیزش درونی %K انگیزش بیرونی %K یادگیری %K کیفیت منبع درسی %R 10.22047/ijee.2018.144030.1568 %X فرایند یادگیری در دانشجویان تحت تأثیر عواملی مختلف فردی (اعم از شخصیت، انگیزش، توانایی و غیره) و محیطی (اعم از استاد، منبع درسی، شرایط کلاس درس و نظایر آن) قرار دارد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر کیفیت منبع درسی بر یادگیری دانشجویان با تأکید بر نقش انگیزش است که در این زمینه تحقیق مشابهی انجام نشده است. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که بصورت مقطعی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت دانشگاه زنجان بودند که تعداد شش گروه درسی در طی چهار ترم تحصیلی بصورت هدفمند به عنوان نمونه (162 نفر) انتخاب شده‌اند. برای جع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن است که چهار ویژگی تخصص‌گرایی، توان استنادی، روزآمدی، و پاکیزگی نگارشی و ادبی را می‌توان در قالب کیفیت منبع درسی در نظر گرفت. کیفیت منبع درسی تأثیر مستقیم و معنی‌داری بر انگیزش درونی دانشجویان دارد. انگیزش درونی دانشجویان تأثیر مستقیم و معنی‌داری بر انگیزش بیرونی آنها دارد. تأثیر انگیزش درونی و کیفیت منبع درسی بر یادگیری دانشجویان معنی‌دار می‌باشد ولی تأثیر انگیزش بیرونی بر یادگیری معنی‌دار نیست. هیچ یک از ویژگی‌های کتاب بطور مستقیم بر یادگیری دانشجویان تأثیر معنی‌داری ندارند. انگیزش بیرونی نقش میانجی را در رابطة بین انگیزش درونی و یادگیری ایفا می‌کند. %U https://ijee.ias.ac.ir/article_84319_126711143fbe8e1574e683e70b96da4c.pdf