TY - JOUR ID - 102810 TI - طراحی و اجرای برنامۀ کارشناسی ارشد آموزش مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - معماریان, حسین AD - استاد مهندسی زمین / دانشکاه تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 22 IS - 85 SP - 1 EP - 21 KW - آ آموزش مهندسی KW - کارشناسی ارشد KW - کارشناس آموزش KW - توسعۀ حرفه‌ای KW - پژوهش در آموزش مهندسی KW - ایران DO - 10.22047/ijee.2020.199311.1672 N2 - جهانی شدن اقتصاد، پیشرفت‌های شگرف در زمینه فناوری و علوم شناختی و حرکتی جهانی به‌سمت ارزشیابی دستاورد محور برنامه‌های آموزشی، نیاز به اصلاح مدل سنتی عرضۀ آموزش مهندسی را، به‌نحو فزاینده، ضروری ساخته است. دستیابی به روش‌های تازه و کارآمد به پژوهش‌های سازمان یافته نیاز دارد. این نیاز از جمله محرک‌های راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی «آموزش مهندسی» شده است. از جمله هدف‌های این دوره‌ها، که اغلب در دانشکده‌های مهندسی برگزار می‌شوند، تربیت افرادی است که وظیفه برنامه‌ریزی آموزشی، ساماندهی، هدایت اجرا، ارزیابی و مستندسازی آموزش و کمک به ارتقای کیفیت آموزش‌های ارائه شده در مراکز آموزش مهندسی و صنعت را بر عهده داشته باشند. برای نیازسنجی، طراحی، تصویب و اجرای برنامه آموزشی «کارشناسی ارشد آموزش مهندسی» تشریح شده است. دوره کارشناسی ارشد آموزش مهندسی برای اولین بار در کشور از مهر ماه 1398 در دانشکدۀ علوم مهندسی، دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، به اجرا در آمده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_102810.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_102810_539d5adf285e13b12fc6ebe4a69a0482.pdf ER -