TY - JOUR ID - 137572 TI - نقش تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی در پیش‌بینی فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی و مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - طهماسب زاده شیخلار, داود AU - پاشائی فخر, آی سان AU - کاشی, فاطمه AD - عضو هیئت علمی دانشگاه AD - دانشگاه تبریز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 23 IS - 91 SP - 75 EP - 94 KW - تفکر انتقادی KW - روحیه کارآفرینی KW - فرسودگی تحصیلی KW - اهمال‌کاری تحصیلی KW - فنی و مهندسی DO - 10.22047/ijee.2021.260157.1797 N2 - پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی متغیرهای فرسودگی تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی مهندسی بر اساس متغیرهای تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی انجام یافته است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی فنی و مهندسی دانشگاه تبریز بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای و با استفاده از جدول مورگان تعداد 318 نفر (121 دختر و 197 پسر) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای پرسش‌نامه تفکر انتقادی ریکتس، روحیه کارآفرینی بهرام‌زاده و همکاران، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و اهمال‌کاری تحصیلی سواری استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون T تک‌نمونه‌ای، آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه (ANOVA)، ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد میزان متغیرهای تفکر انتقادی و روحیه کارآفرینی بالاتر از حد متوسط بوده و میزان متغیرهای فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی پایین‌تر از حد متوسط می‌باشد. همچنین متغیر تفکر انتقادی با ضریب بتای (20/0-=B) متغیر اهمال‌کاری تحصیلی را 14/0 و با ضریب بتای (30/0-=B) متغیر فرسودگی تحصیلی را 22/0 به‌طور منفی پیش‌بینی می‌کند اما پیش‌بینی روحیه کارآفرینی معنادار نیست. به‌طورکلی نتایج نشان داد متغیر تفکر انتقادی نقش معناداری در پیش‌بینی فرسودگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان فنی و مهندسی دارد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_137572.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_137572_7b1080bebb26c54e26e2fc6b7630841e.pdf ER -