TY - JOUR ID - 142546 TI - ابعاد و مؤلفه‌های کیفیت آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مطالعه‌ای مبتنی بر روش فراترکیب JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - دارابی, مجید AD - دانشگاه تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 23 IS - 92 SP - 71 EP - 106 KW - آموزش KW - کیفیت KW - اعضای هیئت علمی KW - فراترکیب DO - 10.22047/ijee.2021.282411.1827 N2 -  یکی از مأموریت‌های مهم دانشگاه‌ها انجام آموزش است و مهم‌ترین عامل تحقق این مأموریت، هیئت علمی است. برای بهبود وضعیت آموزشی اعضای هیئت علمی، عواملی چند دخیل هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر این موضوع بر اساس روش فراترکیب است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که این مؤلفه‌ها در ابعاد 1- صلاحیت ارتباطی و اجتماعی (توان و مهارت ارتباطی، احترام و گشاده‌رویی، در دسترس‌بودن، زمینه‌سازی مشارکت دانشجویان و شاگردپروری) 2- صلاحیت تخصصی (اشراف و تسلط بر موضوع (توانایی علمی)، دانش‌پژوهی و جستجوگری علمی، منبع‌شناسی تخصصی، تعامل با دانشجوها و تعهد به دوره و رشته) 3- صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای (مهارت ارائه، طراحی و سازماندهی، مدیریت و رهبری محیط آموزشی، مهارت ارزشیابی و تسهیل یادگیری و تفکر در دانشجوها 4- صلاحیت فردی/ شخصیتی ویژگی‌های شخصیتی متناسب، علاقه‌مندی به تدریس و آموزش، رعایت اصول ارزشی و هنجارهای اخلاقی، دینی، فرهنگی، قانون‌مداری، تجربه و سابقه تدریس، کسب رضایت‌مندی دانشجویان، مسئولیت‌پذیری در تدریس، مدیریت زمان، مدیریت تفاوت‌ها و اختلالات و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و 5- شرایط محیطی و مدیریتی (فضا، دانشجو، امکانات و تجهیزات و حمایت مدیریتی) طبقه‌بندی می‌شود. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_142546.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_142546_46281a2fb34116f770040c8922dd0e02.pdf ER -