TY - JOUR ID - 160042 TI - ارزیابی کیفیت برنامه آموزش مهندسی بر مبنای سنجش پیامدهای استاندارد با انجام مطالعه موردی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - حیدری نوقابی, حمیدرضا AU - عطایی, شروان AU - میرزازاده, عظیم AD - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران AD - استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی راه آهن AD - دانشیاردپارتمان آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 24 IS - 95 SP - 109 EP - 130 KW - اعتباربخشی دوره آموزشی KW - ارزیابی کیفیت KW - آموزش مهندسی KW - پیامدهای استاندارد KW - مهندسی زیرساخت‏های حمل‏ونقل ریلی DO - 10.22047/ijee.2022.325948.1886 N2 - یکی از بسته‏ های اصلی تحول در آموزش مهندسی، اعتباربخشی دوره‏های آموزشی است که مستلزم تدوین استانداردهای ملی مرتبط و انجام خودارزیابی مستمر بر اساس آن و انجام اقدامات اصلاحی متناسب است. در این راستا ضروری است ملاک‏های ارزیابی در جهت سنجش توانمندی‏ها و مهارت ‏های کسب‏شده توسط دانشجویان تعیین شود و با بررسی دستیابی دانشجویان به توانمندی‏ها و پیامدهای مورد انتظار آموزشی، برنامه آموزشی به‏ صورت مداوم اصلاح گردیده و بهبود یابد. در مطالعه حاضر و در راستای اعتباربخشی دوره آموزش مهندسی گروه خط و سازه‏ های ریلی دانشکده مهندسی راه ‏آهن دانشگاه علم و صنعت ایران، بر اساس استانداردهای ملی مشابه و پیامدهای استاندارد آموزشی ABET، خودارزیابی انجام گرفته است. میزان تحقق پیامدهای استاندارد، با نظرسنجی از 55 نفر از دانشجویان و دانش‏آموختگان مورد بررسی قرار گرفته و تحقق پیامدهای آموزشی در حوزه توانمندی‏های تحصیلی و مهارت‏ های حرفه‏ ای، نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است. همچنین اهداف آموزشی، برنامه آموزشی و روش یاددهی-یادگیری متناسب با اهداف، فرایند ارزیابی درسی دانشجو، نحوه راهنمایی دانشجویان جدیدالورود، چگونگی توانمندسازی اعضای هیئت علمی، منابع آموزشی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان، نحوه مدیریت گروه و اطلاع ‏رسانی مصوبات و برنامه بازنگری مستمر در برنامه آموزشی با مشارکت اعضای هیئت علمی گروه، مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفت. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_160042.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_160042_b770a91ca5d8d121e2aa6e8c8e2baa3c.pdf ER -