TY - JOUR ID - 160966 TI - بررسی نظام‏مند دستاوردها، مزایا و محدودیت‏های استفاده از آزمایشگاه‏های مجازی و از راه دور در آموزش مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - اکبری پردنجانی, زهرا AU - صالحی, کیوان AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش مهندسی ، فنی ومهندسی ، دانشگاه تهران ، ایران ، AD - دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 24 IS - 95 SP - 57 EP - 88 KW - آینده‏ پژوهی KW - آزمایشگاه مجازی KW - آزمایشگاه از راه دور KW - آموزش مهندسی KW - دستاوردها KW - مزایا KW - محدودیت‏ ها DO - 10.22047/ijee.2022.342948.1913 N2 - امروزه آزمایشگاه ‏های مجازی، نقش ویژه‏ای در آموزش یادگیری دارند. با توجه‏ به اهمیت روزافزون آزمایشگاه ‏های مجازی و آموزش مهندسی و شناخت ناکافی درباره دستاوردهای استفاده از آزمایشگاه‏های مجازی و از راه دور در آموزش مهندسی، این مطالعه در دستور کار قرار گرفت. از این‏رو در یک بررسی نظام‏مند، بر اساس دستورالعمل موارد ترجیحی در گزارش مقاله‏ های مروری منظم و فراتحلیل‌ها (پریزما) مقالات فهرست‏بندی‏شده در پایگاه ‏های داده اسکوپوس، گوگل اسکولار و ساینس دایرکت در بازه زمانی 2009 تا 2022، با استفاده از ترکیب کلیدواژه‏های "آزمایشگاه مجازی" یا "محیط ‏های یادگیری با واقعیت ترکیبی" یا "آزمایشگاه ‏های واقعیت مجازی" و "نتایج" و "آموزش مهندسی" یا "مهندسی" و مزایا و محدودیت‏ها یا آزمایشگاه‏های واقعیت مجازی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‏ ها به شناسایی 12 دستاورد، هفت مزیت و شش محدودیت استفاده از آزمایشگاه‏  های مجازی و از راه دور در آموزش مهندسی منجر گردید. بر اساس یافته ‏ها، نتایج حاکی از آن است که در آینده نزدیک، آزمایشگاه ‏های مجازی به طور گسترده‏ای تقریباً در تمام زمینه‏ های آموزشی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین نتایج، کمبود رویکردهای نظری و روش‏شناختی متنوعی را نشان می‏دهد که در آن مطالعات اساساً ارزیابی و به طور محدود بر تغییرات فردی در دانش محتوا متمرکز شده ‏اند. استفاده بهینه از دستاوردها، مزایا و محدودیت‏ های شناسایی‏‏ شده، می‏تواند ضمن کسب آمادگی و هم‏راستایی با الزامات آینده و آینده ‏نگری، به بهبود فضای موجود کمک نماید UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_160966.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_160966_502d7409f302eec4e39c4bde7cfe59c7.pdf ER -