TY - JOUR ID - 162057 TI - شایستگی‏ های دانشجویان مهندسی و الزامات دانشگاه‏ ها و مراکز آموزش عالی برای انطباق با صنعت 4.0: مطالعه ‏ای مبتنی بر روش فراترکیب JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - بامری, مصیب AU - سلیمی, قاسم AU - مرزوقی, رحمت اله AU - صفوی, سید علی اکبر AU - محمدی, مهدی AD - دانشجو دکتری/ دانشگاه شیراز AD - دانشگاه شیراز، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، بخش مدیریت AD - استاد، گروه برنامه‌ریزی درسی دانشگاه شیراز. AD - استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز AD - دانشیار، گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 24 IS - 96 SP - 1 EP - 30 KW - شایستگی‏ها KW - دانشجویان مهندسی KW - آموزش عالی KW - آموزش0/4 KW - فراترکیب KW - انقلاب صنعتی 0/4 DO - 10.22047/ijee.2022.352365.1930 N2 - صنعت نسل چهارم یکی از چالش‏برانگیزترین موضوعات برای طراحی مهندسی و همچنین برای آموزش عالی است. در این راستا یکی از موضوعات جذاب محافل دانشگاهی و صنعتی ایجاد توانمندی‏ها، الزامات و شایستگی‏ها در دانشجویان برای انطباق با این صنعت است. هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگی‏هایی دانشجویان مهندسی و الزامات آموزش عالی بر اساس رویکرد کیفی با روش فراترکیب است. یافته‏های پژوهش نشان داد که شایستگی‏ها و الزامات در ابعاد: 1. شایستگی‏های دانشجویان مهندسی (توانمندی‏های فردی، دانش و مهارت تخصصی، توانمندی‏های اجتماعی، مهارت‏های فناورانه) 2. الزامات دانشگاهی (الزامات آموزشی 0/4، بسترهای آموزشی، الزامات برنامه درسی، بهسازی اساتید) 3. الزامات غیردانشگاهی (مهارت‏های راهبردی صنعت 0/4، الزامات بازار کار) 4. توسعه منابع انسانی شناسایی گردید. یافته‏های مطالعه کنونی می‏تواند برای برنامه‏ریزی توسعه رویکردهای جدید در برنامه‏های درسی آموزش مهندسی مفید باشد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_162057.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_162057_74dfcb9d9935d29a2be08235e8f32a31.pdf ER -