TY - JOUR ID - 168287 TI - بررسی رابطه علی آموزش اقتصاد با سواد مالی، مهارت‌های تصمیم‌گیری و قصد کارآفرینی دانشجویان JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - پاشایی, عزیزه AU - حسنی, محمد AU - مهاجران, بهناز AU - شهبازی, کیومرث AD - دانشجوی دکترا، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. AD - گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. AD - گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران AD - استاد گروه اقتصاد دانشگاه ارومیه، Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 25 IS - 97 SP - 1 EP - 23 KW - آموزش اقتصاد KW - سواد مالی KW - تصمیم‌گیری KW - قصد کارآفرینی KW - وضعیت اجتماعی- اقتصادی DO - 10.22047/ijee.2023.361381.1938 N2 - سواد مالی و درک مفاهیم آن برای دانشجویان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا تصمیمات رفتاری و مالی اتخاذشده توسط آن‌ها تأثیر به سزایی بر وضعیت مالی و شغلی آنان در آینده خواهد داشت. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی آموزش اقتصاد با سواد مالی، مهارت‌های تصمیم‌گیری و قصد کارآفرینی دانشجویان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه به تعداد 2733 نفر است که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 338 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش پرسش‌نامه است و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ابتدا شاخص‌های متغیرهای پژوهش به روش تحلیل تناظر چندگانه به وسیله نرم‌افزار XLSTAT 2019 محاسبه و سپس مدل مورد نظر با استفاده نرم‌افزار Stata 17 برآورد شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش اقتصاد بر سواد مالی دانشجویان تأثیر مثبت و معناداری داشته و آموزش اقتصاد از طریق سواد مالی بر مهارت‌های تصمیم‌گیری و قصد کارآفرینی دانشجویان تأثیر دارد. بنابراین به تصمیم‌گیرندگان آموزش عالی توصیه می‌شود که در برنامه درسی رشته‌های مهندسی، واحدهای درسی مرتبط با اقتصاد در نظر بگیرند و با آموزش سواد مالی، زمینه بهبود تصمیم‌گیری‌های مالی- اجتماعی دانشجویان و رشد اقتصادی و توسعه پایدار جامعه را فراهم آورند. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_168287.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_168287_37c4cc97a62df5b98aaedc369a83fba3.pdf ER -