TY - JOUR ID - 2299 TI - تأثیر رشته تحصیلی بر درک ریسک فناوریها؛ یک مطالعه تجربی در دانشگاههای ایران JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - باقری نژاد, جعفر AU - فرشاد, هومن AD - عضو هیئت علمی دانشکده صنایع دانشگاه الزهراء AD - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم اقتصادی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 14 IS - 53 SP - 19 EP - 42 KW - فناوری KW - رشته تحصیلی KW - درک ریسک KW - خودگزینی KW - اجتماعی شدن DO - 10.22047/ijee.2012.2299 N2 - هدف این پژوهش بررسی تأثیر رشته تحصیلی بر درک ریسک فناوریها بوده است. پژوهش حاضر از این نظر اهمیت دارد که تصمیم‌گیری برای فناوریها به درک ریسک تصمیم‌گیرندگان بستگی دارد. در این مطالعه درک ریسک دانشجویان رشته‌های مختلف فنی و مهندسی در سه گروه مهندسی عمران، مهندسی برق و کامپیوتر و مهندسی مکانیک و همچنین، دانشجویان مدیریت کسب و کار (MBA) درخصوص فناوریها بررسی شده است و این موضوع تحلیل می‌شود که آیا رابطه‌ای بین این رشته‌های تحصیلی و درک ریسک فناوری از نظر سلامت و ایمنی، زیست محیطی و اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ در گام بعدی با توجه به رشد چشمگیر تعداد دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی که رشته MBA را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، بررسی می‌شود که آیا این رشته بر درک ریسک آنان تأثیری دارد یا خیر؟ چهار فناوری مورد مطالعه شامل انرژیهای تجدید پذیر، مهندسی ژنتیک، نانوفناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. نظر به تحلیل استنباطی انجام شده از داده‌های گردآوری شده در این تحقیق، نتایج نشان می‌دهند که دانشجویان در تمام رشته‌ها بالاترین میزان درک ریسک را از مهندسی ژنتیک و پایین‌ترین میزان درک ریسک را از انرژیهای تجدیدپذیر دارند. دانشجویان رشته MBA در هر چهار فناوری بالاترین میزان درک ریسک تهدیدات اجتماعی را دارند. به‌طورکلی، دانشجویان رشته‌های تحصیلی مختلف طی فرایند خودگزینی و اجتماعی شدن درک ریسک متفاوتی از فناوریها دارند. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_2299.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_2299_e88a2e993a433d51e5f2b3e2c6fb6a12.pdf ER -