TY - JOUR ID - 3593 TI - بررسی ساختاری باورهای معرفت‌شناختی و مهارت مدل‌سازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - محمدی, مهدی AU - دارابی, طاهره AU - کوچکی, لاله AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز AD - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز AD - دانشجو/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 15 IS - 58 SP - 15 EP - 34 KW - مدل معادله ساختاری KW - باورهای معرفت‌شناختی KW - مهارت مدل‌سازی KW - دانشجویان KW - خودکارآمدی DO - 10.22047/ijee.2013.3593 N2 - هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه بین باورهای معرفت‌شناختی و مهارت مدل‌سازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی دانشگاه شیراز بود که با نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای،166 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل دو پرسشنامه باورهای معرفت‌شناختی [1] و خودکارآمدی مدل‌سازی مهندسی [2] بود که پس از محاسبه روایی و پایایی بین افراد نمونه توزیع و جمع آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 20 و LISREL 8.54 تحلیل شدند. اطلاعات با استفاده از روش‌های آمار توصیفی همبستگی و آمار استنباطی T-Test مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که:1- بین میانگین یادگیری سریع و دانش ساده دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. 2- بین باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان رشته‌های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. 3- دانشجویان سال‌های بالاتر باورهای معرفت‌شناختی پیچیده‌تری دارند. 4- باورهای معرفت‌شناختی دانشجویان پیش‌بینی کننده مثبت و معنادار خودکارآمدی آنان در مدل‌سازی مهندسی می‌باشد. کلمات کلیدی: مدل معادله ساختاری، باورهای معرفت‌شناختی، مهارت مدل‌سازی، دانشجویان، خودکارآمدی UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_3593.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_3593_c10c489440654056da92242e4d8b9a78.pdf ER -