TY - JOUR ID - 45035 TI - نقش سرمایه اجتماعی در ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - سلیمی, قاسم AU - مهرورز, محبوبه AU - پذیرش, رضا AD - استادیار بخش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شیراز AD - داانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز AD - دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه شیراز، Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - 73 SP - 1 EP - 24 KW - سرمایه اجتماعی KW - سرمایه انسانی KW - آمادگی کارآفرینی KW - دانشجویان مهندسی KW - مدل معادلات ساختاری DO - 10.22047/ijee.2016.62798.1412 N2 - هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایة اجتماعیدر ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة مورد­بررسی شامل تمام دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است که از طریق روش نمونه­گیری دردسترس 103 نفر انتخاب و مطالعه شدند. به­منظور گردآوری داده­های پژوهش از پرسش­نامه­های آمادگی کارآفـرینی اومنـی و دیگران (2009) و همچنیـن از پرسش­نامه سرمایه اجتماعی گیو و دیگران (2013) استفاده شد. برای سنجش روایی پرسش­نامه­ها از روایی محتوایی و صوری و بررسی توسط استادان متخصص حوزه و به­منظور پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسش­نامة اومنی و دیگران و پرسش­نامة گیو و دیگران، به­ترتیب 77/0 و 74/0 محاسبه شد. پس از محاسبه روایی و پایایی، این ابزار در بین افراد نمونه توزیع شد و سپس داده­ها با استفاده از روشهای آماری T­ تک­نمونه­ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون T تک­نمونه‌ای نشان داد که وضعیت سرمایة اجتماعی و آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی بالاتر از سطح قابل قبول است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم­افزار SPSS حاکی از آن است که بین سرمایة اجتماعی و تمام مؤلفه­‏هـای آن با آمادگـی کارآفرینـی رابطـة مثبـت و معنـاداری وجـود دارد. نتایـج آزمـون معادلات ساختـاری با استفـاده از نـرم­افزار lisrel8.8 نشـان داد که سرمایـة اجتماعـی پیش­بینی­ کنندة مثبت و معنادار آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_45035.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_45035_238dadc0ab71be5edd6149f263c4ded7.pdf ER -