TY - JOUR ID - 4594 TI - بررسی ابعاد پنهان برنامه‌های درسی در رشته‌های مهندسی (مطالعه موردی: دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان) JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - امینی, محمد AU - رحیمی, حمید AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کاشان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 15 IS - 60 SP - 27 EP - 45 KW - برنامه درسی KW - برنامه درسی پنهان KW - کارکردهای ضمنی KW - دانشجویان KW - دانشگاه DO - 10.22047/ijee.2014.4594 N2 - دانشگاهها و مراکز آموزش‌عالی، همانند سایر نهادهای آموزشی و تربیتی، به موازات اهداف و کارکردهای رسمی و صریح خود دارای آثار و کارکردهای ضمنی نیز هستند که تأثیراتی چشمگیر بر یادگیری و رشد شخصیتی و رفتاری یادگیرندگان دارد. از این تأثیرات و کارکردها با عنوان برنامه درسی پنهان نام برده می‌شود. هدف این تحقیق بررسی و تبیین جایگاه عناصر و مؤلفه‌های برنامه‌های درسی پنهان در دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مهندسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه کاشان بود (1622=N) که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 99 نفر از آنها به‌عنوان گروه نمونه انتخاب و بررسی شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که برنامه درسی پنهان در قالب شش مؤلفه بررسی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 80/0 برآورد شد. یافته‌های به دست آمده از پژوهش نشان داد که از میان متغیرهای برنامه درسی پنهان مؤلفه‌های روشهای تدریس، شیوه‌های ارزشیابی، قوانین و مقررات و تعاملات استادان و دانشجویان عواملی هستند که از نظر دانشجویان مهندسی کارکردی مؤثر در محیطهای آموزشی آنها دارد و طبعاً عملکرد تحصیلی و نوع نگرش آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین، نتایج پژوهش بیانگر آن بود که میان دیدگاههای دانشجویان بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی در خصوص نقش و جایگاه مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان تفاوت معنادار آماری وجود دارد. از این منظر، لازم است که در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی رشته‌های مهندسی ملاحظات مرتبط با برنامه درسی پنهان مورد توجه جدی قرار بگیرد.  UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_4594.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_4594_7d2861c183e8f474a1d66f67ef8381fa.pdf ER -