TY - JOUR ID - 50578 TI - آگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشته‌های فنی و مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - امیری, مجید AU - موسوی, ستاره AD - مربی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - 74 SP - 71 EP - 95 KW - فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری KW - فنی و مهندسی KW - برنامة درسی KW - اخلاق اجتماعی DO - 10.22047/ijee.2017.72043.1432 N2 - فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مفهوم جدیدی نیست و از دو فرض اساسی نشأت می­گیرد: 1) یادگیری مستلزم تلاش فعالانة استاد و دانشجو است و 2) فراگیران مختلف به شیوه­های متفاوتی یاد می­گیرند. فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری استادان کل طرح درس و فعالیتهای آموزشی کلاس درس را منعکس می­کند و بر پرورش مهارتهای اجتماعی و شناختی فراگیران تأثیر می­گذارد. در این راستا، هدف این مطالعه  بررسی میزان توجه به آموزه­های اخلاق اجتماعی (پرورش مسئولیت­پذیری، رعایت حقوق دیگران،  نقد و استدلال، کارِ گروهی، همدلی) در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری از دید دانش­آموختگان فنی و مهندسی  دانشگاه اصفهان بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ پیمایشی است و در انجام آن از روش کمّی استفاده شده است. جامعة آماری شامل 320 دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی IT  و مهندسی مکانیک در دانشگاه اصفهان بود که به روش نمونه­گیری تصادفی­ ساده تعداد 170 نفر از آنان انتخاب شد. داده­های پژوهش از طریق پرسش­نامة محقق­ساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسش­نامه از روایی محتوا، و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ 90درصد برآورد شده است.  تجزیه­و­تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS-19 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی  انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصه­های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون t  تک­متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که میزان توجه به آموزة همدلی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول است. میزان توجه به آموزة استدلال و نقد در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة کار گروهی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة رعایت حقوق دیگران در فعالیتهای ـ یاددهی یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة مسئولیت­پذیری در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_50578.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_50578_afc60948dd6e3c32edd32443cdb5464f.pdf ER -