TY - JOUR ID - 50673 TI - ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاهی از منظر دانشجویان: مقایسه دانشکده های فنی مهندسی‌ یک دانشگاه جامع و یک دانشگاه صنعتی در تهران JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - دادرس, محمد AU - خوران, زهرا AU - یوسفی, مجید AU - فرجی ده سرخی, حاتم AD - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - کارشناس ارشد سنجش و برنامه ریزی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان، زنجان AD - دکتری مدیریت آموزشی، کارشناس نیاز سنجی و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 19 IS - 74 SP - 129 EP - 149 KW - کیفیت KW - ارزیابی کیفیت KW - خدمات دانشگاهی KW - رضایت دانشجویان KW - دانشکدۀ فنی ـ مهندسی DO - 10.22047/ijee.2017.60277.1404 N2 - ارزیابی درونی به­عنوان مرحلة نخست الگوی اعتبارسنجی، بر گروه آموزشی متمرکز است و سایر ابعاد خدمات دانشگاهیهمچون کتابخانه، خدمات رایانه‌ای و ... را دربر­نمی‌گیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ارزیابی خدماتی است که با عنوان خدمات دانشگاهی در دانشکده یا دانشگاه به دانشجویان ارائه می‌شود. خدمات یادشده در این پژوهش در پنج حیطة «خدمات الکترونیک، فناوری اطلاعات و کتابخانه»، «تعامل»، «فضای فیزیکی و خدمات رفاهی»، «خدمات اداری دانشکده» و«فرایند تدریس ـ یادگیری» موردارزیابی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده‌های فنی ـ مهندسی یک دانشگاه جامع و یک دانشگاه صنعتی است که از هر دانشگاه به روش تصادفی طبقه‌ای تعداد 180 نفر انتخاب شدند. به­منظور گردآوری داده‌ها، از پرسش­نامۀ محقق‌ساخته 86 گویه‌ای در 5 بعد نام­برده، با ضریب آلفای کرونباخ 96/0درصد استفاده شد. برای تجزیه­وتحلیل داده‌ها، از آماره‌های توصیفی و آماره‌های استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که: 1) وضع موجود کیفیت خدمات دانشگاهی در دانشکده‌های فنی با انتظارات دانشجویان فاصله زیادی دارد؛ و 2) میزان رضایت دانشجویان دانشگاه جامع و دانشگاه صنعتی در مؤلفه‌های مختلف تفاوت آماری معنا­داری دارد. درواقع، از میان مؤلفه‌های کیفیت خدمات دانشگاهی در دانشگاه جامع، بالاترین میانگین به مؤلفۀ «تعامل» و کمترین میانگین به مؤلفۀ «خدمات اداری» مربوط می‌شود و در دانشگاه صنعتی بالاترین میانگین به مؤلفۀ «تعامل» و کمترین میانگین به «خدمات الکترونیک فناوری اطلاعات و کتابخانه» مربوط است. همچنین، باتوجه­به یافته‌ها، پیشنهاداتی برای بهبود خدماتی دانشگاهی ارائه شد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_50673.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_50673_f6ffa37685e9de09062ca0544c9d4c8a.pdf ER -