TY - JOUR ID - 558 TI - شیوه های استقرایی تدریس و یادگیری در آموزش مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - سلطانی, اصغر AD - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 9 IS - 35 SP - 1 EP - 14 KW - آموزش مهندسی KW - رویکرد استقرایی KW - یادگیری مبتنی بر مسئله KW - یادگیری مبتنی بر پروژه و تدریس مبتنی بر مورد DO - 10.22047/ijee.2007.558 N2 -  رویکردهای سنتی تدریس در رشته¬های مهندسی و علوم عموماً از شکل قیاسی است، بدین معنی که تدریس با ارائه یک نظریه کلی در باره موضوع شروع می شود و در نهایت، با کاربرد آن نظریه در صنعت، زندگی، کار و مانند آن پایان می یابد. شیوه استقرایی تدریس در آموزش مهندسی فرایندی مغایر با شکل قیاسی را طی می¬کند. در رویکرد استقرایی موضوع مورد تدریس با ارائه یک مسئله ساده، یک مورد یا مشاهده ویژه شروع و در پایان به نظریه ختم می¬شود. نظریه را مربی تدریس می¬کند یا اینکه وی به عنوان یاددهنده، یادگیرنده را برای کشف آن یاری می دهد. در این مقاله با معرفی ویژگیهای رویکرد استقرایی در آموزش، سه شیوه معمول¬تر این راهبرد تدریس در آموزش مهندسی؛ یعنی یادگیری مبتنی بر مسئله، یادگیری مبتنی بر پروژه و تدریس مبتنی بر مورد معرفی و بررسی شده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_558.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_558_1955439952fe13d63bc067dc14245fdf.pdf ER -