TY - JOUR ID - 644 TI - نگرش سیستمی آموزش مهندسی خلاق JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - صدری, عبدالله AD - عضو هیئت علمی دانشکده معدن و متالورژی، دانشگاه صنعتی امیر کبیر Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 11 IS - 43 SP - 63 EP - 79 KW - نگرش سیستمی KW - مهندسی KW - خلاقیت KW - آموزش مهندسی KW - حل خلاق مسئله(CPS) و شاخص اندیس حاکمیت مغز(BDI) DO - 10.22047/ijee.2009.644 N2 -  اگر مهندس را خلاق و مهندسی را عمل خلاقة او تعریف کنیم، انتظار متفاوتی از آموزشهای مهندسی رایج خواهیم داشت. مهندسان‌ مانند سایر افراد در زندگی روزمرة خود درگیر مسائل مختلف¬اند، با روش حل خلاق مسئله می¬توان هر نوع مسئله¬ای را نوآورانه حل کرد. تحقق اهداف بلند پروازانة 1404، به تغییر سیستمهای موجود نیاز دارد. آموزش مهندسیِ مبتنی بر روش حل خلاق مسئله می-تواند راهکاری مناسب برای اعمال تغییر در نظام آموزش مهندسی کشور باشد. در نوشتار حاضر، روش حل مسائل خلاق و پیاده سازی آن به عنوان یک نظام یکپارچة آموزش مهندسی انتخاب شده است. در این مدل نیازهای همگانی آموزش مهندسی برای دورة چهار ساله در قالب دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی با رعایت دیدگاه آموزش مهندسی خلاق و نوآور که نگرشی سیستمی آن را حمایت می¬کند، پیشنهاد می‌شود. تحقق اهداف آموزشی برنامه ریزی شده را می¬توان از طریق اندازه¬گیری اندیس تغییر حاکمیت مغز ارزیابی کرد. برای اثر بخش بودن مدل ارائه شده، نحوة ارتباط دانشگاه با صنعت بحث شده است. شیوة آموزش مهندسی پیشنهادی به دلیل سادگی، جاذب و پرتحرک بودن، اگر فرصت مطرح شدن پیدا کند، می‌تواند پس از تکمیل و رفع کاستیها به عنوان یک روش ملی آموزش مهندسی در سطح کلان جامعه به کار گرفته شود. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_644.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_644_0c75aebb36ac1fd627667ac684f63923.pdf ER -