TY - JOUR ID - 661 TI - نقش ارزیابی درونی در بهبود کیفیت‌آموزشی رشتة مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - شهرکی پور, حسن AU - پرند, کورش AU - وقور کاشانی, مهدیه سادات AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن AD - استادیار گروه علوم کامپیوتر،دانشکده ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی AD - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور ، مرکز تهران Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 12 IS - 45 SP - 1 EP - 33 KW - ارزشیابی آموزشی KW - کیفیت KW - اعتبارسنجی KW - ارزیابی درونی KW - رشته مهندسی مکانیک DO - 10.22047/ijee.2010.661 N2 -  این پژوهش با هدف اصلی اجرای ارزیابی درونی در گروههای آموزشی رشتة مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس و به منظور ارائة تحلیلی جامع از کیفیت موجود گروهها و پیشنهادهایی برای بهبود و ارتقای آن انجام شده است. در این پژوهش 7 عامل، 22 ملاک و 81 نشانگر برای ارزیابی درونی مورد استفاده قرار گرفتند. در این خصوص، از چهار جامعة آماری شامل اعضای هیئت علمی، مدیران گروهها، دانشجویان و دانش آموختگان با استفاده از ابزار پرسشنامه، اطلاعات لازم جمع‌آوری شد و در تحلیل آن به روش میانگین وزنی به کمک نرم‌افزار SPSS، و با توجه به الزامات تعیین شده، وضعیت عوامل، ملاکها و نشانگرها در هر گروه در سه سطح مطلوب، نسبتاً مطلوب و نامطلوب تعیین شد که در نتیجه، عامل اول (اهداف)، عامل دوم (مدیریت و برنامه‌های توسعه گروه)، عامل پنجم (دانشجویان)، عامل ششم( تدریس ـ یادگیری) و عامل هفتم (دانش آموختگان) نسبتاً مطلوب ارزیابی شدند و عامل سوم (امکانات و تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی نامطلوب) و عامل چهارم (هیئت علمی) مطلوب ارزیابی شدند. همچنین، پیشنهادهایی برای ارتقای سطح کیفی گروهها ارائه شده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_661.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_661_279a7f6e7efe01cf1e15a840632ce9d3.pdf ER -