TY - JOUR ID - 694 TI - الگوی آموزش الکترونیکی دروس مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - عطایی, شروان AU - نجیبی, عاطفه AD - استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی راه آهن AD - کارشناس مرکز آموزش الکترونیکی، دانشگاه علم و صنعت ایران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 12 IS - 48 SP - 149 EP - 170 KW - الگوی هیجان محور KW - الگوی تعامل¬گرا KW - آموزش الکترونیکی دروس مهندسی KW - تولید محتوا KW - یادگیری الکترونیکی KW - مدل یادگیری انسان KW - مدل طراحی اشیای یادگیری KW - درس طراحی پل DO - 10.22047/ijee.2011.694 N2 -  فناوریهای نوین امکانات مناسبی برای تسهیل امر آموزش و یادگیری ایجاد کرده است. استفاده مؤثر از این فناوریها در آموزش مستلزم شناخت مدل یادگیری انسان و نقاط قوت و ضعف فناوری است. بر اساس مدل یادگیری انسان، انگیزه فراگیر برای دنبال کردن محتوای آموزشی یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در یادگیری است که بیشتر تحت تأثیر هیجان انسان قرار دارد. با استفاده از آموزش الکترونیکی اگر چه خیلی از محدودیتهای مادی و اقتصادی آموزش مرتفع می¬شود و امکان تعامل از طریق شبیه¬سازیهای مجازی فراهم می¬آید، ولی به دلیل اینکه ارتباط چهره به چهره استاد و دانشجو کاهش می‌یابد، میزان هیجان و به دنبال آن انگیزه فراگیر حین تدریس افت می¬کند. بنابراین، در استفاده از فناوری آموزش الکترونیکی باید به این نقطه ضعف توجه کرد و تمهیدات لازم را برای رفع آن اندیشید. در این مقاله بر اساس تجارب جمع‌آوری شده در حین تولید محتوای آموزش الکترونیکی درس طراحی پل، ضمن ارائه الگوی هیجان محور تعامل گرا، برای طراحی اشیای یادگیری، فرآیند تولید محتوای یادگیری الکترونیکی تبیین و پیاده¬سازی شده است. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_694.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_694_f1b7dbd5e041397e855dfbfc585626c9.pdf ER -