TY - JOUR ID - 7716 TI - ارزیابی و تحلیل مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان رشته های مهندسی JO - فصلنامه آموزش مهندسی ایران JA - IJEE LA - fa SN - 1607-2316 AU - امینی, محمد AU - مدنی, احمد AU - عسگرزاده, زهرا AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه کاشان AD - کارشناس ارشد. Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 16 IS - 63 SP - 39 EP - 59 KW - تفکر KW - تفکر انتقادی KW - آموزش عالی KW - دانشکده مهندسی KW - دانشجویان DO - 10.22047/ijee.2014.7716 N2 - رشد تفکر انتقادی و مهارتهای مرتبط با آن یکی از مهم‌ترین اهداف نظامهایآموزشی به ویژه دانشگاهها و مراکز آموزش‌عالی است. با توجه به چنین نقش وجایگاهی، در این پژوهش تلاش شده است که وضعیت مهارتهای تفکر انتقادیدر میان دانشجویان رشته‌های مهندسی ارزیابی شود تا ضمن ارائه تصویری روشن ازوضعیت موجود، زمینه‌های لازم  برای توجه و رشد این مهارتها فراهم شود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان در سالتحصیلی93 - 1392 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی سادهتعداد 211 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون مهارتهای تفکر انتقادی برروی آنها اجرا شد. به‌منظور فراهم کردن مبنایی برای مقایسه، دانشجویاندانشکده‌های دیگر نیز در گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعاتآزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) بود که مهارتهای مذکور رادر قالب پنج مهارت تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استدلالاستقرایی می‌سنجد. نتایج و یافته‌های حاصل از این پژوهشنشان‌دهنده آن است که مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان رشته‌های مهندسی درمقایسه با دانشجویان سایر رشته‌ها از میانگین بالاتری برخوردار است، هرچند که با نمره استاندارد آزمون فاصله زیادی دارد. در عین حال،نتایج به‌دست آمده مؤید نبود تفاوت معنادار مهارتهای تفکر انتقادیمیان دانشجویان زن و مرد و دانشجویان ترمهای بالا و پایین است. در مجموع، یافته‌های به‌دست آمده لزوم توجه جدی و علمی به آموزش تفکر انتقادیرا در قالب برنامه‌های درسی رشته‌های مهندسی خاطرنشان می‌سازد. UR - https://ijee.ias.ac.ir/article_7716.html L1 - https://ijee.ias.ac.ir/article_7716_e05ee38ce67afd94cdf56db01a7e8874.pdf ER -