2024-03-28T18:17:17Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=12699
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1398
21
82
افقهای آیند در مهندسی شیمی مهندسی محصولات شیمیایی
رهبر
رحیمی
استفاده از مفهوم طراحی محصول شیمیایی و عبارت مهندسی محصولات شیمیایی در مهندسی شیمی در 20 سال اخیر رایج شده است. این مفهوم ابتدا در آمریکا و سپس در اروپا مورد توجه قرار گرفت ودر محدودی از دانشگاه ها ی جهان طراحی محصولات شیمیایی به عنوان درسی در سطح کارشناسی ارایه شد و تعداد کثیری از دانشگاه های جهان آن را به صورت پروژه تخصصی- پژوهشی در سطح کارشناسی ارشد ارایه داده اند، به این جهت تعدد کتب درسی در این زمینه کم می باشد. در طراحی محصولات شیمیایی تلفیق بازار ، مهندسی شیمی و علوم جدید( تکنولوژی ذرات، بیو تکنولوژی و نانو) مورد نیاز است. نظام یک پارچه برای مهندسی محصولات شیمیایی به مفهوم تبدیل داده به اطلاعات و با توجه به تحقیق و آموزش و تجربیات کسب شده تاکنون و سپس تبدیل آن به دانش در حال شکل گیری است. به دلیل تنوع زیاد در طراحی محصول در مهندسی محصولات شیمیایی و میزان کم تولید، بیشتر فرایندهای تولیدی غیر پیوسته هستند. سود آوری محصولاتی که نوبر هستند به دلیل عدم وجود تولید کننده رقیب بسیار زیاد بوده و ریسک عدم تقاضای دراز مدت برای محصول تولیدی را جبران می کند. به آموزش طراحی محصولات شیمیایی و فرایند های غیر پیوسته که عموما نا پایا هستند در گروه های مهندسی شیمی دانشگاه های ایران توجه کافی نشده است و لازم است که در برنامه ها آموزشی مهندسی شیمی به آن توجه شده و از الگوهای موجود بهره گیری شود.
Chemical engineering
Chemical product engineer
specialty chemical
commodity chemicals
process engineer
Syllabus
2019
08
23
1
13
https://ijee.ias.ac.ir/article_90815_060383cfcbd917b99debbab27cb2af8a.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1398
21
82
آموزش برخط مهندسی
حسین
معماریان
در سالهای اخیر، غیر متمرکز کردن آموزش عالی روند رو بهرشدی داشته است و این ایده که هرکس، هرکجا و هر زمان باید امکان فراگیری داشته باشد؛ مورد توجه بیشتر قرار گرفته است. ظهور شبکه های جهانی ارتباطات، و فناوریهای قدرتمند کامپیوتری، مفهوم آموزش مهندسی از راه دور را نیز باز تعریف کرده است. در سالهای اخیر آموزش مهندسی در هر جا و هر زمان امکانپذیر گشته است ولی این امر در مورد همۀ زمینههای آموزش مهندسی، گسترش نیافته است. در کشورهای پیشرفته، تعداد مراکزی که مدرک کارشناسی مهندسی را با آموزش برخط (الکترونیکی) انجام میدهند محدود میباشد. یکی از مهمترین دلایل این امر ناتوانی آموزش برخط در اقناع برخی از ملاکهای ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی است. در یک دهه اخیر در ایران آموزش برخط مهندسی، در همۀ مقاطع، گسترش زیادی یافته است. این در حالیست که هنوز گزارشهای مستندی در بارۀ کیفیت و بازده این آموزشها منتشر نشده است. در این مقاله امکانپذیری آموزش برخط مهندسی مورد بررسی قرار گرفته است.
engineering education
Electronic education
online education
distant education
technology
Iran
2019
08
23
15
29
https://ijee.ias.ac.ir/article_90218_c57a0066eb9c69b10383b98bc265460b.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1398
21
82
بررسی مقایسهای وضعیت کنونی پژوهش در زمینه فنیمهندسی با محوریت رشته مهندسی مکانیک
مجید
صفار اول
محمدرضا
اسلامی
نوید
زهتابیان رضائی
محمدحسین
نهاوندیان
در این مقاله وضعیت کنونی پژوهش در ایران در حوزه فنیمهندسی و با تمرکز بر رشته مهندسی مکانیک ترسیم شده است. برای نیل به این هدف تلاش شده است که کمیت و کیفیت پژوهش در کشور به روایت پایگاههای اطلاعاتی معتبر گزارش شده و با نتایج کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه مقایسه شود. تعداد مدرکهای علمی منتشرشده بهعنوان اصلیترین شاخص کمی مورد استفاده قرار گرفته و برای سنجش کیفیت پژوهشها، شاخصهای کیفی مانند تعداد ارجاعها، نسبت ارجاع بر مدرک، شاخص h، همایشهای علمی و پژوهشگران برتر کشور مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج این بررسی نشان میدهد که کمیت انتشارات پژوهشی کشور وضعیت مطلوبی دارد. از نظر کمیت تولیدهای علمی در زمینه مهندسی مکانیک، ایران در پایان سال 2017 میلادی در جایگاه 14 جهان قرار داشته و رتبه کشور از نظر شاخص h که یک شاخص کیفی تولیدهای علمی است، مناسب بوده است؛ در حالیکه با نگاه به شاخص کیفی دیگر که تعداد ارجاع بر مدرک پژوهشی است، رتبه کشور در میان سایر کشورها قابلدفاع نبوده و نامناسب است. در این مقاله آسیبشناسی وضعیت کنونی پژوهش بهویژه در زمینه مدرکهای پژوهشی انجام شده و پیشنهادهایی به منظور بهبود کیفیت پژوهشها ارایه شده است.
Scientific productivity
research performance
Scientific publication
research quality
mechanical engineering
2019
08
23
31
57
https://ijee.ias.ac.ir/article_90219_58830085acadcd7b535512738bbf8b26.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1398
21
82
کاربردی از هندسه جبری در بهینهسازی
داود
حسن زاده للکامی
هندسه جبری یکی از شاخههای پویای ریاضیات محض بوده که بخش وسیعی از تحقیقات حال حاضر متخصصین ریاضی در دنیا را به خود اختصاص داده است. در این شاخه از علم، مسائل هندسی با زبان جبر بیان و مورد بررسی قرار میگیرند. با گسترش تکنولوژی در دهههای اخیر، ارتقا سرعت و قدرت پردازش رایانهها، شاخه هندسه جبری محاسباتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شاهد ارائه الگوریتمهای متنوعی برای حل مسائل هندسه جبری توسط نرمافزارهای مختلف هستیم. از سوی دیگر، بهینهسازی ریاضی یکی از شاخههای توانای ریاضیات کاربردی بوده که امروزه دارای کاربردهای وسیعی در سایر علوم (از جمله علوم اقتصادی، اجتماعی و مهندسی) است. در این مقاله، قصد داریم با بیان چگونگی استفاده از روشهای هندسه جبری برای حل مسائل بهینهسازی، خواننده را با نگاه هندسه جبری به حل برخی از مسائل آشنا سازیم. این روشها را با بیان یک مثال از بهینهسازی مقید توضیح خواهیم داد. سرانجام نیز توسط کدنویسی در یکی از نرمافزارهای هندسه جبری محاسباتی با نام CoCoA به حل یک مثال بهینهسازی میپردازیم.
Algebraic Geometry
Groebner Bases
Buchberger’s Algorithm
optimization
CoCoA Software
2019
08
23
52
79
https://ijee.ias.ac.ir/article_90221_21852567e68cacf09f02c405e836d96e.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1398
21
82
ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و سنجش رضایت دانشجویان بر اساس مدل سروکوال و شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: دانشکده مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان)
محمد رضا
شهرکی
مینا
نارویی
ارائه خدمت با کیفیت از عوامل مهم رضایت مشتریان می باشد. بر همین اساس، شناخت ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت از عوامل ارتقای کیفیت از دیدگاه مشتری محسوب میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت و تعیین شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات آموزشی و پیش بینی رضایت دانشجویان به بررسی مقایسه ای مدل های مبتنی بر ادراک و انتظار دانشجویان از خدمات آموزشی می پردازد. این مطالعه به روش توصیفی-اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشکده مهندسی در نیمسال اول 1396- 1395 بود. از آنجا که مطالعه تمام افراد جامعه آماری امکان پذیر نبود، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک 313 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه استاندارد سروکوال بومی شده در اختیار آنان قرار گرفت. پرسشنامه در قالب 25 جفت سؤال طراحی و داده های ورودی و خروجی در سه مدل مختلف ادراکات و انتظارات، ادراکات، و شکاف ها به شبکه عصبی مصنوعی داده شد. نتایج نشان داد که شبکه های عصبی مصنوعی با استفاده از داده های جمع آوری شده مدل ادراکات با خطای کمتر و دقت بیشتری قادر به پیش بینی ارزیابی کیفیت خدمات نسبت به دو مدل دیگر است. همچنین مهمترین متغیرها در کیفیت خدمات آموزشی، ارائه مطالب به شیوه ای قابل درک، مناسب بودن زمان برگزاری کلاس ها، برگزاری دوره های آموزشی مهارتی خاص هر رشته، انعطاف پذیری اساتید در مواجهه با شرایط دانشجو، و برگزاری اردوها و برنامه های آموزشی فوق برنامه تعیین گردید.
Quality
Five Dimensions
Educational services
SERVQUAL model
Faculty of Engineering
Artificial Neural Network
2019
08
23
73
91
https://ijee.ias.ac.ir/article_90222_77cca4a86f4fdb3cc20bad1c5452ede5.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1398
21
82
بررسی آماری پایان نامه های مهندسی دانشگاه های دولتی در حوزه تصویرنگاری پزشکی
علیرضا
لاری
مهدی
کفائی
باوجود تحقیقات و پژوهشهای فراوان در حوزههای مرتبط با تصویرنگاری پزشکی، اهمیت این حوزهها بهگونهای است که دانشجویان و محققین در سراسر جهان، همچنان به تحقیق بر روی آنها میپردازند. پایاننامههای دانشجویان ایرانی در این زمینه میتواند به عنوان یک شاخص ارزیابی علم تصویرنگاری پزشکی در نظر گرفته شود. در این پژوهش، ابتدا به نحوه جمعآوری دادهها در سه رشتهی مهندسی پزشکی، مهندسی پرتو پزشکی، فیزیک پزشکی و چگونگی دستهبندی آنها پرداختهشده است. این دادهها که مربوط به سالهای 85 تا 96 است، در 6 حوزهی پربسامد تصویرنگاری شامل سیتی، فراصوت، امآرآی، هستهای، رادیوگرافی و نرمافزاری دستهبندیشدهاند. در ادامه، بررسی آمار پایاننامههای مرتبط با حوزه تصویرنگاری پزشکی دانشجویان در بیش از ۲۰ دانشگاه دولتی کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صورت گرفته است و همچنین در بخش انتهایی پس از بررسی نتایج بهدستآمده در هر دستهبندی، ارتباط میان نتایج نیز بیانشده است. در سالهای اخیر روندی صعودی و سپس نزولی در تعداد عناوین پایاننامهها و پژوهشهای این حوزه مشاهدهشده است. این تحقیق میتواند یک الگو برای بررسی وضعیت آموزشی و پژوهشی در رشتههای مختلف در نظر گرفته شود.
Thesis
engineering
university
Medical Imaging
Iran
2019
08
23
93
110
https://ijee.ias.ac.ir/article_90220_57864c652db825de4cbd3ff835a8dca0.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1398
21
82
تحلیل لایه ای بازگشت نخبگان خارج از کشور به چرخه خدمت جامعه: مطالعه موردی ایران
محمد
حسینی مقدم
حسن
بشیری
گذار جامعۀ ایرانی از وضعیت کنونی به وضعیت پیشرفته یکی از آیندههای مطلوب مورد اجماع نظر اندیشمندان، فرهیختگان و دولتمردان در ایران است. صرف نظر از دقیقسازی مفهوم «پیشرفته» شکل دیگری از اجماع نظر، دست کم در لایۀ عینی و خودآگاه میان اعضای جامعۀ علمی، سیاستمردان و نخبگان جامعه وجود دارد که استفاده از توانمندی متخصصان و تلاش برای بازگشت نخبگان به چرخه خدمت به جامعه یکی از پیشرانهای اصلی دستیابی به آیندۀ مطلوب کشور است. در این اثر تلاش شد به این پرسشها پاسخ داده شود: وضعیت خروج نخبگان، افراد ماهر و آموزش دیده از چرخۀ خدمت به جامعۀ ایران چگونه است؟ و این وضعیت تابع کدام عوامل است؟. به منظور پاسخ به پرسشهای مذکور از روش بررسی اسنادی، پانل خبرگان، تحلیل تجربۀ زیسته و تحلیل تجربه کشورهای منتخب استفاده شد و سپس عوامل شناسایی شده با استفاده از روش تحلیل لایهای علتها ساختاربندی شد و نقش عوامل ناملموس، انگیزههای روانی، ذهنی و اسطورههایی که در ناخودآگاه ذهن افراد وجود دارد و آنها را به خروج از چرخۀ خدمت به جامعه سوق میدهد، در کنار نقش عوامل ملموس به صورت همزمان لحاظ شده شده است.
Brain Drain
high skilled diaspora
Futures Studies
globalization
Causal layered analysis
2019
08
23
111
138
https://ijee.ias.ac.ir/article_90223_48423ec115c98ef533d4c88ffe617875.pdf