2024-03-28T14:04:49Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14973
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
85
طراحی و اجرای برنامۀ کارشناسی ارشد آموزش مهندسی
حسین
معماریان
جهانی شدن اقتصاد، پیشرفتهای شگرف در زمینه فناوری و علوم شناختی و حرکتی جهانی بهسمت ارزشیابی دستاورد محور برنامههای آموزشی، نیاز به اصلاح مدل سنتی عرضۀ آموزش مهندسی را، بهنحو فزاینده، ضروری ساخته است. دستیابی به روشهای تازه و کارآمد به پژوهشهای سازمان یافته نیاز دارد. این نیاز از جمله محرکهای راهاندازی دورههای تحصیلات تکمیلی «آموزش مهندسی» شده است. از جمله هدفهای این دورهها، که اغلب در دانشکدههای مهندسی برگزار میشوند، تربیت افرادی است که وظیفه برنامهریزی آموزشی، ساماندهی، هدایت اجرا، ارزیابی و مستندسازی آموزش و کمک به ارتقای کیفیت آموزشهای ارائه شده در مراکز آموزش مهندسی و صنعت را بر عهده داشته باشند. برای نیازسنجی، طراحی، تصویب و اجرای برنامه آموزشی «کارشناسی ارشد آموزش مهندسی» تشریح شده است. دوره کارشناسی ارشد آموزش مهندسی برای اولین بار در کشور از مهر ماه 1398 در دانشکدۀ علوم مهندسی، دانشکدههای فنی دانشگاه تهران، به اجرا در آمده است.
engineering education
master’s program
education staffs
Professional Development
research in engineering education
Iran
2020
06
20
1
21
https://ijee.ias.ac.ir/article_102810_539d5adf285e13b12fc6ebe4a69a0482.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
85
شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق مهندسی با رویکرد تصمیمگیری چندشاخصه
مهدی
صفایی
اردلان
فیلی
امید
جباری
سید احمد
جنابعلی جهرمی
جوامع برای بقای خود به رعایت و توسعه اخلاق نیاز دارند. تأثیر گسترده مهندسی بر سلامت و رفاه انسانها و بروز بسیاری از اعمال غیراخلاقی در این حوزه سبب شده است که اخلاق مهندسی به یک اولویت تبدیل شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق مهندسی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تهیه شده مبتنی بر روشهای تصمیمگیری چندشاخصه (روش آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری و روش تحلیل شبکهای) استفاده شد. پرسشنامهها را پنج نفر از مدیران سازمانهای ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی بوشهر با حداقل پنج سال سابقه مدیریت و حضور در این حرفه تکمیل کردند. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار سوپر دسیژن (Superdeicision) تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای پاسخگویی، پایبندی به ضوابط و قوانین و پایبندی به رفاه عمومی و محیط زیست مهمترین مؤلفههای اخلاق مهندسی هستند. بهطورکلی، میتوان بیان کرد که مؤلفههای سازمانی به مراتب نسبت به مؤلفههای حرفهای و فردی اخلاق نقش مهمتری داشته است.
engineering ethics
multi-attribute
SuperDecisions
Accountability
rules
2020
06
20
23
45
https://ijee.ias.ac.ir/article_106448_dbb29f6212fcead9ae152c483510b16e.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
85
بررسی اصول و مبانی اخلاقِ زمین بهعنوان شاخهای نوظهور در اخلاق حرفهای و ضرورت توجه به آموزش آن
مجتبی
طباطبایی
سروش
مقصودی
فرامرز
دولتی ارده جانی
علم به خودی خود دعوی اخلاقیات و یا حل و بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی را ندارد. از این رو به شاخهای بین رشتهای نیاز داریم تا ضمن آگاهی از مسائلی علمی، با پیچیدگیهای علوم انسانی نیز آشنا باشد. اخلاق کاربردی و اخلاق حرفهای چنین وظیفهای دارند و در مورد مسائل مربوط به علومزمین، دانش "اخلاق زمین" این نقش را ایفا میکند. اخلاق زمین (Geo-Ethics) یکی از شاخه های نوظهور اخلاق حرفهای است. در اخلاق حرفهای بر مسئولیتها و اولویتهای اخلاقی اعضاء و صاحبان حرفه تاکید میشود. همچنین نحوه مواجهه با مسائل دشواری نظیر دوراهیهای پیچیدهی اخلاقی در آن شاخه تبیین و تشریح میگردد. اخلاق زمین، فصل مشترکی است میان فلسفه، علوم زمین، اقتصاد و جامعه شناسی. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا مفاهیم پایهای اخلاق زمین معرفی گردد و ریشه ها و تاریخچه آن مورد بررسی قرار گیرد. همچنین انجمنهای بین المللی اخلاق حرفهای به عنوان مراجعی جهانی معرفی گردیده است. از جمله مسائل اساسی اخلاق زمین میتوان به ارتباط آن با جامعه و مسئولیتهای اجتماعی، موضوع تغییر اقلیم و اکوسیستم حیات، بیان دوراهی های اخلاقی و مباحث مرتبط با پژوهش اشاره نمود. همچنین ارتقاء سطح اخلاقی محققین جوان و تشویق آنها به تفکر انتقادی در خصوص مدیریت منابع زمین و تلاش برای یافتن راه حلهای اجتماعی-اقتصادی در چارچوب اصول پایداری، برای نسلهای آینده، از جمله مباحث کلیدی در اخلاق زمین می باشند.
Geo-Ethics
Applied Ethics
Codes of ethics
geoengineering
Environmental ethics
Professional Ethics
2020
06
20
47
67
https://ijee.ias.ac.ir/article_106444_a303c612b2cbb777a151ea77f0005d90.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
85
راهبردهای آموزش علوم و مهندسی همگام با زبان اشاره ناشنوایان
مینو
عالمی
علی
مقداری
زبان از ویژگیهای مهم بشر و عنصر وجودی انسان است. زبانِ اشاره راهکاری برای رفع نیازهای شفاهی و ارتباطی جامعه ناشنوایان است، همانطور که زبانهایی همچون فارسی، چینی، انگلیسی و... راهکارهایی برای رفع نیازهای ارتباطی جامعه شنوایان است. تجربههای بینظیر در زندگی، دیدگاههای دانشمندان را در پژوهش شکل میدهد. بنابراین، تنوع در زندگی و تجربههای فرهنگی در میان دانشمندان سبب گسترش جهت گیریهای پژوهشی و درنهایت، اختراعات و اکتشافات علمی میشود. برای مثال، افراد ناشنوا چشماندازهای بینظیری را در پژوهشهای علمی با موفقیت رقم زدهاند. با این حال، افراد ناشنوا همچنان در آموزش علوم دانشگاهی با چالشهایی روبهرو هستند. بیشتر دانشجویان ناشنوا در رشتههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات با استادانی ارتباط برقرار میکنند که تجربه کاری با افراد ناشنوا را ندارند و غالباً درباره چگونگی برقراری ارتباط با افراد ناشنوا آگاهی ندارند. لذا، نبود دسترسی به مهارتهای ارتباطاتی لازم، معمولاً سبب میشود تا دانشجویان ناشنوا از تحصیل در علوم پایه و مهندسی احساس نارضایتی یا ناتوانی داشته باشند. در این مطالعه تلاش شد تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و همچنین مروری بر شواهد، نظرها و تجربههای کارشناسان و دانشمندان ناشنوا، راهکارهایی برای حمایت از بهترین دانشجویان ناشنوا در رشتههای علوم و مهندسی ارائه شود. از این رو، برای مناسبسازی محیط تحصیلی ناشنوایان، درخصوص چیدمان کلاس و صندلیها، راهبردهای تدریس و مربیگری در پژوهش مباحثی مطرح و همچنین به اهمیت حضور دانشمندان ناشنوا/کمشنوا در پژوهشهای مرتبط با افراد ناشنوا اشاره شده است. بهعلاوه، بر لزوم و تأثیر آموزش زبان اشاره عمومی و تخصصی بهصورت دروس اختیاری در برنامههای درسی دانشگاهها بهمنظور افزایش مهارتهای ارتباطی دانشآموختگان هنگام مواجهه با جامعه ناشنوا تأکید شده است.
Sign language
deaf community
specialized language
science and engineering education
Communication skills
2020
06
20
69
84
https://ijee.ias.ac.ir/article_102812_294337f8d719bd61456e44ca0cc2a881.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
85
بررسی میزان رعایت استاندارد بینالمللی ایزو 214 در چکیده فارسی پایاننامهها و رسالههای رشتههای فنی_ مهندسی دانشگاه تبریز
زهرا
جهانبان اسفهلان
افشین
حمدی پور
رسول
زوارقی
پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان رعایت استاندارد ایزو ۲۱۴ در تهیه چکیدههای فارسی پایاننامههای رشتههای فنی_ مهندسی دانشگاه تبریز انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی استاندارد ایزو 214 و جامعه آماری پژوهش 2959 چکیده فارسی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتههای فنی مهندسی دانشگاه تبریز بود که 342 مورد بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از میان دانشکدههای مورد بررسی، در دانشکده عمران با میانگین کل 95/81 درصد مؤلفههای ایزو ۲۱۴ بیشتر از سایر دانشکدهها رعایت شده است. در رشتههای مهندسی خاک با میانگین 29/86، نقشهبرداری با میانگین 55/85 و ساخت و تولید با میانگین 76/84 درصد دانشجویان مؤلّفههای ایزو ۲۱۴ را نسبت به سایر رشتههای فنّی-مهندسی بیشتر رعایت کردهاند. میزان رعایت مؤلفههای ایزو 214 در رشتههای بیوالکتریک، مهندسی برق-قدرت و الکترونیک به ترتیب با 33/73، 62/73 و 13/74 در کمترین سطح بوده است. از بین ۱۵ مؤلفه مورد بررسی ایزو ۲۱۴، استفاده از افعال معلوم و بیان ضمایر در قالب سوم شخص با میانگین کل 100 درصد بیشترین و مؤلفه بیان یافتههای پژوهش با میانگین کل 6/14 درصد کمترین فراوانی را داشتهاند. نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد که بین رعایت استاندارد 214 و متغیرهای دانشکده و رشته تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. میانگین رعایت مؤلّفههای ایزو 214 در تمام سالهای مورد بررسی 72/78 درصد بوده است که تا حدود زیادی با استاندارد ایزو 214 هماهنگی دارد.
Abstracting
International Standard ISO 214
Engineering disciplines
Dissertation
Thesis
2020
06
20
85
105
https://ijee.ias.ac.ir/article_103691_49ec8d68d4bdce6d30de366b164849ba.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
85
صلاحیتهای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی و محیط زیستی با رویکرد تحلیل محتوا
حمید
موحد محمدی
مونا
بابایی
امیر
علم بیگی
احمد
رضوانفر
امیر
افضلی گروه
امروزه، مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان تغییر در مأموریتها، اهداف و چشماندازهای خود را برای توجه و تلفیق مسائل مربوط به حفظ تنوع زیستی در کارکردهای خود آغاز کردهاند. مؤلفه انسانی نظام آموزش عالی یکی از ارکان این نظام بهشمار میرود که در پیوندی پویا و هماهنگ با دیگر مؤلفهها نقش محوری را در پیشبرد اهداف نظام ایفا میکند. حال آنکه تا کنون در کشور تلاش مؤثری در زمینه شناسایی مؤلفههای اثرگذار در بهبود صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی صورت نگرفته است. لذا، این تحقیق بهمنظور شناسایی مؤلفههای صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی انجام گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 24 نفر از متخصصان حوزه آموزش محیط زیست و تنوع زیستی که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شده بودند، جمعآوری شدند. تحلیل محتوای استقرایی با مشخص ساختن وجوه معنایی و سپس، برچسب زدن بـه آنها در قالب کدهای کیفی آغاز شد و با مقولهبندی کدها و ایجاد ارتباط بین مقولهها ادامه یافت. این فرایند با استفاده از نرمافزار MAXQDA اجرا شد. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شد. یافتهها نشان داد که صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی شامل صلاحیتهای مهارتی، صلاحیتهای دانشی، صلاحیتهای ارزشی و اخلاقی است که هر کدام نشانگرهایی دارد.
Faculty
competencies
Biodiversity
Education
Environmental
2020
06
20
107
126
https://ijee.ias.ac.ir/article_106446_df88cadb21d5128eaf2653ae307a2258.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
85
بررسی تطبیقی تخصصگرایی تولیدات علمی دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در حوزه مهندسی در بین سالهای 1999-2018
عرفان
قادری آزاد
محسن
فاضلی ورزنه
سپیده
فهیمی فر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تطبیقی تخصصگرایی تولیدات علمی دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در حوزه مهندسی انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بود و با روش علمسنجی انجام شد. جامعه آماری دانشگاههای صنعتی در شهر تهران بودند. دادههای پژوهش با استفاده از بخش جستوجوی پیشرفته پایگاه وبآوساینس گردآوری شدند. این دادهها مربوط به تولیدات علمی در حوزه مهندسی و زیرحوزههای آن در بین سالهای ۱۹۹9 تا ۲۰۱8 هستند. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای هیست سایت و اکسل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شاخص تخصص نسبی برای دانشگاه علم و صنعت 605/0، برای دانشگاه صنعتی شریف 576/0، برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر 568/0، برای دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی 566/0 و برای دانشگاه صنعتی مالک اشتر 497/0 است. همچنین در این پژوهش شاخص تخصص نسبی برای هرکدام از دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در زیرحوزههای مهندسی محاسبه شد. در بخش پایانی رتبهبندی دانشگاههای صنعتی در شهر تهران از نظر شاخص تخصص نسبی در زیرحوزههای مهندسی ارائه شده است. نتایج مطالعه بیانگر وضعیت مطلوب تخصصگرایی در دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در حوزه کلی مهندسی است. همچنین دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول را از نظر تخصصگرایی در بیشتر زیرحوزههای مهندسی دارد.
engineering
Scientometrics
specialization
Scholarly publication
Activity Index
2020
06
20
127
147
https://ijee.ias.ac.ir/article_106442_a6f9c333f5410e99cb9e1d23a2be2c08.pdf