2024-03-29T06:23:55Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17796
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
88
تأثیر عوامل محیطی بر بهرهوری و رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته رایانه
شیما
اسفندیاری
سید محمدرضا
موسوی
اشکان
سامی
محیط مطالعه نقش بزرگی در رضایت و بهرهوری دانشجویان دارد. تاکنون مطالعات زیادی برای شناسایی عوامل مؤثر انجام شده است امّا تأثیر هر عامل بر دانشجویان کامپیوتر بررسی نشده است. آزمایشگاههای تحقیقاتی تأثیر زیادی بر دانشجویان کامپیوتر دارند چون کار گروهی در پژوهش آنها حیاتی است. در این مقاله به دانشجویان گرایشهای مختلف تحصیلات تکمیلی کامپیوتر، در یکی از دانشگاههای شیراز پرداخته شده است و از مطالعه ترکیبی (مصاحبه و پرسشنامه) و چندمرحلهای (دو مصاحبه برای شناسایی عوامل مؤثر و یک پرسشنامه) استفاده شده است. با 14 نفر از دانشجویان کامپیوتر مصاحبه شد. مهمترین عوامل محیطی بهترتیب: در دسترسبودن استاد، توانایی برقراری ارتباط با سایر دانشجویان، صداهای مزاحم، وجود قوانین و هنجارهای اجتماعی، نظافت، منظره و نور بودند. سپس براساس عوامل حاصل از مصاحبه و کارهای پیشین، پرسشنامهای با ضریب آلفا-کرونباخ %85 طراحی گردید. از 175 دانشجو که پرسشنامه به آنها داده شده بود 73 پاسخ دریافت شد. پاسخنامهها در دو سطح آمار توصیفی و مدلهای آماری تحلیل شدند. مدل بهرهوری، نور، رضایت از ارتباط با استاد، سطح رضایت کلی، وجود قوانین و هنجارهایاجتماعی از مهمترین عوامل بودند.
Productivity
Satisfaction
Physical environments
Graduate students
Research environments
2021
02
19
1
22
https://ijee.ias.ac.ir/article_124763_4017eebef598f9a39e9f8226162cbafe.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
88
نقش مدیریت دانش فردی بر اشتغالپذیری دانشجویان فنی- مهندسی
عباس
خاکپور
نسرین
قیاسوند
هانیه
کلانتری
چکیده: امروزه، مدیریت دانش بسیاری از معادلات دنیای سنتی را بر هم زده و فرایندهای مدیریت منابع انسانی را متحول کرده است. مدیریت دانش در کنار معرفی مشاغل جدید، سیطره و پتانسیل اشتغالپذیری را هم تغییر داده است. پیوند مدیریت دانش با موضوع اشتغالپذیری از آن نظر اهمیت دارد که اشتغال جوانان بهویژه تحصیلکردگان از جمله مهمترین مسائل و دغدغههای جوامع امروز است. از این رو، این پژوهش بهمنظور مطالعه نقش مدیریت دانش فردی بر اشتغالپذیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای مهندسی طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع مطالعه کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری و تحلیل اطلاعات از نوع طرحهای همبستگی چند متغیری است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در رشتههای فنی و مهندسی دانشگاه بوعلی سینا بودند. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 281 نفر محاسبه و به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای مدیریت دانش فردی و اشتغالپذیری بود. یافتههای تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش فردی و اشتغالپذیری دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای مدیریت دانش فردی بر متغیرهای اشتغالپذیری تأثیر معنادار دارند. همچنین سایر نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای مدیریت دانش و اشتغالپذیری و متغیرهای سن، جنسیت و پیشرفت تحصیلی روابط معنادار وجود دارد.
Personal Knowledge Management
Employability
Students
engineering education
academi achivement
2021
02
19
23
42
https://ijee.ias.ac.ir/article_117887_c0699b88d5094e9831130f1e6165e3f4.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
88
تحلیل ساختاری عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری احساس تنهایی در دانشجویان مهندسی
معصومه
عزیزی
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری ارتباط بین عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری احساس تنهایی در دانشجویان مهندسی صورت پذیرفت. روش مطالعه، همبستگی و جامعه آماری تمامی دانشجویان دانشکده فنی-مهندسی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 99-98 بودند (حدود 1300 نفر). تعداد 297 نفر با استفاده از حجم نمونه مناسب برای پژوهشهای ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)، احساس تنهایی (SLFS) و عاطفه مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل نمودند. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزار اسپیاساس و لیزرل و همچنین شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین تمامی متغیرهای پژوهش رابطه معنادار وجود دارد (0.001>p). بهعلاوه، شاخصهای کلی الگوی پیشنهادی تصحیحشده، حاکی از برازش خوب الگو بود(1.38 =χ2/df، 0.03 = RSMEA، 1.00 = GFI، 0.97 = AGFI، 1.00 = CFI). با توجه به یافتههای حاصل از تحلیل ساختاری پژوهش، آموزش استفاده مناسب از اینترنت و همچنین چگونگی کنار آمدن با احساس تنهایی و بهرهگیری از عواطف مثبت به دانشجویان مهندسی ضروری است.
Internet
Internet addiction
emotion
Loneliness
engineering
2021
02
19
43
56
https://ijee.ias.ac.ir/article_119100_7af508f5f49abfb6cf67b2bd5e65f676.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
88
بررسی تأثیر سطح تحصیلات نیروی انسانی در کارایی صنعت ریلی ایران و نقش دانشکده مهندسی راهآهن
ملودی
خادم ثامنی
علی
آشور
چکیده: گسترش بیرویه آموزش عالی و افزایش تعداد بیکاران، بهویژه در رشتههای مهندسی، از دغدغههای اصلی سالهای اخیر کشور بوده است. در این میان رشته مهندسی راهآهن که بر اساس نیازهای صنعت ایجاد شده است، توانسته نقش مثبتی در تقویت بدنه کارشناسی مورد نیاز داشته باشند. در این پژوهش اقدامات انجامگرفته و تجارب دانشکده مهندسی راهآهن در این خصوص بررسی میشود. سپس با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها مدل ریاضی جهت بررسی عملکرد نواحی 19گانه راهآهن، براساس نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که کمترین مقادیر مازاد ورودی، مربوط به مقطع کارشناسی و بالاتر با 2درصد بوده است و بیانگر آن است که سیاستگذاری صحیحی در این راستا صورت گرفته است. نواحی کارا (کارایی 1) از نقطهنظر نیروی انسانی عبارتند از فارس، جنوب شرق، شمال غرب، تهران و لرستان. بیشترین نیروی مازاد کارشناسی و کاردانی در ناحیه شرق به ترتیب با 30 و 21 نیروی مازاد و بیشترین نیروی مازاد دیپلم و پایینتر در ناحیه هرمزگان با 172 نفر ملاحظه میشود. در مجموع کل کشور نیز 14درصد نیروهای دیپلم و کمتر مازاد هستند که میبایست در استخدامهای آتی مورد توجه قرار گیرد و کمترین میزان جذب در این سطح صورت پذیرد.
Data Envelopment Analysis
school of railway engineering
Efficiency
Education
human resource
2021
02
19
57
72
https://ijee.ias.ac.ir/article_122158_ca32558f303c4431364b11b9f860d368.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
88
استفاده از رویکرد تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی کارایی آموزش در دانشکدههای دانشگاه خلیج فارس بوشهر: مطالعه موردی
محمد
نوریان
محمد
قلعه گلابی
چکیده: ارزیابی کارایی دانشگاهها، بررسی علل کارایی و ناکارایی آنها برای اصلاح واحدهای ناکارا اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق برای ارزیابی کارایی دانشکدههای دانشگاه خلیج فارس بوشهر، از رویکرد تحلیل پوششی دادهها و مدل برنامهریزی آرمانی استفاده میشود. این روش یکی از فنون ناپارامتریک تحقیق در عملیات است و با نگاهی جامع و یکپارچه و با در نظر داشتن تمامی عوامل مؤثر بر عملکرد واحدها، امکان تشخیص واحدهای ناکارا را فراهم میکند. بهطورکلی ارزیابی دانشگاهها و تشخیص واحدهای ناکارا، بهعلت پیچیدگی و گستردگی ورودیها و خروجیها به کمک روشهای کلاسیک دشوار است لذا بهرهگیری از رویکرد تحلیل پوششی دادهها، میتواند دستیابی به این مهم را آسان کند. در اینجا، یک مطالعه موردی برای ارزیابی کارایی نسبی دانشکدههای فنی مهندسی، علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد در سال تحصیلی 99-98 از دانشگاه خلیج فارس بوشهر انجام شده است. ابتدا با بررسی پیشینه تحقیقات مشابه، ورودیها و خروجیهای مرتبط با عملکرد دانشکدهها شناسایی شد. سپس با جمعآوری دادههای مربوط از بانک اطلاعاتی دانشگاه خلیج فارس، زمینه مدلسازی ریاضی مبتنی بر رویکرد تحلیل پوششی دادهها با کمک نرم افزار لینگو، مهیا گردید. نتایج حاکی از سطوح کارایی متفاوت و برتری دانشکده اقتصاد و مدیریت نسبت به سایر دانشکدهها است.
Data Envelopment Analysis
Deal Planning Model
Relative Efficiency
evaluation
Persian Gulf University
2021
02
19
73
90
https://ijee.ias.ac.ir/article_120989_454dad0c55b4c5a9a2b5bb64da5c8ff7.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1399
22
88
اخلاق زیستمحیطی در آموزش مهندسی: یک حلقه مفقوده
فرهاد
حسینلو
تاریخچه فعالیتهای مهندسی شامل نمونههای زیادی از توسعه است که بخشی از آن منجر به تخریب محیطزیست شده است. از این رو اخلاق زیستمحیطی در آموزش مهندسی جایگاه ویژهای دارد. مقاله حاضر در زمینه اخلاق مهندسی است که به صورت اختصاصی بر امر آموزش اخلاق زیستمحیطی تمرکز دارد. عدموجود دوره آموزشی مرتبط با اخلاق زیستمحیطی در حقیقت یک حلقه مفقوده در آموزش کارشناسان مهندسی است که نیاز به توجه ویژه جهت مرتفع کردن مشکلات آتی دارد. در همین راستا مسئولین باید به فکر ایجاد یک تغییر الگو در عرصه آموزشوپرورش در مهندسی باشند، زیرا این امر به تعامل میان مهندسین و محیطزیست مربوط میشود. در نتیجه آموزش اخلاق زیستمحیطی باید بهعنوان یک مهارت ضروری در کلیه برنامههای مهندسی در نظر گرفته شود. به این منظور، این مقاله یک برنامه درسی برای دوره اخلاق زیستمحیطی را پیشنهاد میدهد.
Engineering Sciences
engineering ethics
Environment
engineering education
sustainable development
2021
02
19
91
101
https://ijee.ias.ac.ir/article_120987_583b5881641c45215b09f86e16d58814.pdf