2024-03-28T17:59:57Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=179
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1390
13
51
سازکار ارزیابی برنامه های آموزش مهندسی ایران
حسین
معماریان
بهدنبال تأسیس انجمن آموزش مهندسی ایران ایجاد سازکاری برای ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی در دستورکار قرارگرفت. این بررسیها به تأسیس سازمانی مستقل برای ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی کشور منجر شد. وظیفه اصلی این سازمان اعتبارسنجی کارایی برنامههای آموزش مهندسی کشور است. میزان کارایی یک برنامه آموزشی با تواناییها و دستاوردهای کسب شده دانشآموختگان آن سنجیده میشود. پیشنیاز هر فرایند ارزشیابی، ارزیابی درونی برنامه توسط خود مؤسسه آموزشی است. ارزیابی درونی با تعریف هدفهای برنامه و درسها، برحسب دستاوردهای یادگیری دانشجویان، آغاز میشود. سپس، روشهای ارزیابی انتخاب و با استفاده از آنها دادههای مناسب گردآوری میشود. مرحله نهایی این فرایند تبدیل دادههای گردآوری شده به اطلاعاتی است که اعمال آنها به بهبود برنامه منجر شود. ارزیابی درونی حالتی چرخهای و مداوم دارد و بازخوردهایی که از هر مرحله گرفته میشود، بر اقدامات بعدی تأثیر میگذارد. حاصل ارزیابی درونی پرسشنامه تکمیل شدهای است که همراه با مستندات لازم برای مؤسسه ارزشیابی ارسال میشود. ارزیابی درونی زمانی قابل بررسی توسط مؤسسه ارزشیابی است که بهگونهای استاندارد انجام شده باشد. هدف این مقاله پیشنهاد رویهای اجرایی برای ارزیابی درونی برنامههای آموزش مهندسی کشور است. این الگو، با توجه به برایند آنچه در سطح جهان به ویژه در آمریکای شمالی رایج است، تدوین شده است که پس از تصویب بهعنوان رویه مورد تأیید سازمان ارزشیابی آموزش مهندسی ایران بهکار گرفته خواهد شد.
Engineering education
internal assessment
external assessment
accreditation
Iran
2011
12
01
1
30
https://ijee.ias.ac.ir/article_1106_ec36195babf52356ce993773127c4039.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1390
13
51
ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی ایران
محمود
یعقوبی
حسین
مطهری نزاد
هدف اصلی این پژوهش تعیین ضرورتهای اصلی در تدوین راهبردهای آموزش مهندسی کشور بوده است، به طوری که با در نظر گرفتن این ضرورتها در راهبردهای آموزش مهندسی بتوان برای اصلاح این نوع آموزشها و متناسب ساختن آنها با نیازها و شرایط جدید اقدام کرد. بدین منظور، از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری شامل صاحبنظران آموزش مهندسی بوده است که 40 نفر به عنوان نمونه آماری در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که چهار جنبه اصلی این ابزار عبارتاند از: چالشهای آموزش مهندسی، الزامات آموزش مهندسی، دورهها و دروس مورد تأکید در برنامه درسی و فعالیتهای یادگیری مورد نیاز دانشجویان. دادههای پژوهش با روشهای آماری مناسب تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اصلاح آموزش مهندسی در کشور ایران ضروری است. در این خصوص، مشکلات اجتماعی و اقتصادی مهمترین چالشهای آموزش مهندسی به شمار میروند و برای مواجهه با این چالشها متناسب کردن آموزش مهندسی با نیازهای علمی، آموزش جهانی و کارآفرینی و کاربردی شدن از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین، برای پاسخگو کردن برنامههای درسی آموزش مهندسی در قبال نیازها و شرایط جدید باید دروسی با استفاده از کامپیوتر، دروس عملی از قبیل پروژه، آزمایشگاهها، کارآموزی و کارگاهها و دروس زبان انگلیسی مورد تأکید قرار گیرند. سرانجام، برای مسئولیت پذیری بیشتر دانشجویان مهندسی و مشارکت آنها در توسعه پایدار جامعه گذراندن درس اخلاق مهندسی و درس محیط زیست و انرژی توسط آنها الزامی است.
2011
12
01
31
51
https://ijee.ias.ac.ir/article_1107_3ee40ffaf9ed682cf7a86509dd67ebd7.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1390
13
51
کاستیهای برنامههای آموزش مهندسی ایران
حسین
معماریان
پیش نیاز هر اقدامی برای ارتقای آموزش مهندسی ایران شناسایی کاستیهای کنونی آن است. روشی کارامد برای تعیین جایگاه آموزش مهندسی کشور، در مقایسه با آموزشهای مشابه در کشورهای پیشرفته، بررسی ضوابط و ملاکهایی است که برای یک آموزش استاندارد پیشنهاد شده است. مهمترین این ملاکها عبارتاند از: وضعیت دانشجویان و آموزشگران، هدفها و دستاوردهای برنامه، محتوای برنامه درسی، فرایند بهبود کیفیت برنامه، امکانات و حمایتهای صورت گرفته از برنامه. مقایسۀ برنامههای آموزش مهندسی کشور با این ملاکها نشان میدهد که محتوای فنی اغلب آنها کم و بیش مناسب است. در برنامههای آموزش مهندسی ایران توجه اصلی بر دانشافزایی است و بر آموزش علوم مهندسی تأکید و به مسائلی چون توسعۀ مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای کار حرفهای، توجه کمتری شده است. این در حالی است که تأکید آموزش مهندسی مدرن بر دستاوردها نیست؛ یعنی آن چیزی که دانشآموختگان یک برنامه آموزش مهندسی فرا گرفتهاند یا کاری که قادر به انجام دادن آن هستند. مناسبترین راه برای آگاهی از اقناع شدن این ملاک، ارزشیابی برنامه توسط یک سازمان مستقل است. گذر موفقیتآمیز از فرایند ارزشیابی در سطح ملی و سپس، بینالمللی مستلزم رفع کاستیهای برنامه است. نظر به اینکه در کوتاه مدت نمیتوان به یک برنامۀ آرمانی دست یافت، کمبودها را میتوان اولویتبندی کرد و در مرحلۀ اول تمرکز را بر موارد دارای اهمیت بیشتر قرار داد. در این مقاله کاستیهای عمومی برنامههای آموزش مهندسی در کشور ایران در مقایسه با ملاکهای در نظر گرفته شده برای برنامههای آموزشی مشابه در دیگر کشورها، بررسی و برخی از مهمترین موانع در راه ارزشیابی موفق این برنامهها تشریح و پیشنهادهایی برای برطرف کردن آنها ارائه شده است.
Engineering education
Assessment Criteria
education outcomes
accreditation
Iran
2011
12
01
53
74
https://ijee.ias.ac.ir/article_1108_babd6d6c7dff467fa00f30f7df3ab9ed.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1390
13
51
ارائه راهکارهایی ¬ برای بهبود برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی در ایران
ساغر
معصومی گودرزی
رحمت
ستوده قره باغ
سهیلا
گرجی کندی
هدف از برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی آماده کردن دانشجویان برای فعالیت در حرفههای مرتبط با آن است. ارائه برنامه آموزشی مناسب به دانشجویان کمک میکند تا با صنعت ارتباط بهتری برقرار کنند و بتوانند در بهبود وضعیت صنعت و پیشرفت آن در آینده نقش مؤثرتری داشته باشند. هدف از این مطالعه ارائه راهکارهایی مناسب برای بهبود برنامه آموزشی رشته مهندسی شیمی در دانشگاههای ایران است. با توجه به این موضوع که برنامه درسی مهندسی شیمی بسیار گسترده است و واحدهای درسی آن یکی از وسیعترین زمینهها را برای ظهور مفاهیم علوم پایه فراهم میکند، روشهای مختلفی برای ارائه دروس این رشته در دانشگاههای مختلف مطرح شده است. در این بررسی برنامههای آموزشی دانشگاههای برتر دنیا با رتبههای جهانی زیر 100 در رشته مهندسی شیمی از جمله دانشگاههای Yale، Cambridge، California، Imperial، Columbia، Michigan،Penn و Toronto با برنامههای آموزشی دانشگاههای ایرانی مقایسه و در انتها راهکارهای مناسبی برای بهبود برنامه آموزشی دانشگاههای ایرانی ارائه شده است.
Educational program
courses
course syllabus
concepts of chemical engineering
Chemical engineering education
2011
12
01
75
99
https://ijee.ias.ac.ir/article_1109_260950748c8b150afba400a6a045d6f6.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1390
13
51
بررسی و رتبه بندی عوامل تأثیر ¬گذار بر اجرای مدیریت آموزش در سازمانهای پروژه محور (مورد پژوهی: شرکت فولاد مبارکه)
اسداله
نجفی
امروزه، فعالیتهای عمده و اصلی را سازمانها و مؤسسات در قالب پروژه اجرا می کنند. با توجه به بالا بودن حجم پروژهها در سازمانها، انتخاب پروژه مناسب برای اجرا با توجه به محدودیتهای منابع و هزینه، یکی از مهمترین فعالیتهای سازمانها به شمار میرود. در انتخاب پروژه مناسب باید عواملی مانند امکانپذیری و جوابگویی نیازهای آینده را در نظرگرفتکهتمام پارامترهاوعواملدرشرایطعدماطمینان هستند و به طور دقیق سنجش پذیر نیستند. لذا، اجرای هر پروژهای به یک سری آموزش مشخص نیاز دارد. به طور کلی، میتوان گفت که اجرای پروژهای برای سازمان مناسب است که دارای آموزش بهینه بر اساس واقعیتهای موجود آن سازمان باشد که عمدتاً بر اساس نظرهای خبرگان آن سازمان تعیین میشود. در این مقاله سعی شده است تا با شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای مدیریت آموزش در سازمانهای پروژه محور، مهم ترین عوامل برای اجرای مدیریت آموزش در سازمانها تهیه و در سازمان واقعی بررسی و ارزیابی شود. روش تحقیق توصیفی با رویکرد پیمایشی و مقدار نمونه بالای 50 درصد افراد خبره مرتبط با پروژه مطابق با روش کوکران بوده است. جامعه آماری حدود 80 نفر از کارشناسان و مدیران ارشد شرکت فولاد مبارکه بودند که در بخش آموزش بودهاند. همچنین، 22 عامل تأثیرگذار در دو بخش فرایندی و پشتیبانی کننده استخراج و دسته بندی شدهاند.
Engineering education
Quality
Process
Factor
2011
12
01
101
116
https://ijee.ias.ac.ir/article_1110_d7a5f196bcdb7d7277e0977292b7571c.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1390
13
51
ارزیابی کیفیت آموزشهای فنی و مهندسی بر اساس مدل مقیاس کیفیت خدمات SERVQUAL
سعید
هداوند
شهره
صادقیان
هدف از این پژوهش بررسی کیفیت آموزشهای مهندسی در شرکت تهران بویلر بوده است. برای این کار ابتدا بر مبنای درک و استنباط فراگیران از کیفیت خدمات آموزشی و ارائه کنندگان این دسته از خدمات، مؤلفههای استاندارد یکی از روشهای اندازهگیری کیفیت خدمات (سروکوال)، مطابق با ویژگی خاص برنامه های آموزشی و وضعیت سازمان مورد بررسی، بومی و سپس، میزان درک فراگیران از کیفیت خدمات آموزشی اندازهگیری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل مهندسانی است که در سالهای 1388-1384 تحت پوشش برنامه های آموزش مهندسی قرار داشتهاند. از آنجا که مطالعه تمام افراد جامعه آماری ممکن نبود، با استفاده از روش نمونه گیری تعداد 245 نفر از آنها انتخاب شدند و پرسشنامههای تهیه شده در اختیار آنان قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین انتظارات مهندسان و عملکرد ارائه شده در ارتباط با هریک از ابعاد پنجگانه مورد مطالعه اختلاف معناداری وجود دارد که نشان دهنده نبود رضایت کامل از کیفیت برنامه های آموزشی است.
Quality
training quality measurement
SERVQUAL model
Engineering training
2011
12
01
117
141
https://ijee.ias.ac.ir/article_1111_4b6d41a007c7232fcb27fb4696b9e17f.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1390
13
51
بررسی نقش و جایگاه اینترنت در آموزش و پژوهش دانشگاهها مطالعه موردی: دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
اعظم
منتی محب
حسین
ذوالقدر
اینترنت، فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی همة فرایندهای مورد نیاز برای اتخاذ، تدوین و انتقال دانش به ویژه در سازمانهای علمی ـ آموزشی و پژوهشی را متأثر ساخته است. مجموعه فرایندهای سازمانی موردنظر بخشی از سرمایة فکری در هر سازمان است. سرمایة فکری بهطور خلاصه داراییهای نامرئی و ناملموس سازمان است که برای رسیدن به اهداف سازمانی بهکار گرفته میشود. در مقاله حاضر که برگرفته از نتایج یک پیمایش با حجم نمونة 70 نفر است، اثر فناوری اینترنت بر نخبگان در دانشگاه علم و صنعت ایران بررسی شده است. با توجه به اصول نظری مطرح شده بهرهمندی از اینترنت در قالب دسترسی و مصرف آن میتواند عامل اساسی در رشد نخبگان یک دانشگاه باشد، هر چند دانشگاههای مختلف به لحاظ سطح سرمایة انسانی و سرمایة ارتباطی میتوانند وضعیت متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند، از سوی دیگر، سطح دسترسی به اینترنت و استفاده از آن بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای پیشرفتهای آموزش و پژوهش تلقی میشود.
Status of internet
Faculty Members
Iran University of Science and Technology
Education and Research
2011
12
01
143
167
https://ijee.ias.ac.ir/article_1112_507c2ba22a099467792c3d324cffe9ee.pdf