2024-03-29T04:18:02Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1847
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
66
بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان
محمد
امینی
حمید
رحیمی
در عصر حاضر، یکی از مهمترین توقعات جامعه از دانشگاه، بالا بردن سطح هوش اخلاقی در کنار ارتقای هوش علمی جامعه است. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان انجام شده است. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی و طرح پژوهش، پیمایش نظرات بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 93-92 به تعداد 3667 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای، 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای اندازهگیری هوش اخلاقی دانشجویان از پرسشنامه چهل گویهای در قالب چهار مؤلفه (راستگویی، مسئولیتپذیری، دلسوزی و بخشش) بر حسب طیف پنجدرجهای لیکرت استفاده شد. روایی این پرسشنامه به صورت محتوایی موردتأیید متخصصان قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 897/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی (آزمون t تکنمونهای، t مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرمافزار آماری spss انجام گرفت. یافتهها نشان داد میانگین مؤلفههای هوش اخلاقی دانشجویان دانشکدۀ مهندسی دانشگاه کاشان بالاتر از حد متوسط فرضی (3) است. بالاترین میانگین مربوط به مؤلفۀ راستگویی به میزان 81/3 بود. بین هوش اخلاقی دانشجویان بر حسب جنسیت، وضعیت تأهل و رشتۀ تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت اما این تفاوت بر حسب عملکرد تحصیلی و مقطع تحصیلی معنادار نبود.
Moral Intelligence
Students
university
Engineering College
Higher education
2015
09
01
1
16
https://ijee.ias.ac.ir/article_9660_bb702a1559873003e6470f5a99a480fd.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
66
برنامه درسی تلفیقی، نیاز امروز آموزش مهندسی (ایجاد پُل دانستن/ انجام دادن/ شدن)
حسین
مطهری نژاد
بر سر این مسئله که یک مهندس باید دامنۀ گستردهای از دانش و مهارتها فراتر از تخصص فنی مرتبط با رشتۀ تحصیلیاش داشته باشد، توافق همگانی وجود دارد. برنامۀ درسی تلفیقی چارچوبی فراهم میکند تا دانشجویان بتوانند دانش و مهارتهای چندین رشتۀ علمی را به یکدیگر مرتبط سازند و آنها را برای حل مسائل جهان واقعی بهکار گیرد. باتوجهبه اهمیت موضوع، در این مقاله ابتدا بر ضرورت برنامۀ درسی تلفیقی/ میان- رشتهای در آموزش مهندسی قرن بیستویکم تأکید شده و سپس، نتایج حاصل از دو مطالعۀ تجربی درخصوص برنامههای درسی آموزش مهندسی در ایران ارائه شده که شامل 1. برنامۀ درسی از دیدگاه استادان و دانشجویان رشتههای مهندسی و 2. تحلیل سرفصل درسهای رشتههای مهندسی است. سرانجام، با طرح این پرسش که دانشجویان مهندسی چه باید بدانند، انجام دهند و بشوند، رویکردی برای طراحی برنامۀ درسی تلفیقی در آموزش مهندسی پیشنهاد شده است. این رویکرد میتواند برای تدوین برنامههای درسی جدید یا بازنگری برنامههای درسی فعلی استفاده شود.
Curriculum
Engineering education
Integrated Approach
KNOW/DO/BE Bridge
2015
09
01
17
38
https://ijee.ias.ac.ir/article_8008_18914e26aeda4704f7d19f9cdf094a6c.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
66
توسعه رشته سلامت، ایمنی و محیط زیست با نگاه به بخش بالادستی نفت
محمدامین
دانشفر
مهدی
ارجمند
ابوطالب
قدمی جدول قدم
پیشینه مدیریت HSE بهعنوان یکی از بخشهای نوپای صنعت نفت ایران به بیش از یک دهه میرسد که طی این مدت سه مقولۀ تأمین سلامت نیروی انسانی، ایمنی تجهیزات و حفاظت از محیطزیست را بهعنوان اهداف خود دنبال کرده است. با نگاه به بخش بالادستی نفت و توسعۀ رشتههای دانشگاهی در زمینۀ HSE میتوان گفت رشتههای تأسیس شده در این زمینه تا کنون نتوانستهاند به صورت تخصصی مبحث HSE را در قالب یک رشتۀ مستقل و یکپارچه برای استفادۀ کاربردی در این بخش معرفی و نیازهای صنعت را برآورده کنند. امروزه کمبود نیروی متخصص در این بخش بهعنوان یکی از مهمترین چالشها در این صنعت مطرح است که دانشگاه نقش مؤثری در این زمینه به عهده دارد. در این پژوهش به لزوم توسعۀ HSE به صورت یک مبحث تخصصی برای بخش بالادستی در دانشگاهها پرداخته شده است. ایجاد رشتهای مستقل در دانشگاه و معرفی درس آشنایی با مبانی سلامت، ایمنی و محیطزیست بهعنوان درس اجباری در رشتههایمرتبطبابخشبالادستینفتازجملهپیشنهاداتیاستکه برای توسعۀ اینرشته در این مقاله پیشنهاد میشود.
Health
safety and environment (HSE)
petroleum upstream section
university and industry
2015
09
01
39
55
https://ijee.ias.ac.ir/article_9655_ecbfc39e081a36757c9db77fd579d0e9.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
66
منطق حاکم بر انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی (موردکاوی دانشگاه شریف)
سعید
حسنزاده
علیرضا
معینی
علیرضا
علی احمدی
باوجودِ اینکه قابلیت تبدیل تحقیقات دانشگاهی به محصولات تجاری، عنصر اصلی شکلگیری شرکتهای زایشی است، بررسی منطق انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی در ادبیات علمی دانشگاه کارآفرین مغفول مانده است. در این پژوهش عوامل مؤثر بر انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی با استفاده از روش رویش نظریه در دانشگاه صنعتی شریف بهعنوانِ یکی از مهمترین دانشگاههای صنعتی کشور موردِبررسی قرار گرفت. درنتیجه این تحقیق، ازمیانِ عوامل احصاءشده، دو عامل «اطمینان از نتیجه» و «قابلیت تدوین مقاله»، بهعنوانِ اساسیترین معیارهای انتخاب موضوع تحقیق دانشگاهی شناسایی شدند. این منطق انتخاب باعث شده است که اقبال گستردهای به سمت انجام تحقیقات کلیشهای با محوریت توسعۀ منفعلانه فعالیتهای تحقیقات پیشین شکل بگیرد.
Academic research
university entrepreneur
selection logic
2015
09
01
57
74
https://ijee.ias.ac.ir/article_8013_e30690987bf10fdc781fa30138081c0e.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
66
تحلیلی بر رویکرد توسعه مهارتهای پژوهشی و انتقالپذیر در چارچوب برنامههای دکتری در سطح اروپا
پروین
صولتی اصل
حمید رضا
صادق محمدی
کبری
صولتی اصل
با شکلگیری چشماندازهای نوین توسعه در قالب ایجاد جوامع دانشی و اقتصاد دانشبنیان در کشورهای مختلف و ضرورت تأمین منابع انسانی موردنیاز برای تحقق چنین اهدافی، بازتعریف سیاستهای کلان برای دورههای تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش عالی امری کاملاً ضروری است. بر این اساس دورههای دکتری باید پاسخگوی تقاضای بازار کار بخشهای متفاوت جامعه باشند. شاید بتوان اهمیت بخشیدن به مهارتهای دانشآموختگان برای پاسخگویی مناسب به نیازهای بازار کار را از مهمترین شاخصههای دورههای نوین تحصیلات تکمیلی برشمرد که به شیوۀ پژوهشی ارائه میشوند. در برنامههای نوین دکتری در سطح دانشگاههای کشورهای توسعهیافته بهویژه دانشگاههای اروپایی کسب تجربة دانشجو ازطریق آموزش مهارتهای پژوهشی و انتقالپذیر برای بهبود پیشرفت در تحصیل و توسعۀ حرفهایها در آیندۀ شغلی اهمیت برجستهای دارد. این مقاله ضمن معرفی مهارتهای عمومی و انتقالپذیر، به مرورِ انواع مهارتهای پژوهشی، که از جایگاه ویژهای در دورههای تحصیلات تکمیلی برخوردارند، میپردازد. سپس از مهارتهای انتقالپذیر بحث میشود و به نمونههایی از این مهارتها اشاره شده است. آنگاه موضوع آموزش مهارتها مورد توجه واقع شده و فنون تدریس مورد استفاده در این زمینه بیان شده است. در بخش بعدی، مقاله به ذکر تجاربی از آموزش مهارتها در دورههای دکتری در برنامۀ مهندسی و تجارب اروپایی در این خصوص میپردازد. بخش پایانی مقاله نگاهی به ضعف جایگاه آموزش مهارتهای انتقالپذیر برنامههای دکتری در ایران و ضرورت پرداختن به این موضوع بهویژه در قالب دورههای دکتری پژوهشمحور دارد که اخیراً در دانشگاههای ایران اجرایی شده است.
Research skills
transferable skills
personal development
doctoral programs
European higher education
2015
09
01
75
91
https://ijee.ias.ac.ir/article_9658_51d7ce9e6a81a9edf03a695511dedc99.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
66
ارزیابی اثربخشی آموزشهای سازمانی برای اجرای مدیریت پروژه در شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر چهارحوزه: مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی
اباصلت
خراسانی
سعید
صفایی موحد
رحمان
علی پور
هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی آموزشهای سازمانی بر اجرای مدیریت پروژه با تأکید بر چهار حوزه از 10 حوزۀ مدیریت پروژه یعنی مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی در شرکت ملی نفت ایران است. روش تحقیق این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوۀ اجرا از نوع تحقیقات ارزشیابی ـ طرح نیمهآزمایشی ـ است. جامعۀ آماری موردمطالعه مدیران پروژۀ شرکت ملی نفت ایران هستند که دورههای آموزشی شرکت نفت را گذراندهاند و از این بین 176 نفر با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند که برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس خودارزیابی استفاده شده است. برای تعیین روایی محتوا ابزار موردنظر در اختیار متخصصان و صاحبنظران ذیربط قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 79/. به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، انحراف استاندارد و ...) استنباطیt)همبسته( و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) بهره گرفته شد، سپس نتایج حاصله با استفاده از نرمافزارSPSSارزیابی شد. نتایح حاصل و مقایسه دادههای پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که تأثیر آموزشهای سازمانی برای دو حوزۀ مدیریت زمان و مدیریت هزینه اثربخش بوده است درحالیکه تأثیر این آموزشها برای دو حوزۀ دیگر مدیریت پروژه (مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی) اثربخش نبوده است.
Organizational training
project management
assessing efficiency
2015
09
01
93
118
https://ijee.ias.ac.ir/article_9659_955061a15bd8a7c8015d35df9a7df620.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1394
17
66
اثربخشی مدل طراحی آموزشی چهارمؤلفهای در بهبود واکنش و یادگیری کارکنان صنعت خودروسازی
مرتضی
کرمی
آمنه
سیلانه
هدف مقالة حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهندسان صنعت خودروسازی بود که با تکیه بر طراحی آموزشی کلنگر و کاربست مدل چهارمؤلفهای(4C/ID) در شرکت ایرانخودرو خراسان انجام شد. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونۀ آماری عبارت بود از 40 نفر از مهندسان شرکت ایرانخودرو خراسان که در دورۀ استاندارسازی ایستگاههای کاری شرکت کرده بودند، که به شیوۀ نمونهگیری در دسترس، یک گروه متشکل از 20 نفر از مهندسان بهعنوان گروه آزمایش و 20 نفر دیگر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای ارزشیابی اثربخشی آموزش مدل پاتریک انتخاب وباتوجه به محدویتهای زمانی و اجرایی دو سطح اول این مدل (واکنش و یادگیری) استفاده شد ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه fvhd سنجش رضایت از دوره، نگرش نسبت به دوره و یک آزمون پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشان داد که بهکارگیری رویکرد کلنگر براساس مدل چهارمؤلفهای در آموزشهای صنعت خودروسازی باعث اثربخشی دورههای آموزشی (p>0/01) میشود. درخصوص مؤلفههای تشکیلدهندۀ اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در دورۀ طراحی شده براساس مدل چهارمؤلفهای(4C/ID) رضایتمندی بهتر (p=0/01) و همچنین نگرش مثبتتری (p=0/02) را نسبت به دورۀ آموزشی مذکور داشتند. اما در خصوص مؤلفه یادگیری تفاوت معناداری میان دو گروه حاصل نشد.
Industrial training
holistic training design
Engineering education
Competence
2015
09
01
119
139
https://ijee.ias.ac.ir/article_8011_a8f4065188377edd5bc344ad0b3d5220.pdf