2024-03-28T16:29:33Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5279
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1396
19
73
نقش سرمایه اجتماعی در ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز
قاسم
سلیمی
محبوبه
مهرورز
رضا
پذیرش
هدف کلی از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایة اجتماعیدر ارتقای آمادگی کارآفرینی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است. روش پژوهش در این مقاله، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة موردبررسی شامل تمام دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز است که از طریق روش نمونهگیری دردسترس 103 نفر انتخاب و مطالعه شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای آمادگی کارآفـرینی اومنـی و دیگران (2009) و همچنیـن از پرسشنامه سرمایه اجتماعی گیو و دیگران (2013) استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و صوری و بررسی توسط استادان متخصص حوزه و بهمنظور پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسشنامة اومنی و دیگران و پرسشنامة گیو و دیگران، بهترتیب 77/0 و 74/0 محاسبه شد. پس از محاسبه روایی و پایایی، این ابزار در بین افراد نمونه توزیع شد و سپس دادهها با استفاده از روشهای آماری T تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون T تکنمونهای نشان داد که وضعیت سرمایة اجتماعی و آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی بالاتر از سطح قابل قبول است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرمافزار SPSS حاکی از آن است که بین سرمایة اجتماعی و تمام مؤلفههـای آن با آمادگـی کارآفرینـی رابطـة مثبـت و معنـاداری وجـود دارد. نتایـج آزمـون معادلات ساختـاری با استفـاده از نـرمافزار lisrel8.8 نشـان داد که سرمایـة اجتماعـی پیشبینی کنندة مثبت و معنادار آمادگی کارآفرینی در دانشجویان مهندسی است.
Social Capital
Human capital
entrepreneurial readiness
Engineering students
structural equation modeling
2017
05
22
1
24
https://ijee.ias.ac.ir/article_45035_238dadc0ab71be5edd6149f263c4ded7.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1396
19
73
ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانۀ دانشجویان و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی (مورد مطالعه: مراکز آموزش علمی ـ کاربردی مهارت)
غلامحسین
حسینی نیا
پوریا
عطایی
احمد
یعقوبی فرانی
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مهارتها و ویژگیهای کارآفرینانۀ دانشجویان مراکز آموزش علمی ـ کاربردی مهارت و تأثیر آن بر قصد کارآفرینی آنها بود. جامعۀ آماری این پژوهش، تمام دانشجویان مراکز علمی ـ کاربردی مهارت بود (حدود 21 هزار دانشجو در رشتههای فنی- مهندسی). با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 377 دانشجو به روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده برای جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته بود. متغیرهای موردبررسی شامل مهارتهای کارآفرینی (دانش طرح کسبوکار، ارتباطات، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری، برنامهریزی، تیمسازی و بازاریابی)، قصد و ویژگیهای کارآفرینانه است. روایی صوری ابزار تحقیق توسط جمعی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ (مقدار متوسط 96/0) استفاده شد. روشهای تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق شامل ضریب تغییرات، T تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بودند. یافتهها نشان داد که از بین مهارتهای ششگانۀ کارآفرینی سه مهارت برنامهریزی، تیمسازی و آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی و تجاری تفاوت معناداری با میانگین مقیاس (بهترتیب 12، 15، 9) داشتند. همچنین، چهار متغیر انگیزۀ پیشرفت، چالشطلبی، مهارت بازاریابی و عملگرایی درمجموع قادرند 56 درصد از تغییرات متغیر وابسته (قصد کارآفرینانۀ دانشجویان) را پیشبینی کنند. به بیان دیگر، این چهار متغیر 56 درصد از قصد کارآفرینانه دانشجویان را پیشبینی میکنند و 44 درصد دیگر توسط سایر متغیرهاپیشبینی میشود. در پایان باتوجهبه نتایج بهدستآمده از این مطالعه پیشنهادهای کاربردی ارائه شد.
Entrepreneurship
Entrepreneurial skill
entrepreneurial characteristics
Entrepreneurial intention
Applied Science Education
Maharat Institute of Applied Science
2017
05
22
25
44
https://ijee.ias.ac.ir/article_45036_a90325e24ab4266c850c871a989f770a.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1396
19
73
تأثیر تفاوتهای جنسیتی در قصد و رفتار کارآفرینانة دانشجویان دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران
مرتضی
اکبری
اعظم
آهنگر سله بنی
مجتبی
هوشمندزاده
راضیه
طهماسبی
ا امروزه، شواهد حاکی از آن است که جنسیت نقش مهمی در کارآفرینی ایفا میکند؛ هرچند، بهرغم اهمیت موضوع مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده است، بهاستثنای دانشکدة کارآفرینی، که موظف به تربیت نیروهای متخصص در کارآفرینی است. بنابراین، هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر تفاوتهای جنسیتی در قصد کارآفرینانة دانشجویان دانشکدة کارآفرینی است. جامعة آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران بودند که باتوجهبه جدول کرجسی و مورگان (Krejcie, 1970) تعداد 239 نفر از آنها، روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS. نتایج تحقیق نشان میدهدبین دانشجویان دختر و پسر در خصوص مفاهیم اصلی قصد کارآفرینانه برای نگرش و هنجارهای ذهنی تفاوت معنادار وجود داشته و برخلاف اکثر تحقیقات گذشته دختران دانشجوی دانشکدة کارآفرینی در این خصوصیات قویتر از پسران هستند. با ورود متغیر اشتغال در دو جنسیت تفاوتهایی مشاهده میشود. در بین زنان شاغل کنترل رفتار ادراکشده و رفتار کارآفرینی بیشتر از غیر شاغلان بوده و تفاوت معناداری نشان میدهد. اما در مورد مردها چهار عامل نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل، رفتار ادراکشده و رفتار کارآفرینانه تفاوت معناداری بین شاغلان و غیرشاغلان مشاهده شده است.
Entrepreneurship
Gender
Entrepreneurial Attitudes
Subjective Norms
Perceived Behavioral Control
Entrepreneurial intention
Entrepreneurial behavior
2017
05
22
45
65
https://ijee.ias.ac.ir/article_45037_85a006bda499e7ce1a7b657a706e835a.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1396
19
73
ارائۀ الگویی برای افزایش خلاقیت در آموزش کارگاههای طراحی رشته مهندسی معماری
مازیار
آصفی
صفا
سلخی خسرقی
مطالعات بر روی فرایند یادگیری از قرن بیستم آغاز شد. روانشناسان رفتارگرا یادگیری را امری موروثی و تابع حواس میدانستند؛ با مطالعات تکمیلی شناختگرایان یادگیری محصول تمایزات ذهنی یادگیرندهها عنوان شد. درواقع تمایزات ذهنی افراد به الگوی ثابتی در رفتار و عملکرد منجر شده که از آن بهعنوان سبک یادگیری یاد میشود. منظور از سبکها ترجیح افراد در استفاده از تواناییهای یادگیری است. این مقاله با هدف شناسایی تمایزات ذهنی یادگیرندهها و ارتباط آن با عملکرد خلاق دانشجویان در کارگاههای طراحی معماری است. ازاینرو، این پرسش مطرح میشود که سبکهای متمایز یادگیرندهها چگونه عملکرد آنها را متأثر میسازد؛ یا به عبارتی چگونه با بهرهگیری از سبکهای متمایز یادگیرندهها میتوان در کارگاههای طراحی معماری بستری برای بروز خلاقیت دانشجویان فراهم ساخت. راهبرد اصلی برای پاسخگویی به این پرسش، باتوجهبه رویکرد کمّی تحقیق، از نوع همبستگی است که اثربخشی سبک یادگیری بر عملکرد خلاق را مورد ارزیابی قرار میدهد؛ در جمعآوری اطلاعات از ابزار سنجش سبک یادگیری هِرمان(HBDI) استفاده شده است. از نرم افزار تحلیلآماری(SPSS) برای راستیآزمایی مطالعات تئوری از طریق تحلیل دادههای کمی استفاده شد. دستاوردهای این مقاله نشان میدهد که یک رابطهی معناداری بین سبک یادگیری تعاملی و عملکرد تحصیلی وجود دارد. یافتههای این تحقیق میتواند امر هدایت هر چه مؤثرتر و خلاقتر آتلیههای طراحی معماری را به ویژه با کاربست فعالیتهای گروهی بهبود بخشد.
Learning Styles
Creative Learning
Education performance
Learning Style Assessment Model
Architectural Design Studio
2017
05
22
67
87
https://ijee.ias.ac.ir/article_45038_a566c94b5be0ee5613ad5b50ef5e1403.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1396
19
73
تحلیلی بر ضرورت استفاده از مدل فیزیکی در آموزش دروس سازهای بر اساس مدل یادگیری بلوم (مطالعة موردی: درس سیستمهای ساختمانی دانشجویان معماری دانشگاه تهران)
کتایون
تقی زاده
لادن
وجدان زاده
مدلسازی یکی از فنون ذهنی بشر است که نهتنها برای اهداف علمی، بلکه برای انجام امور روزمره بشر به دفعات مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش دانشجویان باتوجهبه دانش سازهای به آزمون آموختهها و تجربیات خود میپردازند و آشنایی با ساختارها و سیستمهای ساختمانی بهصورت عملی و تجربی از مهمترین ویژگیهای این سیستم است. در این پژوهش سعی بر آن است تا با استفاده از مدل یادگیری بلوم، در آموزش درس سیستمهای ساختمانی در مقطع کارشناسی معماری دانشگاه تهران به ارتقای میزان یادگیری مفاهیم سازهای در دانشجویان معماری بپردازد. روش تحقیق بهکارگرفتهشده در این مقاله، روش تحقیقات کاربردی و بر اساس خصوصیت موضوع روش توصیفی است. نتایج حاصل از پروژههای ارائهشدة دانشجویان مبین این امر است که مطابق مدل یادگیری بلوم، مدل سازهای فیزیکی شیوهای مناسب در شناخت رفتار سازهای است و شرایط لازم برای یادگیری و آزمودن آموختههای دانشجویان فراهم میشود.
Structural Design Education
Deployable Structure
Portable Architecture
Scissors Like
Bloom’s Model
2017
05
22
89
117
https://ijee.ias.ac.ir/article_45039_73288fbc92a2100dff59eb0fac6677d3.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1396
19
73
ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر با استفاده از الگوی (CIPP)
علی
ایمان زاده
مریم
مرندی حیدرلو
ارزیابی درونی فرایند مطالعۀ وضعیت نظام دانشگاهی و کیفیت گروههای علمی توسط خود اعضای نظام است که میتواندزمینهسازتحولیدر نظام آموزش عالی باشد. هدفپژوهش حاضر ارزیابی درونی گروه مهندسی عمران دانشگاه ملایر در جهتتوسعهوبهبودکیفیتگروهمهندسی عمراندانشگاهو ارائۀ راهکارهایی برای آناست. بهاینمنظور،پسازملاک قرار دادن مؤلفههایالگوی CIPP، برایارزیابیدرونیگروهموردمطالعه، هفتعامل شامل: 1ـ هدفها: مدیریتوسازماندهی؛2ـ هیئتعلمی؛ 3 ـدانشجویان؛4ـدورههایآموزشیوبرنامههای درسیوغیردرسی؛5ـ فرایندیاددهیویادگیری؛6ـ دانشآموختگان؛7ـ امکاناتو تجهیزاتآموزشیوپژوهشی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بهمنظورارزیابیعواملفوق47ملاکو182گویهدرنظر گرفتهشد.هرکدامازاینگویههابااندازهگیرییکیاچندمتغیرهمراهبود.پژوهش از نوع کاربردی است و در آن از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی استفاده شد.ابزارهایمورداستفادهبرایجمعآوریاطلاعاتشاملپرسشنامه، مصاحبه، بازبینهوتحلیل دادههایلازمبود. یافتههای پژوهش نشان میدهد بهجز عامل هیئتعلمی، که در سطح مطلوبی قرار داشت، بقیۀ عوامل ارزیابی درونی گروه عمران دانشگاه ملایر در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.به عبارت دیگر،دروضعیتموجودگروهدرسطحنسبتاًمطلوبقرارداشت؛ارتقای کیفیت گروه مستلزم رفع نواقص از سوی مسؤلان دانشگاه و برنامهریزان گروه است.
Internal evaluation
quality؛ CIPP model؛ Civil Engineering Department؛ Malayer University
2017
05
22
119
137
https://ijee.ias.ac.ir/article_45040_4546232ae558d37ee7a0c01c3e7c8d10.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1396
19
73
«ریزسیالش» حوزهای نوظهور در مهندسی شیمی
اردلان
گنجی زاده
سید نظام الدین
اشرفی زاده
طی سالهای گذشته در نتیجۀ همافزایی پیشرفتهای دانش و فنّاوری، هرروزه جنبههای جدیدی از دانش و فنّاوری، که تا دهههای اخیر مطرح نبودهاند، ظهور کردهاند. ریزسیالش که دانش و فنّاوری کنترل و حرکت حجمهای بسیار اندک سیالات است، نمونهای از این حوزههای نوظهور است. پیشبینی شده است که با گسترش این حوزه، انقلابی در مهندسی شیمی به وجود آید که نمونۀ آن با ظهور ریزتراشهها در صنعت محاسبات و رایانه مشاهده شد. در این پژوهش به معرفی ریزسیالش، کاربردها و چالشهای پیشروی آن و همچنین به ارتباط تنگاتنگ این دانش و فنّاوری میانرشتهای با مهندسی شیمی پرداخته شده است. علاوهبراین، گزارشی در مورد فعالیتهای دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی دررابطهبا این حوزه ارائه شده است. حجم اندک فعالیتهای علمی و پژوهشی انجامشده در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی نشان میدهد که جامعۀ مهندسی شیمی ایران، تقریباً با این حوزۀ جدید بیگانه است. در جامعۀ علمی ـ پژوهشی مهندسی شیمی ایران بهجز گروه فرایندهای جداسازی دانشگاه علموصنعت ایران، که به تحقیق و پژوهش در این زمینه پرداخته است، فعالیت چندانی گزارش نشده است. این در حالی است که در دانشکدههای معتبر مهندسی شیمی دنیا مراکز تحقیقاتی یا آزمایشگاههای متعدد ریزسیالش تأسیس شده و حتی درسهای مرتبط با این حوزه در برنامۀ آموزشی دانشجویان گنجانده شده است. این پژوهش پیشنهاد میکند که بهمنظور حرکت هماهنگ با جریان علمی روز دنیا، دانشکدهها و مراکز تحقیقاتی مهندسی شیمی بخشی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را به این حوزۀ آیندهدار اختصاص دهند تا با تربیت مهندسان و پژوهشگرانی آگاه به مسائل مطرح علمی روز، شکاف صنعتی و علمی موجود بین ایران و کشورهای پیشرفته صنعتی از این حیث عمیقتر نشود.
Chemical engineering education
micro/ nano-fluidics
Nanotechnology
Surface phenomena
Micro electromechanical systems
2017
05
22
139
168
https://ijee.ias.ac.ir/article_45042_3c4beb7604695eb7d21a05fc7c12110f.pdf