2024-03-29T18:30:55Z
https://ijee.ias.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=71
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1385
8
30
بررسی منابع مهندسی عمران در ایران
ابوالحسن
وفایی
علی
کاوه
مجید
صادق آذر
با توجه به اهمیت منابع تاریخی نوشته شده در زمینه مهندسی عمران، در نوشتار حاضر خلاصهای از سیر تحول فعالیتهای مهندسی عمران در جهان و ایران از سه منبع اصلی استخراج و ارائه شده است. در بررسی این منابع با مروری بر پیشینة علم در جهان و سیر تحول آن، به بررسی و تلخیص تاریخ صنعت و اختراع ، مبانی تمدن صنعتی ، مراحل ماشینیسم و پیشرفت آن و همچنین، تکنیکهای تمدن صنعتی و تحول فعالیت مهندسی پرداخته شده و در انتها به طور گزینشی ، اطلاعات مربوط به تکنیکهای ساختمان، پلها و سدهای احداث شده در اعصار و کشورهای مختلف و ایران باستان ارائه شده است.
civil engineering
construction of dams
historical studies
2006
09
01
1
39
https://ijee.ias.ac.ir/article_510_3cebea1667120b8aab3cc97e0830d0f1.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1385
8
30
مهندسی مجدد فرایندها ضرورتی اجتنابناپذیر برای سازمانها و صنایع امروز
حسن
احمدی ترشیزی
مقوله مهندسی مجدد فرایندها که به دنبال پیشرفتهای حاصل از بهکارگیری مدیریت کیفیت جامع در دهه اخیر توسط کارشناسان و صاحبنظران مدیریت مطرح شده، یکی از بهترینراهحلهای شفابخش برای سازمانها و بهخصوص آنهایی است که علیرغم اجرای فرایندهای جاری و مصوب خود از دستیابی به اهداف و مأموریتهای خویش بازماندهاند. مدیریت امروز با مهندسی مجدد فرایندها و استفاده از روشهای جدید توسعه سیستمهای تجاری مبتنی بر تفکر و کاربرد فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی توانسته است فرایندهای تجاری و روشهای مدیریتی خود را دگرگون سازد و آنها را به نحو چشمگیری بهبود بخشد و رضایت مشتریان و سودآوری سازمانها را در عرصه رقابت تنگاتنگ جهانی امروز تضمین کند. در مقاله حاضر به مهندسی مجدد فرایندها با استفاده از متدولوژی مبتنی بر سیستمهای اطلاعاتی که یکی از رایجترین متدولوژیهای مهندسی مجدد فرایندهاست، پرداخته شده است. در این متدولوژی با توجه به ابزارهایی که سیستمهای اطلاعاتی و فناوری نوین اطلاعات میتوانند ایجاد کنند، فرایندهای جدیدی طراحی میشوند که بتوانند سازمان را به اهداف و مأموریتهای خود نایل سازند و رضایتمندی کامل مشتریان در بازار متنوع امروز جهانی را فراهم آورند . شرکتهای مختلف با توجه به کاربردهای استراتژیک IT در عرصه گسترده جهانی تجارت امروز، مشاغل و مدلهای تجاری خود را تغییر میدهند و حتی در صورت لزوم تغییر ساختاری در صنعت خود ایجاد میکنند. بررسی امکانات IT و نیروی بالقوه این فناوری در دگرگون کردن تواناییهای مؤسسات تجاری، اساس رقابت صنایع در جهان امروز است، بنابراین، فهم چگونگی تحت کنترل درآوردن این تواناییهای بالقوه یکی از کلیدهای مهم مدیریتی برای رهبران امروز و آینده است.
business process reengineering (BPR)
information technology (IT)
2006
09
01
41
55
https://ijee.ias.ac.ir/article_511_e7e050a23684df86d38cf6bc3f78ef66.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1385
8
30
بررسی امکانات کالبدی و نیروی انسانی برای راهاندازی دوره کارشناسی ارشد آموزش علوم در کشور
اصغر
سلطانی
احمد رضا
نصر
اعظم
پورقاضی
یکی از عوامل برخورداری از آموزش عالی با کیفیت، ایجاد ساختارها و برنامههای آموزشی نوینی است که مورد نیاز جامعه باشد. در حال حاضر، آموزش علوم به عنوان بخشی از دانش بشری در دوحیطه ساختار و محتوا پیشرفت فراوانی در جوامع توسعه یافته داشته است. با این حال، بررسیها نشان میدهد که ساختار فعلی آموزش علوم در آموزش عالی و دانشگاههای کشور تفاوت اساسی با کشورهای توسعه یافته دارد. این مسئله به ویژه در زمینه امکانات کالبدی و نیروی انسانی متخصص آموزش علوم نمایان است. بر این اساس، در پژوهش حاضر امکانات کالبدی مورد نیاز و شرایط علمی استادان و دانشجویان متقاضی ورود به دورههای کارشناسی ارشد آموزش علوم در کشور بررسی شده است . جامعه آماری شامل کلیه متخصصان آموزش علوم کشور و از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای جمع آوری دادهها استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مقوله بندی انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که امکاناتی چون آزمایشگاههایی با ماهیت کارگاهی، کارگاه تولید مواد آموزشی علوم و کارگاه آموزش IT در زمینه آموزش علوم برای تأسیس این دوره ضروری است. بهترین افراد برای ورود به این دوره نیز دانشجویانی با مدارک کارشناسی مرتبط با رشتههای علوم است و ورود افرادی با پایه علوم تربیتی به این دوره توصیه نمیشود. استادان این دوره باید متخصصان آموزش علوم باشند؛ البته، متخصصان علوم تربیتی که بتوانند دانش خود را به این رشته مرتبط سازند، می توانند در این دوره تدریس کنند. نتایج این پژوهش میتواند مسئولان نظام برنامهریزی آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش کشور را برای تأسیس این دوره یاری کند و زمینه راه اندازی دوره را فراهم سازد. شایان ذکر است که در این پژوهش موضوعات دیگرمرتبط با راه اندازی دوره مانند ساختار آموزشی مناسب، برنامه درسی و سرفصلهای دوره بررسی شده، لکن به دلیل تفصیل مطالب در مقاله جداگانهای مورد بحث قرار گرفته است.
science education
Science & technology
master courses
equipment facilities
human resources
2006
09
01
57
74
https://ijee.ias.ac.ir/article_512_8eaf445c76c2412b4072c91be8e1aa85.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1385
8
30
سوابق تاریخی آشنایی بشر با نفت و قیر بر اساس یافتههای باستانشناسان و نوشتهها در ادبیات ایران و یونان
غلامحسین
دانشی
سوابق تاریخی نشان میدهند که ایرانیان از 4 هزار سال قبل نفت و قیر و محل مخازن آنها را بهخوبی میشناختند و به طور روزمره از آنها استفاده میکردند. مجسمههای ساخته شده از قیر در موزه ایران باستان، مهرهای کشف شده در خوزستان در نزدیکی چاههای نفت امروزی که در1600 سال قبل از میلاد ساخته شدهاند، اشارات مورخان یونانی و رومی به نفت و کاربرد آن در گرمایش و عایقکاری، نوشتههای مورخان عرب درباره میدانهای نفتی و اشعار شعرای ایرانی در ارتباط با خواص نفت و قیر مؤید این ادعاست. اشارات در کتب فارسی و اشعار شعرا به نفت سیاه و سفید نشان میدهد که نفت برای اولین بار در 1000 سال قبل توسط ایرانیان تصفیه شده است
Oil
tar
oil history
oil refining
oil literature
2006
09
01
75
95
https://ijee.ias.ac.ir/article_513_836a60d02675ebb423a049086874a5b2.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1385
8
30
نقش اینترنت در آزمایشگاههای آموزشی و تحقیقاتی
فریدون
شعبانی نیا
داود
توکل پور
شبکه گسترده جهانی وب فرصت مناسبی برای طراحی و آنالیز سیستمهای کنترل از طریق اینترنت به وجود آورده است. تعداد بستههای نرمافزاری بر پایه ـ وب برای یاری رساندن در امر آموزش و طراحی سیستم های کنترل در حال توسعه است. امروزه، یکی از کاربردهای جالب در سیستمهای کنترل، آزمایشگاه های از راه دور است. در این مقاله ابتدا اطلاعاتی در باره آزمایشگاه از راه دور ارائه و سپس، دو قسمت اساسی؛ یعنی شبیهسازی و کنترل سیستمهای واقعی با جزئیات همراه با تکنیکها و روش های اصولی ویژه توضیح داده شده است. در پایان، آزمایشها و خط مشیهای جدید برای حالت واقعی و توسعه در آینده ارائه شده است.
remote laboratory
web-based control
remote simulation
web pages
IEI
java
MATLAB
Ch
2006
09
01
97
113
https://ijee.ias.ac.ir/article_514_c69fd4cfd861f0a0500941e44246b1b1.pdf
Iranian Journal of Engineering Education
1607-2316
1607-2316
1385
8
30
مروری بر استراتژی بینالمللی برای بهبود شیوه تدریس استادان دانشگاه در آموزش مهندسی در دانمارک
اکبر
خداپرست حقی
در خصوص تأسیس مراکز آموزشی در سطح نهادها و سازمانها با هدف پیشرفت کیفیت تدریس و تحصیلات تأکید زیادی شده است . به همین منظور، نهادهای مهندسی در کشور دانمارک یک شرکت بینالمللی برای کمک کردن به پیشرفت کارمندان و استادان دانشگاه ایجاد کردهاند . شبکه آموزشی بینالمللی برای آموزش و تحصیلات مهندسان (IPN ) در سال 1996 تأسیس شد و هدف آن بهبود کیفیت برنامه آموزشی و توسعه آن در تمام نهادهای تحصیلی مهندسی شامل دانشگاهها و کالجها بود. در این مقالهIPN دانمارک معرفی و همچنین، مزایا و زیانهای این استراتژی بررسی شده است .
Engineering education
national pedagogical network
teaching skill
2006
09
01
117
122
https://ijee.ias.ac.ir/article_515_ab66a8dac9efd11f8ceb8edf86f69298.pdf