فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218220190823Chemical engineering prospective; chemical product engineeringافقهای آیند در مهندسی شیمی مهندسی محصولات شیمیایی1139081510.22047/ijee.2019.176619.1628FAرهبر رحیمیاستاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0002-0133-4980Journal Article20190319It is less than 20 years that the concept of chemical product engineering and chemical product engineer is introduced by chemical engineers. The concept is introduced by US universities and followed by the EU universities afterward. They have introduced the chemical product engineering course at BSc and MSc levels. It is in some universities taught as a project at graduate level to the students. To master the chemical product engineering the new knowledge of bio and nanosciences are essential. The strategy for making product engineering structural consists of 4 stages which are named; The need, ideas, selections and manufacture. The production of specialty products takes place in a batch process. That is due to a low amount of production and the need for a change of products. Even though production specialty products have the risk of market rejection, but the initial profit justifies the risk. It is found unfortunate that the same trend is not followed in Iran's universities.استفاده از مفهوم طراحی محصول شیمیایی و عبارت مهندسی محصولات شیمیایی در مهندسی شیمی در 20 سال اخیر رایج شده است. این مفهوم ابتدا در آمریکا و سپس در اروپا مورد توجه قرار گرفت ودر محدودی از دانشگاه ها ی جهان طراحی محصولات شیمیایی به عنوان درسی در سطح کارشناسی ارایه شد و تعداد کثیری از دانشگاه های جهان آن را به صورت پروژه تخصصی- پژوهشی در سطح کارشناسی ارشد ارایه داده اند، به این جهت تعدد کتب درسی در این زمینه کم می باشد. در طراحی محصولات شیمیایی تلفیق بازار ، مهندسی شیمی و علوم جدید( تکنولوژی ذرات، بیو تکنولوژی و نانو) مورد نیاز است. نظام یک پارچه برای مهندسی محصولات شیمیایی به مفهوم تبدیل داده به اطلاعات و با توجه به تحقیق و آموزش و تجربیات کسب شده تاکنون و سپس تبدیل آن به دانش در حال شکل گیری است. به دلیل تنوع زیاد در طراحی محصول در مهندسی محصولات شیمیایی و میزان کم تولید، بیشتر فرایندهای تولیدی غیر پیوسته هستند. سود آوری محصولاتی که نوبر هستند به دلیل عدم وجود تولید کننده رقیب بسیار زیاد بوده و ریسک عدم تقاضای دراز مدت برای محصول تولیدی را جبران می کند. به آموزش طراحی محصولات شیمیایی و فرایند های غیر پیوسته که عموما نا پایا هستند در گروه های مهندسی شیمی دانشگاه های ایران توجه کافی نشده است و لازم است که در برنامه ها آموزشی مهندسی شیمی به آن توجه شده و از الگوهای موجود بهره گیری شود.https://ijee.ias.ac.ir/article_90815_060383cfcbd917b99debbab27cb2af8a.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218220190823Online engineering educationآموزش برخط مهندسی15299021810.22047/ijee.2019.157742.1594FAحسین معماریاناستاد مهندسی زمین / دانشکاه تهرانJournal Article20181118In recent years, the decentralization of higher education has grown tremendously, and the idea that everyone should have the opportunity to get education wherever and whenever, has become more prominent. The emergence of global communication networks and powerful computer technologies has also redefined the concept of distant engineering education. In recent years, engineering education has become possible anywhere and anytime, but this has not been for all areas of engineering education. In the developed countries, number of institutions that provide online BSc degree in engineering is limited. One of the most important reasons for this is the inadequacy of online training to fulfill the accreditation criteria of engineering education programs. In the last decade, in Iran, online training has been widely developed at all levels. This is despite the fact that there are still no reports on the quality and effectiveness of this method of education. In this paper the feasibility of online engineering education is investigated in the developed countries and in Iran and suggestions are made to improve online engineering education in Iran.در سالهای اخیر، غیر متمرکز کردن آموزش عالی روند رو بهرشدی داشته است و این ایده که هرکس، هرکجا و هر زمان باید امکان فراگیری داشته باشد؛ مورد توجه بیشتر قرار گرفته است. ظهور شبکه های جهانی ارتباطات، و فناوریهای قدرتمند کامپیوتری، مفهوم آموزش مهندسی از راه دور را نیز باز تعریف کرده است. در سالهای اخیر آموزش مهندسی در هر جا و هر زمان امکانپذیر گشته است ولی این امر در مورد همۀ زمینههای آموزش مهندسی، گسترش نیافته است. در کشورهای پیشرفته، تعداد مراکزی که مدرک کارشناسی مهندسی را با آموزش برخط (الکترونیکی) انجام میدهند محدود میباشد. یکی از مهمترین دلایل این امر ناتوانی آموزش برخط در اقناع برخی از ملاکهای ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی است. در یک دهه اخیر در ایران آموزش برخط مهندسی، در همۀ مقاطع، گسترش زیادی یافته است. این در حالیست که هنوز گزارشهای مستندی در بارۀ کیفیت و بازده این آموزشها منتشر نشده است. در این مقاله امکانپذیری آموزش برخط مهندسی مورد بررسی قرار گرفته است.https://ijee.ias.ac.ir/article_90218_c57a0066eb9c69b10383b98bc265460b.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218220190823Status of research in the field of engineering in Iran; With a focus on mechanical engineeringبررسی مقایسهای وضعیت کنونی پژوهش در زمینه فنیمهندسی با محوریت رشته مهندسی مکانیک31579021910.22047/ijee.2019.165328.1612FAمجید صفار اولاستاد دانشکده مهندسی مکانیک داشگاه صنعتی امیرکبیر0000-0002-4399-8021محمدرضا اسلامیاستاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، تهران، ایراننوید زهتابیان رضائیدانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران0000-0003-1189-0507محمدحسین نهاوندیاندانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20190101In this article, the status of research in Iran has been evaluated with a focus on the field of engineering and especially mechanical engineering. To achieve this goal, the quantity and quality of research have been studied and compared with developed and developing countries. The number of scientific publications has been used as the main quantitative index. In order to assess the quality of research, qualitative indicators such as the number of citations, the ratio of citation per document, the h-index, the scientific conferences and the top researchers have been analyzed. The results indicate that the quantity of the publications is favorable. In terms of the quantity of publications in the field of mechanical engineering, Iran ranked 14th in the world, and the ranking of the country is suitable for the h-index, which is a qualitative indicator of scientific production, while looking at the other qualitative index, which refers to the number of citation per document, the rank of Iran among the other countries is not suitable. In this article, suggestions have been made to improve the quality of research.در این مقاله وضعیت کنونی پژوهش در ایران در حوزه فنیمهندسی و با تمرکز بر رشته مهندسی مکانیک ترسیم شده است. برای نیل به این هدف تلاش شده است که کمیت و کیفیت پژوهش در کشور به روایت پایگاههای اطلاعاتی معتبر گزارش شده و با نتایج کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه مقایسه شود. تعداد مدرکهای علمی منتشرشده بهعنوان اصلیترین شاخص کمی مورد استفاده قرار گرفته و برای سنجش کیفیت پژوهشها، شاخصهای کیفی مانند تعداد ارجاعها، نسبت ارجاع بر مدرک، شاخص h، همایشهای علمی و پژوهشگران برتر کشور مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج این بررسی نشان میدهد که کمیت انتشارات پژوهشی کشور وضعیت مطلوبی دارد. از نظر کمیت تولیدهای علمی در زمینه مهندسی مکانیک، ایران در پایان سال 2017 میلادی در جایگاه 14 جهان قرار داشته و رتبه کشور از نظر شاخص h که یک شاخص کیفی تولیدهای علمی است، مناسب بوده است؛ در حالیکه با نگاه به شاخص کیفی دیگر که تعداد ارجاع بر مدرک پژوهشی است، رتبه کشور در میان سایر کشورها قابلدفاع نبوده و نامناسب است. در این مقاله آسیبشناسی وضعیت کنونی پژوهش بهویژه در زمینه مدرکهای پژوهشی انجام شده و پیشنهادهایی به منظور بهبود کیفیت پژوهشها ارایه شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_90219_58830085acadcd7b535512738bbf8b26.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218220190823An application of algebraic geometry in optimizationکاربردی از هندسه جبری در بهینهسازی52799022110.22047/ijee.2019.167343.1616FAداود حسن زاده للکامیاستادیار گروه علوم پایه، دکترای ریاضی، دانشگاه صنعتی اراک، اراک، ایرانJournal Article20190112Algebraic geometry is one of the dynamic branches of pure mathematics, which has received a large part of the current research of mathematical experts in the world. In this branch of science, geometric issues are expressed in algebraic language. With the advent of technology in recent decades, the advancement of computer speed and processing power, the computational algebraic geometry branch has been increasingly considered. Today, we are witnessing the introduction of various algorithms for solving algebraic geometry problems by various software. On the other hand, mathematical optimization is one of the most powerful branches of applied mathematics, which today has vast applications in other sciences (including economics, social sciences, and engineering). In this paper, we intend to introduce the reader to the algebraic geometry by solving some problems by exploring how to use algebraic geometry methods to solve optimization problems. We will explain these methods by expressing an example of optimization. Finally, we will work out an optimization code by coding in one of the computational algebraic geometry software called CoCoA.هندسه جبری یکی از شاخههای پویای ریاضیات محض بوده که بخش وسیعی از تحقیقات حال حاضر متخصصین ریاضی در دنیا را به خود اختصاص داده است. در این شاخه از علم، مسائل هندسی با زبان جبر بیان و مورد بررسی قرار میگیرند. با گسترش تکنولوژی در دهههای اخیر، ارتقا سرعت و قدرت پردازش رایانهها، شاخه هندسه جبری محاسباتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شاهد ارائه الگوریتمهای متنوعی برای حل مسائل هندسه جبری توسط نرمافزارهای مختلف هستیم. از سوی دیگر، بهینهسازی ریاضی یکی از شاخههای توانای ریاضیات کاربردی بوده که امروزه دارای کاربردهای وسیعی در سایر علوم (از جمله علوم اقتصادی، اجتماعی و مهندسی) است. در این مقاله، قصد داریم با بیان چگونگی استفاده از روشهای هندسه جبری برای حل مسائل بهینهسازی، خواننده را با نگاه هندسه جبری به حل برخی از مسائل آشنا سازیم. این روشها را با بیان یک مثال از بهینهسازی مقید توضیح خواهیم داد. سرانجام نیز توسط کدنویسی در یکی از نرمافزارهای هندسه جبری محاسباتی با نام CoCoA به حل یک مثال بهینهسازی میپردازیم.https://ijee.ias.ac.ir/article_90221_21852567e68cacf09f02c405e836d96e.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218220190823Evaluating the quality of educational services and satisfaction of engineering students based on Servqual model and artificial neural network (Case study: Faculty of Engineering, Sistan and Baluchestan Universityارزیابی کیفیت خدمات آموزشی و سنجش رضایت دانشجویان بر اساس مدل سروکوال و شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: دانشکده مهندسی دانشگاه سیستان و بلوچستان)73919022210.22047/ijee.2019.129529.1544FAمحمد رضا شهرکیگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران0000-0002-2235-7866مینا ناروییگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20180503Quality of service delivery is an important factor in customer satisfaction. Based on this, recognizing the perceptions and expectations of service recipients is considered as a factor in improving the quality from the customer's point of view. This study aims to assess the quality and determine the gap between students 'expectations and perceptions of educational services and students' satisfaction prediction to compare the perceptual models and expectations of students about educational services. This is a descriptive-exploratory study. The statistical population of this study included all students studying at the Faculty of Engineering in the first semester of 2016- 2017. Since the study of all the statistical society was not possible, 313 students were selected using a systematic random sampling method and a standard questionnaire was given to them. The questionnaire was designed in 25 pairs of design questions and input and output data in three different models of perceptions and expectations, perceptions, and gaps in the artificial neural network. The results showed that artificial neural networks were able to predict the quality of service quality estimation using the collected data of the perceptual model with less error and more accuracy than the other two models. Also, the most important variables in the quality of educational services, the presentation of the materials in a comprehensible manner, the suitability of the time of classes, the holding of special training courses in each discipline, the faculty flexibility in dealing with student conditions, and the holding of camps and extra-curricular training programs determined.ارائه خدمت با کیفیت از عوامل مهم رضایت مشتریان می باشد. بر همین اساس، شناخت ادراکات و انتظارات دریافتکنندگان خدمت از عوامل ارتقای کیفیت از دیدگاه مشتری محسوب میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت و تعیین شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات آموزشی و پیش بینی رضایت دانشجویان به بررسی مقایسه ای مدل های مبتنی بر ادراک و انتظار دانشجویان از خدمات آموزشی می پردازد. این مطالعه به روش توصیفی-اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشکده مهندسی در نیمسال اول 1396- 1395 بود. از آنجا که مطالعه تمام افراد جامعه آماری امکان پذیر نبود، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک 313 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه استاندارد سروکوال بومی شده در اختیار آنان قرار گرفت. پرسشنامه در قالب 25 جفت سؤال طراحی و داده های ورودی و خروجی در سه مدل مختلف ادراکات و انتظارات، ادراکات، و شکاف ها به شبکه عصبی مصنوعی داده شد. نتایج نشان داد که شبکه های عصبی مصنوعی با استفاده از داده های جمع آوری شده مدل ادراکات با خطای کمتر و دقت بیشتری قادر به پیش بینی ارزیابی کیفیت خدمات نسبت به دو مدل دیگر است. همچنین مهمترین متغیرها در کیفیت خدمات آموزشی، ارائه مطالب به شیوه ای قابل درک، مناسب بودن زمان برگزاری کلاس ها، برگزاری دوره های آموزشی مهارتی خاص هر رشته، انعطاف پذیری اساتید در مواجهه با شرایط دانشجو، و برگزاری اردوها و برنامه های آموزشی فوق برنامه تعیین گردید.https://ijee.ias.ac.ir/article_90222_77cca4a86f4fdb3cc20bad1c5452ede5.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218220190823Statistical review of engineering thesis of govermental universities in the field of medical imaging of Iranبررسی آماری پایان نامه های مهندسی دانشگاه های دولتی در حوزه تصویرنگاری پزشکی931109022010.22047/ijee.2019.166328.1615FAعلیرضا لاریدانشجوی مهندسی پزشکی، دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانمهدی کفائیاستادیار، دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه شاهرود، شاهرود، ایران0000-0001-9250-3366Journal Article20190109In spite of all researches on medical imaging, this field of study is still a hot subject around the glob and in Iran. Dissertations of Iranian students can be considered as an indicator for assessment of medical imaging science in Iran. In this paper, data gathering from the three disciplines is conducted: medical engineering, medical radiation engineering, and medical physics from more than 20 Iranian state universities. The data which are collected from 2006 to 2017, are classified into six major fields: CT, Ultrasound, MRI, Nuclear Imaging, Radiography, and Software development. Then, the thesis are statistically evaluated in three bachelor's, master’s and doctorate degrees. In the final stage, results are evaluated, clarified, and interpreted. It is found that in recent years, there has been an upward trend and then a downward trend in the number of related dissertations of Iranian students. This study can be seen as a model for assessment of the educational and research status in different disciplines.
باوجود تحقیقات و پژوهشهای فراوان در حوزههای مرتبط با تصویرنگاری پزشکی، اهمیت این حوزهها بهگونهای است که دانشجویان و محققین در سراسر جهان، همچنان به تحقیق بر روی آنها میپردازند. پایاننامههای دانشجویان ایرانی در این زمینه میتواند به عنوان یک شاخص ارزیابی علم تصویرنگاری پزشکی در نظر گرفته شود. در این پژوهش، ابتدا به نحوه جمعآوری دادهها در سه رشتهی مهندسی پزشکی، مهندسی پرتو پزشکی، فیزیک پزشکی و چگونگی دستهبندی آنها پرداختهشده است. این دادهها که مربوط به سالهای 85 تا 96 است، در 6 حوزهی پربسامد تصویرنگاری شامل سیتی، فراصوت، امآرآی، هستهای، رادیوگرافی و نرمافزاری دستهبندیشدهاند. در ادامه، بررسی آمار پایاننامههای مرتبط با حوزه تصویرنگاری پزشکی دانشجویان در بیش از ۲۰ دانشگاه دولتی کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صورت گرفته است و همچنین در بخش انتهایی پس از بررسی نتایج بهدستآمده در هر دستهبندی، ارتباط میان نتایج نیز بیانشده است. در سالهای اخیر روندی صعودی و سپس نزولی در تعداد عناوین پایاننامهها و پژوهشهای این حوزه مشاهدهشده است. این تحقیق میتواند یک الگو برای بررسی وضعیت آموزشی و پژوهشی در رشتههای مختلف در نظر گرفته شود.https://ijee.ias.ac.ir/article_90220_57864c652db825de4cbd3ff835a8dca0.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316218220190823Causal layered analysis of high-skilled diaspora: Case study of Iranتحلیل لایه ای بازگشت نخبگان خارج از کشور به چرخه خدمت جامعه: مطالعه موردی ایران1111389022310.22047/ijee.2019.169492.1619FAمحمد حسینی مقدمعضو هیأت علمی گروه مطالعات آینده نگر، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی0000-0001-9139-5658حسن بشیریعضو هیات علمی دانشگاه صنعتی همدان0000-0001-5429-5375Journal Article20190126Iran’s society movement from current situation to preferable developed condition has been turned into a common sense among Iranian scientist, elites and politicians. Politician, elites and scientists of Iran society in their self-consciousness and tangible layer of knowledge believe that using experts and gifted people’ capabilities for development and even through reverse the brain drain absorbing and recruiting trained and educated people into the helping their own country’ development, since human asset is one of the most important driving forces behind development. In this research we dive to concept of brain drain and high skilled diaspora. The primary question here is whether Iranians who are living in abroad are contributing to the growth of their home country. The conventional view conceives of the emigration of citizens from their countries of origin as necessarily depriving their home countries of their services. The proposed methodology for answering this question is causal layered analysis (CLA). According to this methodology, there exist different factors that are conducive to brain drain, which can be categorized as either tangible or non-tangible.گذار جامعۀ ایرانی از وضعیت کنونی به وضعیت پیشرفته یکی از آیندههای مطلوب مورد اجماع نظر اندیشمندان، فرهیختگان و دولتمردان در ایران است. صرف نظر از دقیقسازی مفهوم «پیشرفته» شکل دیگری از اجماع نظر، دست کم در لایۀ عینی و خودآگاه میان اعضای جامعۀ علمی، سیاستمردان و نخبگان جامعه وجود دارد که استفاده از توانمندی متخصصان و تلاش برای بازگشت نخبگان به چرخه خدمت به جامعه یکی از پیشرانهای اصلی دستیابی به آیندۀ مطلوب کشور است. در این اثر تلاش شد به این پرسشها پاسخ داده شود: وضعیت خروج نخبگان، افراد ماهر و آموزش دیده از چرخۀ خدمت به جامعۀ ایران چگونه است؟ و این وضعیت تابع کدام عوامل است؟. به منظور پاسخ به پرسشهای مذکور از روش بررسی اسنادی، پانل خبرگان، تحلیل تجربۀ زیسته و تحلیل تجربه کشورهای منتخب استفاده شد و سپس عوامل شناسایی شده با استفاده از روش تحلیل لایهای علتها ساختاربندی شد و نقش عوامل ناملموس، انگیزههای روانی، ذهنی و اسطورههایی که در ناخودآگاه ذهن افراد وجود دارد و آنها را به خروج از چرخۀ خدمت به جامعه سوق میدهد، در کنار نقش عوامل ملموس به صورت همزمان لحاظ شده شده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_90223_48423ec115c98ef533d4c88ffe617875.pdf