فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316228520200620Design of Master of Engineering Education Programطراحی و اجرای برنامۀ کارشناسی ارشد آموزش مهندسی12110281010.22047/ijee.2020.199311.1672FAحسین معماریاناستاد مهندسی زمین / دانشکاه تهرانJournal Article20190828The globalization of economy, incredible advances in technology and social sciences, and the international move toward outcome-oriented evaluation of education programs greatly necessitate changes in the traditional model of engineering education. Key elements for effective execution of changes in engineering education are the faculty members and education staff and authorities. From a research on Iran’s engineering education staff, it was found that regardless of their location of employment (whether universities or industry), this groups came from a diverse academic background, which is often irrelevant to the concept of education. Their priority seems to be acquiring specialized professional trainings. A similar requirement in other countries has led to the establishment of higher education programs in engineering education. The goal of these programs, which are usually conducted in engineering faculties, is to train people who can be in charge of arrangement, coordination, guidance, execution, evaluation, and documentation of education. Furthermore it is aimed to enable the trainees to enhance the quality of education presentation in educational institutions, as well as the industry. The graduates of this program will also be able to propose mechanisms to overcome the country’s engineering education challenges and promote its quality through systematic research. In this paper, the work on feasibility, design and legislation the “Master’s Program in Engineering Education” is explained. The inauguration of Iran’s first Master’s Program in Engineering Education will take place in September 2019, at University of Tehran’s Faculty of Engineering.جهانی شدن اقتصاد، پیشرفتهای شگرف در زمینه فناوری و علوم شناختی و حرکتی جهانی بهسمت ارزشیابی دستاورد محور برنامههای آموزشی، نیاز به اصلاح مدل سنتی عرضۀ آموزش مهندسی را، بهنحو فزاینده، ضروری ساخته است. دستیابی به روشهای تازه و کارآمد به پژوهشهای سازمان یافته نیاز دارد. این نیاز از جمله محرکهای راهاندازی دورههای تحصیلات تکمیلی «آموزش مهندسی» شده است. از جمله هدفهای این دورهها، که اغلب در دانشکدههای مهندسی برگزار میشوند، تربیت افرادی است که وظیفه برنامهریزی آموزشی، ساماندهی، هدایت اجرا، ارزیابی و مستندسازی آموزش و کمک به ارتقای کیفیت آموزشهای ارائه شده در مراکز آموزش مهندسی و صنعت را بر عهده داشته باشند. برای نیازسنجی، طراحی، تصویب و اجرای برنامه آموزشی «کارشناسی ارشد آموزش مهندسی» تشریح شده است. دوره کارشناسی ارشد آموزش مهندسی برای اولین بار در کشور از مهر ماه 1398 در دانشکدۀ علوم مهندسی، دانشکدههای فنی دانشگاه تهران، به اجرا در آمده است.<br /><br />https://ijee.ias.ac.ir/article_102810_539d5adf285e13b12fc6ebe4a69a0482.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316228520200620Identifying and Ranking the Components of Engineering Ethics with a Multi-Criteria Decision-Making Approachشناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق مهندسی با رویکرد تصمیمگیری چندشاخصه234510644810.22047/ijee.2020.187460.1646FAمهدی صفاییگروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی آپادانا ، شیراز ،ایران.اردلان فیلیگروه مدیریت، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران.امید جباریگروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی آپادانا ، شیراز ،ایران.سید احمد جنابعلی جهرمیگروه مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی آپادانا ، شیراز ،ایران.Journal Article20190526Engineering ethics deals with moral issues and decisions confronting individuals and organizations engaged in engineering, and it is, therefore, the ability and the responsibility of all engineers to evaluate their decisions based on the general well-being of a society. Aim of the present study was to identify and rank the components of engineering ethics. This study is categorized as applied research based on the aims, and descriptive research in terms of the methods and nature of the study. To collect the data, questionnaires were prepared based on multi-attribute decision-making methods and completed by five managers of technical and engineering service provider organizations in Bushehr; the managers had at least five years of management experience and presence in this profession. The data were analyzed by SuperDecisions software. The results of this study show the components of accountability, adherence to rules and regulations, and adherence to public welfare and environment are the most important components of engineering ethics. In general, it can be concluded that organizational components have had a far more important role than professional and individual ethics components.جوامع برای بقای خود به رعایت و توسعه اخلاق نیاز دارند. تأثیر گسترده مهندسی بر سلامت و رفاه انسانها و بروز بسیاری از اعمال غیراخلاقی در این حوزه سبب شده است که اخلاق مهندسی به یک اولویت تبدیل شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق مهندسی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تهیه شده مبتنی بر روشهای تصمیمگیری چندشاخصه (روش آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری و روش تحلیل شبکهای) استفاده شد. پرسشنامهها را پنج نفر از مدیران سازمانهای ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی بوشهر با حداقل پنج سال سابقه مدیریت و حضور در این حرفه تکمیل کردند. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار سوپر دسیژن (Superdeicision) تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههای پاسخگویی، پایبندی به ضوابط و قوانین و پایبندی به رفاه عمومی و محیط زیست مهمترین مؤلفههای اخلاق مهندسی هستند. بهطورکلی، میتوان بیان کرد که مؤلفههای سازمانی به مراتب نسبت به مؤلفههای حرفهای و فردی اخلاق نقش مهمتری داشته است.https://ijee.ias.ac.ir/article_106448_dbb29f6212fcead9ae152c483510b16e.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316228520200620An Introduction to Fundamentals of Geo-Ethics: A New Insight in professional Ethics and a Neccesity to Educationبررسی اصول و مبانی اخلاقِ زمین بهعنوان شاخهای نوظهور در اخلاق حرفهای و ضرورت توجه به آموزش آن476710644410.22047/ijee.2020.191245.1652FAمجتبی طباطباییگروه محیط زیست معدنی، دانشکده مهندسی معدن، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5222-6031سروش مقصودیگروه محیطزیست معدنی، دانشکده مهندسی معدن، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران0000-0002-1213-7341فرامرز دولتی ارده جانیگروه محیطزیست معدنی، دانشکده مهندسی معدن، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران0000-0002-4951-8850Journal Article20190630Science dos not have a clime about the moral issues or solving the social problems. Hence, we need an interdisciplinary branch to be familiar with the complexities of the human sciences while knowledge of scientific or engineering issues. Applied ethics and professional ethics have such a role, and in the field of Geoscience, a new branch called "Geo-ethics" plays this role. Geo-Ethics is one of the emerging branches of professional ethics. In professional ethics, the responsibilities and ethical priorities of members and business owners are emphasized. It also explains how to deal with difficult issues such as moral complexities in that branch. Geo-ethics is a common ground between philosophy, earth sciences, economics and sociology. In this research, we attempt to introduce the basic concepts of Geo-ethics and its origins and history. International professional ethics associations have also been introduced as global references. One of the fundamental issues of Geo-ethics is its relevance to society and social responsibility and also the issue of climate change and ecosystem of life. Dealing with ethical dilemas and related issues of scientific research are the other sides of Geo-Ethics. Also, promoting the moral level of young researchers and encouraging them to think critically about Geo-resource management and trying to find socio-economic solutions within the framework of sustainability for future generations is the other key issues in Geo-ethics.علم به خودی خود دعوی اخلاقیات و یا حل و بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی را ندارد. از این رو به شاخهای بین رشتهای نیاز داریم تا ضمن آگاهی از مسائلی علمی، با پیچیدگیهای علوم انسانی نیز آشنا باشد. اخلاق کاربردی و اخلاق حرفهای چنین وظیفهای دارند و در مورد مسائل مربوط به علومزمین، دانش "اخلاق زمین" این نقش را ایفا میکند. اخلاق زمین (Geo-Ethics) یکی از شاخه های نوظهور اخلاق حرفهای است. در اخلاق حرفهای بر مسئولیتها و اولویتهای اخلاقی اعضاء و صاحبان حرفه تاکید میشود. همچنین نحوه مواجهه با مسائل دشواری نظیر دوراهیهای پیچیدهی اخلاقی در آن شاخه تبیین و تشریح میگردد. اخلاق زمین، فصل مشترکی است میان فلسفه، علوم زمین، اقتصاد و جامعه شناسی. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا مفاهیم پایهای اخلاق زمین معرفی گردد و ریشه ها و تاریخچه آن مورد بررسی قرار گیرد. همچنین انجمنهای بین المللی اخلاق حرفهای به عنوان مراجعی جهانی معرفی گردیده است. از جمله مسائل اساسی اخلاق زمین میتوان به ارتباط آن با جامعه و مسئولیتهای اجتماعی، موضوع تغییر اقلیم و اکوسیستم حیات، بیان دوراهی های اخلاقی و مباحث مرتبط با پژوهش اشاره نمود. همچنین ارتقاء سطح اخلاقی محققین جوان و تشویق آنها به تفکر انتقادی در خصوص مدیریت منابع زمین و تلاش برای یافتن راه حلهای اجتماعی-اقتصادی در چارچوب اصول پایداری، برای نسلهای آینده، از جمله مباحث کلیدی در اخلاق زمین می باشند.https://ijee.ias.ac.ir/article_106444_a303c612b2cbb777a151ea77f0005d90.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316228520200620Science and Engineering Education Strategies Along With the Deaf-Sign Languageراهبردهای آموزش علوم و مهندسی همگام با زبان اشاره ناشنوایان698410281210.22047/ijee.2020.201276.1678FAمینو عالمیدانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران غرب
دانشگاه صنعتی شریف - آزمایشگاه ربات های اجتماعی http://www.mech.sharif.ir/web/14039/72https://orcid.org/00علی مقداریاستاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، سرپرست واحد بین الملل فرشتگان-دانشگاه آزاد اسلامیhttps://orcid.org/00Journal Article20190911Language is one of the most important features of humanity and the element of human existence. Sign language is a solution to meet the verbal and communication needs of the deaf community just like Persian, Chinese, English, etc. are other ways to meet the communication needs of the hearing community. Unique experiences in life shape scientists and their perspectives on research. Therefore, the diversity of life and cultural experiences among scientists has led to the expansion of research directions and ultimately to scientific inventions and discoveries. Deaf people, for example, have been successful prospects in scientific research. However, the deaf continue to face challenges in academic science education. Most deaf students in science, technology, engineering, and mathematics associate with professors who have little experience of working with deaf people, often lacking awareness of deaf people. Therefore, lack of access to the necessary communication skills usually causes deaf students to feel dissatisfied or unable to study basic science and engineering. This paper attempts to provide solutions to support the best deaf students in science and engineering, using a descriptive-analytical approach, reviewing the evidence, opinions, and experiences of deaf experts and scientists. Therefore, we discuss topics for teaching and coaching research in order to fit the deaf academic environment, regarding the layout of class and chairs, and also point out the importance of deaf/hard of hearing scientists in deaf-related research.زبان از ویژگیهای مهم بشر و عنصر وجودی انسان است. زبانِ اشاره راهکاری برای رفع نیازهای شفاهی و ارتباطی جامعه ناشنوایان است، همانطور که زبانهایی همچون فارسی، چینی، انگلیسی و... راهکارهایی برای رفع نیازهای ارتباطی جامعه شنوایان است. تجربههای بینظیر در زندگی، دیدگاههای دانشمندان را در پژوهش شکل میدهد. بنابراین، تنوع در زندگی و تجربههای فرهنگی در میان دانشمندان سبب گسترش جهت گیریهای پژوهشی و درنهایت، اختراعات و اکتشافات علمی میشود. برای مثال، افراد ناشنوا چشماندازهای بینظیری را در پژوهشهای علمی با موفقیت رقم زدهاند. با این حال، افراد ناشنوا همچنان در آموزش علوم دانشگاهی با چالشهایی روبهرو هستند. بیشتر دانشجویان ناشنوا در رشتههای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات با استادانی ارتباط برقرار میکنند که تجربه کاری با افراد ناشنوا را ندارند و غالباً درباره چگونگی برقراری ارتباط با افراد ناشنوا آگاهی ندارند. لذا، نبود دسترسی به مهارتهای ارتباطاتی لازم، معمولاً سبب میشود تا دانشجویان ناشنوا از تحصیل در علوم پایه و مهندسی احساس نارضایتی یا ناتوانی داشته باشند. در این مطالعه تلاش شد تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و همچنین مروری بر شواهد، نظرها و تجربههای کارشناسان و دانشمندان ناشنوا، راهکارهایی برای حمایت از بهترین دانشجویان ناشنوا در رشتههای علوم و مهندسی ارائه شود. از این رو، برای مناسبسازی محیط تحصیلی ناشنوایان، درخصوص چیدمان کلاس و صندلیها، راهبردهای تدریس و مربیگری در پژوهش مباحثی مطرح و همچنین به اهمیت حضور دانشمندان ناشنوا/کمشنوا در پژوهشهای مرتبط با افراد ناشنوا اشاره شده است. بهعلاوه، بر لزوم و تأثیر آموزش زبان اشاره عمومی و تخصصی بهصورت دروس اختیاری در برنامههای درسی دانشگاهها بهمنظور افزایش مهارتهای ارتباطی دانشآموختگان هنگام مواجهه با جامعه ناشنوا تأکید شده است.<br /><br />https://ijee.ias.ac.ir/article_102812_294337f8d719bd61456e44ca0cc2a881.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316228520200620Investigation of the compliance of Persian abstracts and graduate theses and Dissertations of engineering fields of Tabriz University with international standards ISO 214بررسی میزان رعایت استاندارد بینالمللی ایزو 214 در چکیده فارسی پایاننامهها و رسالههای رشتههای فنی_ مهندسی دانشگاه تبریز8510510369110.22047/ijee.2020.198048.1668FAزهرا جهانبان اسفهلانگروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایرانافشین حمدی پورگروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایران0000-0002-5671-995Xرسول زوارقیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تبریز- تبریز- ایرانJournal Article20190814Abstract: Present study is conducted with the aim of studying the agreement of Persian abstracts and graduate theses of engineering courses of Tabriz University during 2005-2015 with international standards of ISO-214. The statistical population of this study is 342 titles for the ISO-214 standard, which relates to 4 faculties and 21 engineering disciplines. For the data analysis, descriptive statistics and inferential statistics (Chi test, Phi and Cramer tests) and Excel 2010 software and SPSS version 22 were used. Also, one checklist for the investigation of ISO 214 was implied. The results of this study showed that among faculties, the Faculty of Civil Engineering with an average of 81.95% is more consistent with the ISO-214 components. In the ISO 214 standard, the relevant components in the Soil and Fundamental Engineering, Surveying and Geomatics Engineering and Manufacturing Engineering have been observed respectively with a mean of 86.29%, 85.55%, and 84.75% higher than the other studied disciplines. among the 15 components of ISO -214 that were examined, components of the use of “verbs and pronouns in the third form” with a total of 100%, the “bibliographic information component in the abstract page” with an average of 98.75%, and the “existence of a keyword” with an average of 98.52% are in agreement with ISO-214 standards. The mean observance of the components of ISO 214 was 78.72%, which greatly compliance with the ISO 214 standard.پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان رعایت استاندارد ایزو ۲۱۴ در تهیه چکیدههای فارسی پایاننامههای رشتههای فنی_ مهندسی دانشگاه تبریز انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی استاندارد ایزو 214 و جامعه آماری پژوهش 2959 چکیده فارسی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی رشتههای فنی مهندسی دانشگاه تبریز بود که 342 مورد بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از میان دانشکدههای مورد بررسی، در دانشکده عمران با میانگین کل 95/81 درصد مؤلفههای ایزو ۲۱۴ بیشتر از سایر دانشکدهها رعایت شده است. در رشتههای مهندسی خاک با میانگین 29/86، نقشهبرداری با میانگین 55/85 و ساخت و تولید با میانگین 76/84 درصد دانشجویان مؤلّفههای ایزو ۲۱۴ را نسبت به سایر رشتههای فنّی-مهندسی بیشتر رعایت کردهاند. میزان رعایت مؤلفههای ایزو 214 در رشتههای بیوالکتریک، مهندسی برق-قدرت و الکترونیک به ترتیب با 33/73، 62/73 و 13/74 در کمترین سطح بوده است. از بین ۱۵ مؤلفه مورد بررسی ایزو ۲۱۴، استفاده از افعال معلوم و بیان ضمایر در قالب سوم شخص با میانگین کل 100 درصد بیشترین و مؤلفه بیان یافتههای پژوهش با میانگین کل 6/14 درصد کمترین فراوانی را داشتهاند. نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد که بین رعایت استاندارد 214 و متغیرهای دانشکده و رشته تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. میانگین رعایت مؤلّفههای ایزو 214 در تمام سالهای مورد بررسی 72/78 درصد بوده است که تا حدود زیادی با استاندارد ایزو 214 هماهنگی دارد.<br /><br />https://ijee.ias.ac.ir/article_103691_49ec8d68d4bdce6d30de366b164849ba.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316228520200620Assessment of the Professional Competencies of Faculty of Agriculture and Natural Resources University of Tehran for Biodiversity Education with Content Analysis Approachصلاحیتهای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی و محیط زیستی با رویکرد تحلیل محتوا10712610644610.22047/ijee.2020.192832.1655FAحمید موحد محمدیگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانمونا بابایی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانامیر علم بیگیدانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهراناحمد رضوانفرگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانامیر افضلی گروهگروه ترویج و آموزش کشاورزی،دانشکدة اقتصاد و توسعة کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20190705Today, higher education institutions around the world are beginning to change their missions, goals, and prospects to address and integrate issues related to biodiversity conservation in their functions. The human component of the agricultural higher education system is one of the pillars of this system that plays a central role in advancing the objectives of the system in a dynamic and harmonious connection with other components. However, so far no effective efforts have been made in the country to identify effective factors in improving the professional competence of faculty members. Therefore, this study was conducted to identify the components of faculty members' professional competencies for biodiversity education. This study was conducted using qualitative approach and inductive content analysis method. Required information was collected through semi-structured interviews with 24 experts in the field of environmental education and biodiversity selected by snowball sampling. We began the inductive content analysis by identifying the meanings and then tagging them in the form of qualitative codes, and continued by codifying the codes and linking them to categories. This process was implemented with the help of MAXQDA software. To validate the qualitative findings, participant review and expert review strategies have been used. The findings showed that faculty members' professional competencies for biodiversity education included skills competencies, knowledge competencies, value competencies and ethical competencies, each of which has indicators امروزه، مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان تغییر در مأموریتها، اهداف و چشماندازهای خود را برای توجه و تلفیق مسائل مربوط به حفظ تنوع زیستی در کارکردهای خود آغاز کردهاند. مؤلفه انسانی نظام آموزش عالی یکی از ارکان این نظام بهشمار میرود که در پیوندی پویا و هماهنگ با دیگر مؤلفهها نقش محوری را در پیشبرد اهداف نظام ایفا میکند. حال آنکه تا کنون در کشور تلاش مؤثری در زمینه شناسایی مؤلفههای اثرگذار در بهبود صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی صورت نگرفته است. لذا، این تحقیق بهمنظور شناسایی مؤلفههای صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی انجام گرفت. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 24 نفر از متخصصان حوزه آموزش محیط زیست و تنوع زیستی که به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شده بودند، جمعآوری شدند. تحلیل محتوای استقرایی با مشخص ساختن وجوه معنایی و سپس، برچسب زدن بـه آنها در قالب کدهای کیفی آغاز شد و با مقولهبندی کدها و ایجاد ارتباط بین مقولهها ادامه یافت. این فرایند با استفاده از نرمافزار MAXQDA اجرا شد. برای اعتباربخشی یافتههای کیفی از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شد. یافتهها نشان داد که صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی برای آموزش تنوع زیستی شامل صلاحیتهای مهارتی، صلاحیتهای دانشی، صلاحیتهای ارزشی و اخلاقی است که هر کدام نشانگرهایی دارد.<br /><br />https://ijee.ias.ac.ir/article_106446_df88cadb21d5128eaf2653ae307a2258.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-2316228520200620Comparative study of the specialization of Tehran Universities of Technology in the field of engineering between 1999-2018بررسی تطبیقی تخصصگرایی تولیدات علمی دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در حوزه مهندسی در بین سالهای 1999-201812714710644210.22047/ijee.2020.192018.1651FAعرفان قادری آزادگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحسن فاضلی ورزنهگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8614-8513سپیده فهیمی فرگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190629Purpose: The present study aims to compare the specialization of Tehran Universities of Technology in the field of engineering.<br /> Material and methods: In this applied and scientometric study, data of Tehran Universities of Technology was collected using the Advanced Search section of the Web of Science database. These data related to the engineering field and its subfields scholarly publication between 1999 to 2018. HistCite and Excel have been used to analyze the data.<br /> Findings: The findings showed that RSI score of Sharif University of Technology, Amirkabir University of Technology, K. N. Toosi University of Technology, Iran University of Science and Technology, Malek-Ashtar University of Technology was in order 0,576; 0,568; 0,566; 0,605; and 0,407. Also, the RSI score for each Tehran Universities of Technology has been calculated in engineering fields. In the final section, Tehran Universities of Technology ranked in terms of RSI score in engineering subfields.<br /> Conclusion: The results indicated the desirable situation of Tehran Universities of Technology specialization in the field of engineering. Sharif University of Technology also ranked first in the most of engineering subfields specialization.مطالعه حاضر با هدف بررسی تطبیقی تخصصگرایی تولیدات علمی دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در حوزه مهندسی انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بود و با روش علمسنجی انجام شد. جامعه آماری دانشگاههای صنعتی در شهر تهران بودند. دادههای پژوهش با استفاده از بخش جستوجوی پیشرفته پایگاه وبآوساینس گردآوری شدند. این دادهها مربوط به تولیدات علمی در حوزه مهندسی و زیرحوزههای آن در بین سالهای ۱۹۹9 تا ۲۰۱8 هستند. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای هیست سایت و اکسل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شاخص تخصص نسبی برای دانشگاه علم و صنعت 605/0، برای دانشگاه صنعتی شریف 576/0، برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر 568/0، برای دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی 566/0 و برای دانشگاه صنعتی مالک اشتر 497/0 است. همچنین در این پژوهش شاخص تخصص نسبی برای هرکدام از دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در زیرحوزههای مهندسی محاسبه شد. در بخش پایانی رتبهبندی دانشگاههای صنعتی در شهر تهران از نظر شاخص تخصص نسبی در زیرحوزههای مهندسی ارائه شده است. نتایج مطالعه بیانگر وضعیت مطلوب تخصصگرایی در دانشگاههای صنعتی در شهر تهران در حوزه کلی مهندسی است. همچنین دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول را از نظر تخصصگرایی در بیشتر زیرحوزههای مهندسی دارد.<br /><br />https://ijee.ias.ac.ir/article_106442_a6f9c333f5410e99cb9e1d23a2be2c08.pdf