فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231631120011201Contentsفهرست مقالات22205210.22047/ijee.2001.2052FAJournal Article20011221https://ijee.ias.ac.ir/article_2052_adb010da22897a68d96ee85e5e62f3f4.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231631120011201Planning University Curriculumمقدمه ای بر برنامه ریزی درسی دانشگاهی116205310.22047/ijee.2001.2053FAجعفر توفیقیمعاونت آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناورینسرین نورشاهیوزارت علوم تحقیقات و فناوریJournal Article20010723<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مختصر با توجه به موضوع همایش که آموزش و پژوهش مهندسی شیمی در ایران است و تکیه اصلی بر موضوع بازنگری در برنامه آموزشی و پژوهشی مهندسی شیمی، سعی خواهد شد توجه همگان به نقطه شروع این بازنگری(که بر اساس مطالب فوق مسئولیت آن بر عهده استادان این رشته در دانشگاه ها خواهد بود) همانا" روش شناسی" اینکه برنامه ریزی درسی از کجا شروع شده و روش و مراحل آن چگونه است، جلب شود. در ادامه ابتدا مسئله مورد بحث در قالب چند سؤال اساسی طرح می شود و سپس به بیان مطالبی در باب هریک از سؤالات تنها به عنوان فتح باب موضوع پرداخته خواهد شد و در پایان با ارائه یک جمع بندی از مطالب بیان شده موضوعات جدیدی را که نیازمند تحقیق و بررسی هرچه بیشتر است، مورد تأکید قرار خواهیم داد.https://ijee.ias.ac.ir/article_2053_c878a531e0e24b9743a6e1352a4a161e.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231631120011201Evaluation of Civil Engineering Curriculum in Iranبررسی وضعیت دروس رشته مهندسی عمران در دانشگاه های دولتی کشور1736205410.22047/ijee.2001.2054FAعبدالرضا جغتاییدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریفعصمت فاضلیموسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیJournal Article20010806<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله، عملکرد کمیته تخصصی مهندسی عمران در شورای عالی برنامه ریزی در تعیین سرفصل های مناسب دروس تخصصی رشته مهندسی عمران بررسی شده است. بدین منظور، همکاران عضو هیئت علمی دانشگاه های دولتی کشور و نیز مدیران و متخصصان شرکت های مهندسی عمران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و از ایشان در مورد عملکرد کمیته فوق نظر خواهی شده است. پرسشگری بخش به صورت حضوری و بخشی به صورت مکاتبه ای صورت گرفته است. اهداف عمده پژوهش شامل 1) بررسی میزان آشنایی پاسخگویان با کمیته تخصصی مهندسی عمران در شورای عالی برنامه ریزی، 2) نحوه اطلاع رسانی کمیته فوق به جامعه پاسخگویان، 3) نحوه و میزان بهره گیری آن از دانش و تجربه جامعه مورد نظر، درجه مقبولیت کمیته به عنوان مرجع تعیین سرفصل دروس در میان پاسخگویان و 4) نظرهای ویژه پاسخ گویان در مورد این کمیته و نقاط قوت یا ضعف س فصل های دروس در شکوفایی توانایی فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی کشور و نظام آموزش مهندسی عمران بوده است. بر اساس این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که ساختار، وظایف، اهداف و عملکرد کمیته برای اکثریت قاطع پاسخگویان شناخته شده نبوده است. اما اکثریت قاطع پاسخگویان اعتقاد داشته اند که وجود چنین کمیته ای برای هماهنگی میان دانشگاه ها و نظارت بر کار آنها لازم است. بیشتر آنان شیوه نیمه متمرکز؛ یعنی هدایت مرکزی کمیته با همکاری دانشگاه ها را برای تعیین سرفصل دروس و برنامه آموزشی دانشگاه مناسب می دانند.https://ijee.ias.ac.ir/article_2054_d1ce8103ee71a541dce2a0a00da9168a.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231631120011201Comparison of Doctoral Educational in a Selected Number of Countriesمقایسه ویژگی های دوره های دکترای مهندسی در دیگر کشورها3750205510.22047/ijee.2001.2055FAمحمود یعقوبیدانشکده مهندسی دانشگاه شیرازقدرت الله کرمیدانشکده مهندسی دانشگاه شیرازمنصور طاهریدانشکده مهندسی دانشگاه شیرازشمسی راحمیدانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20010819<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله ابتدا روش مقایسه برنامه های آموزشی بررسی شده و سپس بر اساس برنامه های تحصیلی و اطلاعات مربوط به دوره های دکترای مهندسی چند دانشگاه از کشورهای مختلف ویژگی های عمده شناسایی شده و مورد بحث قرار گرفته است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2055_e33689cd43139069a023d9bf6b28a2a1.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231631120011201Problem Based Learningروش آموزش بر مبنای حل مسئله5171205610.22047/ijee.2001.2056FAشمسی راحمیدانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20010906<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله سعی شده است تا ضمن معرفی روش آموزشی دانشجو محوری، معرفی ابعاد مختلف آن، اصول یادگیری و نحوه اجرای مدل آموزش بر مبنای حل مسئله(P. B. L.)، اهمیت یادگیری فعال نیز مورد تأکید قرار گیرد. روش های آموزشی متداول در دانشگاه ها اکثرا بر آموزش مطالب تئوری تأکید دارند و دانشجویان نیز اغلب گیرنده غیر فعال هستند. در نتیجه، یادگیری آنها اکثراً بدون تفکر در ایجاد مکانیزم پدیده های مختلف و ارتباط آنها با یکدیگر است. روش آموزش P. B. L. با ادغام تئوری های آموخته شده در کلاس های درس و مسائل واقعی محیط کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها، موجب کمتر شدن فاصله بین تئوری و کسب تجربه های عملی می شود. چون اجرای روش P. B. L. به صورت بحث گروهی است، نقش استاد به عنوان مشاور دانشجویان، فعالیت گروهی همراه با نحوه اجرای 7 مرحله این روش مورد بررسی قرار گرفته است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2056_333ba849d5593dfed96f5e942391f5c3.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231631120011201Higher Education and Global Valliage: Chalanges and Strategiesآموزش عالی و دهکده جهانی: چالش ها و راه حل ها7385205710.22047/ijee.2001.2057FAارسلان قربانیهیات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوریجعفر کیوانیهیات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوریJournal Article20010921<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>توسعه بین المللی در آغاز قرن بیست و یکم، فرصت ها و چالش هایی ویژه برای ایقای نقش آموزش عالی به وجود آورده است. پس از پایان جنگ سرد و اضمحلال نظام دو قطبی، انتظارها برای توسعه و حل مشکلات جهان افزایش یافته است. در شرایط فعلی، تشدید بحران های منطقه ای و مسائل سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی توجه جامعه جهانی را به خود معطوف داشته است. در این مقاله تصویری کلی از مشکلات جهانی به ویژه آنهایی که به آموزش عالی مربوط است، ارائه می شود. این مشکلات شامل فقر، گرسنگی، بیماری، محو اخلاق و ایستارهای انسانی، وابستگی سیاسی اقتصادی، نتازعات قومی و منطقه ای، تقابل شمال و جنوب و مسائل زیست محیطی است. این مشکلات در واقع در دستور کار جهان امروز قرار دارد، جهانی که به لحاظ ارتباط قوی و وابستگی درونی حاکم بر آن " دهکده جهانی" نام گرفته است. این مقاله در صدد است تا نشان دهد که آموزش عالی یکی از بهترین مکاینسم ها برای حل مشکلات و تنگناهای جهانی در هزاره سوم است؛ به عبارت دیگر، سؤال اصلی این مقاله این است که وجه ارتباط مشکلات جهانی با آموزش عالی چیست و آموزش عالی چگونه می تواند برای مشکلات جهانی راه حل ارائه کند.https://ijee.ias.ac.ir/article_2057_945311eaa8c0c53d4de401503e2aa73f.pdfفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانفصلنامه آموزش مهندسی ایران1607-231631120011201Education and Training in Geotechnical Engineeringآموزش در مهندسی ژئوتکنیک87102205810.22047/ijee.2001.2058FAمحمود وفاییاندانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهانJournal Article20010923<span id="result_box" class="short_text" lang="en"><span class="hps">Not available</span></span>در این مقاله کوشش شده است که به وضعیت و جایگاه دانش ژئو تکنیک و گرایش ها و مباحث مربوط به آن و نیز ارتباط آن با سایر بخش های علوم و مهندسی اشاره شود، سپس به طرح مسئله آموزش در مهندسی ژئو تکنیک و از جمله با نگاهی به عناوین موضوع های ارائه شده در همایش بین المللی آن پرداخته شود. هدفت دیگر از نگارش این مقاله، شناساندن مفصل تر این مبحث فن شناختی به صورت موضوعی و نشان دادن عناوین درس های آن در مقاطع مختلف است تا از این نوشتار، شاید گامی در جهت پیشرفت و هماهنگی مناسب تر در جنبه های مختلف آموزش و پژوهش آن برداشته شود. یادآوری می شود. که نگارنده در مقاله دیگری، طرحی کلی از کارنامه این موضوع و سیر پیشرفت آن در قرن بیستم را (در مجله آموزش مهندسی ایران، شماره2، سال دوم، تابستان 1379) ارائه داده است.https://ijee.ias.ac.ir/article_2058_c90d6133340df183cc9cc5b2afa3e26d.pdf